Minder kraamzorg niet mogelijk!?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Klavertje6, 18 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klavertje6

Klavertje6 Actief lid

17 feb 2016
    389
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wij hebben 5 dagen van 7 uur kraamzorg. Vandaag is de eerste volledige dag thuis. We gaan ze echt niet allemaal nodig hebben en ik wil ook wel weer mijn huis terug 😊

Dus ik gaf vanmorgen al aan dat wij waarschijnlijk niet alle uren nodig hebben.
    Zegt ze; dat kan maar ik moet ze toch blijven, eenmaal geïndiceerd is geïndiceerd. 😨

Dat kan toch niet? Als wij na 3 dagen zeggen het is goed zo, dan moet dat toch kunnen?

2. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Ik zou de kraamzorg organisatie even bellen. Snap dat zij daar niet zomaar over kan beslissen, ze staan voor zoveel uur ingeroosterd en moeten dat ook verantwoorden.

Bij de intake werd bij ons gezegd dat ze halverwege wel konden kijken of de indicatie veranderd moest worden.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou ook de organisatie even bellen. Vaak is er wel een minimum van 24 uur in je contract. Dat is dan standaard 8x3 uur.

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.466
    3.912
    113
    Vrouw
    Bij ons met de intake werd ook gezegd dat minder uren alleen kon als je dat van te voren al had aangegeven. Maar omdat je nou eenmaal niet weet hoe het loopt, heb ik toen niet minder uren durven af te nemen. In de kraamweek bleek dat de uren toch veel te veel waren, mede omdat ik vlak voor 0.00 uur ben bevallen en dat dan officieel de eerste kraamdag is, maar ik nog geen kraamzorg had gekregen. Oftewel: de uren moesten over 1 dag minder verdeeld worden en het werden dus 7 langere dagen. Uiteindelijk in overleg met de kraamverzorgster en het bureau toch heel wat minder uren kunnen afnemen, omdat ze anders gewoon niks te doen had.

5. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier kon minder vooraf wel (24? moeder-kindzorg). Natuurlijk kun je nu aangeven dat ze wel eerder naar huis kan gaan, maar je zult zeer waarschijnlijk wel moeten betalen voor alle uren omdat het nu eenmaal al zo ingepland staat. Tenminste hier zou dat wel hebben gemoeten. Maar dat is een kwestie van navragen/bellen en/of de voorwaarden van het contract bekijken.

6. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Wij hadden 3 dgn verlengde kraanzorg maar na 1 dag was dat al te veel. Dus gewoon in overleg met kraamhulp zelf gexegd dat ze zodat ik ging rusten naar huis kon en dat waren dan 2,5 uur voor 2 dgn en we zouden gewoon zeggen dat ze gewerkt had...

7. Klavertje6

Klavertje6 Actief lid

17 feb 2016
    389
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind het lastig. Voel me dan zo bezwaard alsof we haar niet mogen, maar ik vind het zo zonde als zij haar tijd moet volmaken bij een gezin waar niks te doen is..
    We hebben vandaag een uur eerder gezegd dat ze wel naar huis kon, wilde ook even alleen zijn met mijn gezin 😊

8. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Hier werd gezegd dat het altijd minder kon. Ook minder dan die minimale 24 uur die ervoor staat. Alleen moet jij, of je verzekering, wel gewoon alle uren die van tevoren zijn afgesproken betalen. Maar je mag haar best na 2 uurtjes ofzo naar huis sturen. Het is jouw huis. Je betaalt (via je verzekering) ervoor. Ze is in feite gewoon bij jou in dienst.

9. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kijk gewoon even je contract na en wat ze aangeven in hun voorwaarden. Bij mij zeiden ze het ook maar er stond duidelijk in het contract vermeld dat het aantal uren word vastgesteld nav je bevalling. Dat is de indicatie, bij mij zijn ze er op terug gekomen en ik de uren terug gezet daarna...

Leuk vonden ze het niet maar dat is jammer dan

10. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik zou even contact opnemen met de kraamorganisatie, wij mochten in de kraamweek zelf beslissen of we minder uren afnamen en hoefden alleen te betalen voor de uren dat ze daadwerkelijk bij ons was.

11. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    De indicatie kan op elk moment aangepast worden hoor!
    Gewoon het kantoor bellen.
    Maar ook je verloskundige, die is uiteindelijk degene die het lip moet onder tekenen, dus haar moet je ook mee hebben.

