voor alle mamma's waarvan hun kindje ineens weer wakker wordt 's nachts

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sassie25, 13 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Hoi mamma's,
    ik had gisteren een momentje voor mezelf ( kleintje sliep en het huishouden was klaar) en ik ging verder in mn boek. Ik heb een boek te leen gekregen van een vriendin over het eerste levensjaar van een baby. Dit boek beschrijft per maand per "type" kindje ( rustige baby, gemiddelde baby, actieve baby) een aantal ontwikkelingen die worden doorgemaakt. De schrijver is bij 3gezinnen als het ware in huis geweest en heeft alles wat ie zag opgeschreven. Het is alweer een tijdje geleden geschreven, dus sommige dingen zijn wel wat achterhaald en ik ben het met (wat ik tot nu toe gelezen heb) niet altijd eens ( zo ook een aantal dingen in dit stukje). Maar ik vind het wel heel erg leuk om heel veel herkenning te zien bij ons kleintje. Anyway, wat ik dus gisteren toevallig las:

Dit gaat over Louis, een zogenaamde " gemiddelde" baby in de 5e maand:

Louis liep voor alles warm. Hoewel hij de hele nacht doorsliep en dat al een maand lang had gedaan, werd hij in de vroege morgen wakker om " aan de slag te gaan" .

De cyclussen van 4uur bij de nachtrust, waarover we het in de 3e maand hebben gehad, veroorzaken een tijd van ontwaken omstreeks 6uur 's ochetnds. Dan heeft de baby genoeg geslapen en
    begint gebiedende geluiden te maken. Tijdens rustiger ontwikkelingsperiodes wordt een baby niet zo spoedig volkomen wakker als hij 4 of 5 maanden is. Die drang om " aan de slag te gaan" weerspeigelt de sneller toenemende bewustheid en frustratie die aan een nieuwe stap in de motorische ontwikkeling voorafgaan.

Wat voor handigheidjes ouders ook proberen, ze lijken geen van allen dit gedragspatroon te kunnen doorbreken. Een baby 's avonds langer wakker hoduen maakt hem niet vermoeiender in de vroege ochtend. Een extra late avondvoeding helpt ook al niet. Dikek gordijnen die het licht geheel buitensluiten zijn de moeite van het proberen waard. Hem met een tuigje in bed vastleggen kan een oplossing zijn voor wanhopige ouders. Ik ben echter geen voorstander van deergelijke dwangmaatregelen. In dit stadium van ontwikkeling van de baby zijn het oefenen en het manouvreren essentiele ingredienten en dus van groot belang voor hem. Wat gebeurd er wanneer iemand dit onderdrukt door de krachten te beteugelen bij een baby die zo op nieuwe dingen aanleren is ingesteld als louis? Dit vroege ontwaken komt niet door louter binnenvallen van het eerste morgenlicht, het doorbreken van een tand of honger: het is een echet aandrift tot het leren van alles zelf te doen. Hoe kan een ouder dat inzien maar niet toelaten dat het hele huishouden er in de vroege ochtend door wordt beheerst? Ik zou liver de baby verder van iedereen vandaan leggen, zodat hij langer op gang moet komen en harder moet schreeuwen om hem wakker te krijgen. Niet aleen kunnen zij daardoor langer doorslapen, maar het dwingt hem zichzelf langer bezig te houden. Deze behandeling lijkt me bevoordelijker voor zijn ontwikkeling dan actieve onderdrukking van zijn motorische vermogens door zoiets remmends als een tuigje.

En dan daarna volgt een stukje over dat en baby moet leren van een lichte naar een diepe slaap te komen en dat dat voor de ene baby moeilijker is dan voor de andere, maar dat stuk is zooooo lang om te typen dus even een samenvatting hhihih. Maar voor die dat willen, wil ik dat nog wel een keer doen.

Heeel verhaal hahaah, maar ik vond het wel grappig om te lezen nu ik hier zoveel topics zie verschijnen van kindjes die ineens weer vroeger en vaker wakker gaan worden.... zo ook 1 van mij omdat onze kleine momenteel ook heel veel last heeft van dit soort praktijken ihihi. Ow en ik denk dat het wel duidelijk is dat hier dus ook dingen inzitten waar ik het niet mee eens ben en dus ook nooit zou doen ;)

Liefs Sassie

Deel Deze Pagina