Vandaag waren we een uurtje onderweg met de auto. Toen we er bijna waren moest mijn dochter opeens verschrikkelijk spugen. En daarna viel ze een beetje weg (net of ze sliep) . Toen we er waren en ze uit de auto was, ging het weer goed met haar. Nu vermoed ik dat ze wagenziek is, omdat ze het al keer eerder heeft gehad toen we langer weg waren. Ik probeer haar nu in ieder geval geen eten in de auto te geven en van te voren. Nog meer kindjes die hier last van hebben? Iemand nog meer tips?
Mijn kids gelukkig niet, maar ik was het wel vroeger. Oh verschrikkelijk. Bij lange ritten moest mijn vader elk half huur stoppen omdat ik ontzettend moest spugen. Ik had het alleen wel op iets latere leeftijd, een zuurtjes zoals napoleon etc hielpen mij goed. Maar bij jouw dochter is het natuurlijk nog niet van toepassing. Er is niet veel tegen te doen, maar frisse lucht (raampje iets open) en droog koekje of een rijstewafel kan goed werken. Geen vet eten van te voren. Als het heel erg is, dan zijn er medicijnen die je bij een apotheek kunt kopen.
Hier hielp mij juist om van te voren even iets te eten. Liefst 1 boterham of 1 banaan ofzo. Dat je in ieder geval iets in je maag hebt. Maar niet iets vets/zoets. Een goede bodem tegen dat misselijke gevoel. Voor je meisje misschien zo'n halve portie.. Verder vooral naar buiten laten kijken als dat kan, frisse lucht, niet te warm kleden (broei-winterjas hielp me niet).
@kiwi: ik heb zelf ook last van wagenziekte, maar wel in mindere mate. Medicijnen doe ik liever niet, tenzij het echt niet anders kan. @deepfreeze: ze had best wel veel gegeten van te voren, dus had ook de indruk dat het daar aan lag. Ze had wel haar winterjasje aan, dat doe ik idd niet meer. Zit ook zo opgepropt in het autostoeltje.
Arme meid, niet fijn als je je beroerd gaat voelen van het autorijden. Hier ook een meisje die overduidelijk wagenziek is. Heel erg vervelend, want ik durf bijna niet alleen met haar in de auto weg te gaan of met haar bij iemand in te stappen. We hebben al van alles uitgeprobeert. *Alle reistabletjes, geen resultaat. *Seabands, niet altijd resultaat.(zijn speciale polsbandjes) *Autostoel op de bijrijdersplaats, bijna altijd gaat dit goed.(let er wel op dat je aan deze kan de airbag uitzet) Op deze manier kan ze goed voor zich uit kijken. * Of de autostoel wel achterin, maar er achterin bij gaan zitten(als je man rijdt) en dan achter de bijrijdersstoel laten zitten en dan de hoofdsteun eraf halen, zodat ze goed voor zich uit kan kijken. niet altijd resultaat. *Niet met lege maag in de auto, maar ook niet met een overvolle maag en vet/zoet eten in de auto zetten. redelijk goed resultaat. * Auto rijden als ze moe zijn, dan valt ze in slaap. Altijd resultaat.(maar ja niet altijd haalbaar natuurlijk) *Watje in het oor doen aan de kant waar ze niet meer schrijft, dus als ze rechtshandig is, watje in linker oor. Resultaat niet bekend, omdat ze steeds het watje eruit haalt. Je kan even vooruit met deze tips, hopelijk zit er voor jullie de gouden tip ertussen. Onze dochter vraagt nu regelmatig, "mama heb je de spuugtas bij"? Daar heb ik schone kleren, handdoeken, flesje water en washandjes, snoetenpoetsers, klein emmertje met deksel(ze kan nog niet mikken in een zakje) en zakjes voor de vuile kleren etc in zitten. waar wij gaan met een auto gaat die tas ook. Sterkte ermee.
ik heb dat ook, nog steeds. En als ik een lege maag heb kan is de kans heel groot dat ik het krijg. Achter in de auto heb ik er meer last van dan voorin. Mijn kinderen hebben het gelukkig niet
Mja ook hier regelmatig wagenziek. Vroeger spuugde ik altijd alles onder, dat is wel over maar ik voel me vaak niet top. Wat hier erg goed helpt is: - niet te warm gekleed.. Hoe warmer ik het heb hoe groter "het risico" - niet te veel eten maar ook geen lege maag. Desnoods een boterham mee om onderweg te eten als ik het voel aankomen. - voorin zitten en als dat niet kan niet te veel uit het zijraam kijken. Opzij kijken gaat wel.. Tot je weer recht gaat zitten. (zonneschermpje?) En de beste remedie: slapen. Oh en tabletjes die wel werken: primatour Daarentegen zijn die zo ontzettend vies dat ik niet denk dat je een peuter zo ver krijgt ze op te eten
Thijmen heeft het vooral als het erg bochtig wordt (kwamen we op vakantie in noorwegen achter). Daar heeft hij ook op de bijrijderstoel gezeten met zijn stoeltje. Als het gaat om een vervolgstoeltje dan hoef je daarvoor niet de airbag uit te zetten. Alleen de stoel op de verste stand naar achteren. Ik gebruikte ook primatour, Thijmen slikte ze gewoon met wat water omdat hij wist dat het hielp Ik vind ze ook smerig dus ik nam die van etos eigen merk (die hebben ze volgens mij niet in kinderversie). Verder idd luchtig kleden, frisse auto en goed naar buiten laten kijken. Afleiding en ontspanning helpen bij mij (en bij Thijmen) ook wel. Dus leuke ontspannende kinderliedjes en een knuffel oid.
Mijn zoon van 3 is al wagenziek sinds hij 6 maanden is. Uiteindelijk bleek voorin zitten de oplossing in combinatie met van die polsbandjes van de anwb. Hij is op vakantie nog maar 1 keer ziek geworden en dat terwijl we ruim 2500 km hebben gereden.
@rosao: afleiding helpt hier ook wel.. Zolang er maar niet in de vorm van boekjes of een spelletje op telefoon of DS is. Ook het door mij laten instellen van de tomtom terwijl we net wegrijden garandeert een hele rustige autorit. Enige wat namelijk werkt als ik er inmiddels last van heb is m'n ogen dichthouden. Wellicht net als kindje van TS want uiteindelijk zak ik in een soort van halfslaapje. Hoor wel alles maar erop reageren.. Niet echt. En natuurlijk gewoon uitstappen en weer de normale buitenlucht opsnuiven. Blijf het raar vinden dat het dan zo goed als meteen verdwenen is.