12. Bij mn eerste was er totaal
    Geen klik met de kraamhulp en die hebben we gewoon elke dag na 1 /2 uurtjes al weggestuurd. Die vond t prima trouwens hoor, raar mens was t haha. Maar als jij je kraamzorg weg stuurt dan kan zij niet zeggen; ik blijf want dat moet voor de uren..

13. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Volgens mij is het "gevaar" ook niet zozeer dat zo'n kraamzorg echt blijft, maar meer dat je de uren wel moet afnemen. Ik had een afspraak voor volledige kraamzorg, maar dit bleek totaal niet nodig. Ik heb de kraamzorg na de eerste dag elke dan na 2 of 3 uur naar huis gestuurd, maar ik moest helaas toch wel meer uren afnemen (niet de 7 uur, die ik had afgesproken, maar wel steeds meer dan 3).

14. Ja oke als je er zelf voor moet betalen is t lastig. Ik krijg alles vergoed dus maakt mij dan niet uit dat de uren geschreven worden

15. lies276

lies276 Niet meer actief

Toch zijn wij hier bij de organisatie waar ik werk erg voorzichtig mee.
    Als er iets gebeurd met moeder of kind terwijl de kv al naar huis is, maar op papier nog aanwezig was, is zij nl verantwoordelijk.
    Dat risico lopen we dus liever niet.
    Een half uurtje, oke, maar 2/3 uur!

Overleg gewoon met het kraamzorgbureau.
    In principe geven wij ook het aantal afgesproken uren ( als je bij de bakker 6 broden besteld, je komt aan het eind van de dag en zegt: ik heb er eigenlijk aan 3 ook wel genoeg, is de bakker ook niet blij. Hij blijft immers met die 3 broden zitten, die hij ws niet meer kan verkopen) maar dat wil niet zeggen dat daar nooit over te praten valt.
    Jij voelt je nu niet prettig en de kv voelt zich misschien opgelaten op den duur.

16. Klavertje6

Klavertje6 Actief lid

17 feb 2016
    389
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik wil de uren ook gewoon volledig betalen hoor, wil gewoon mijn huis terug 🙊

Als de vk nog een keer langskomt, zal ik het in ieder geval melden.

Soms zit ze gezellig Dora te kijken met mijn dochter, terwijl de wasmachine staat te piepen. Ik vind het dan vervelend om te vragen of ze ajb de was wil ophangen.
    Tv kijken kan mijn peuter heel goed alleen 😂

17. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

31 mrt 2015
    1.333
    508
    113
    Vrouw
    Roermond
    Vandaag was de intaker van de kraamzorg er. Ik heb recht op 49 uur. We hebben aangegeven dat we waarschijnlijk die 49 uur niet opmaken. Dat we pas bepalen hoeveel uurtjes per dag de kraamverzorger(ster) komt werken.

18. mam2

mam2 Lid

6 feb 2015
    55
    0
    6
    Als deze kraam jullie niet bevalt mag je vragen om een andere ;)

19. Klavertje6

Klavertje6 Actief lid

17 feb 2016
    389
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat heb ik vanmiddag dan uiteindelijk gedaan. Met veel schuldgevoel naar haar toe, ik vind zoiets namelijk lastig om zelf aan te geven.

Morgen krijgen we een ander die komt in principe 2 x 3 uur, tenzij wij alsnog de volledige uren willen. Had ik nou maar eerder ingegrepen ipv mij te irriteren.
    Druppel was eigenlijk dat ik nu voor de 2e dag op rij niet gecontroleerd werd maar dat ze tegen de vk zei dat mijn baarmoederstand ..... was (weet even niet meer) en dat mijn hechtingen er prima uitzagen (ze heeft alleen de eerste dag even gekeken).
    Vk heeft niks besproken over herindicatie en ook niks ondertekend...
    Al met al ben ik blij dat dit erop zit. Nu alleen nog 2 dagen de noodzakelijke zorg en dan lekker met ons gezin genieten 😊

20. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Dat klinkt niet als een goede kraamverzorgster! Die van mij had nog wel een weekje mogen blijven! Zij hield op moeilijke momenten echt de positieve vibe erin. Heel vriendelijk en gezellig was ze. Ze heeft alles in huis aan kant gemaakt/gehouden en ik hoefde nergens aan te denken. Heerlijk!

Deel Deze Pagina