Mijn zoontje zit nu paar weken op zwemles. elke week krijgen ze beoordeling hoe ze het hebben gedaan dmv Eendjes per onderdeel. je kan op internet volgen hoe het dus gaat. rood eendje = niet goed. geel eendje = bijna goed. groen eendje = goed. nu heeft mijn zoontje vorige week geel eendje gekregen voor Hoofd onderwater. klopt want hij ging niet volledig onder water. Afgelopen zaterdag opnieuw les gehad en hij deed het echt super. zonder enige moeite zn hoofd onderwater. hij is wat bang voor water en vind water in zn gezicht een hell. vandaar vorige week een geel eendje. maar afgelopen zaterdag zag ik een heel ander ventje. vrijwillig ging hij als eerste lekker met zn hoofd onderwater. als een vis in het water was hij. en nu heeft hij alsnog een geel eendje voor dat onderdeel. nou zou je denken, ach moeders vinden altijd dat hun kind het goed doet. maar ik heb zo mijn twijfels bij de beoordelingen. want een vriendje van mijn zoon in dezelfde groep kreeg voor 'Buikdrijven met hoofd in het water' een geel eendje. super zou je denken maar hij heeft zijn hoofd nooit onder water gedaan. mijn zoon daarentegen lag 5 volle sec met gezicht in het water en ook hij kreeg een geel eendje. hoe kan dit?? gaat het allemaal wel eerlijk of nemen ze gewoon het gemiddelde van de groep hoe het gegaan is die les?
Wat ik weet van de zwemlessen van mijn zoon is dat de zwemleraar niet zo heel veel op had met dit systeem en het dus ook gewoon zo een tijdje niet invulde (bleef het kind ook gewoon de score houden van 2 lessen daarvoor). Of hij had het op bijna helemaal goed en de volgende les mocht die spontaan door naar de volgende groep. Wij zijn op een gegeven moment gewoon gestopt hierna te kijken, zoon werd ook behoorlijk teleurgesteld wanneer hij allemaal van die rode eendjes zag.
hmz ookal geen goeie ervaring dus. ik had bij mijn zoon dus echt 2 groene eendjes verwacht. alle ouders die hem trouwens zagen die zeiden al 'nou dat zijn al minimaal 2 groene eendjes'. Hij viel juist op zaterdag dat hij het zo goed deed. want vorige week was het drama en raakte hij helemaal in paniek(wegrennen, krijzen, schoppen, slaan) hij was toen echt doodsbang. maar zaterdag ging het zo vreselijk goed. rot beoordeling ook...
Ik kan me voorstellen dat de zwemjuf/meester eerst zeker wil weten dat een bepaald onderdeel goed beheerst wordt, voordat zij/hij dit met 'groen' beoordeeld. Als iets vorige week niet lukt en nu wel zou ik zelf er ook voor kiezen dit nog op 'geel' te houden. Het lijkt mij logisch dat ze nog even afwachten, niets zo sneu om terug te moeten van groen naar geel (of doen ze dat niet?) Bij mijn kinderen wordt met een ander beoordelingssysteem gewerkt, maar daar moet normaal gesproken ook een aantal keren op een bepaald niveau gescoord worden, voordat dit zichtbaar wordt in de resultaten. Hier geldt namelijk dat bij alles op 'goed' er automatisch afgezwommen gaat worden en men moet natuurlijk zeker weten dat er geen toevalstreffers tussen zitten.
Ik sluit me bij mammie aan + het kan natuurlijk zo zijn dat de lesgever kindjes op dat moment van beoordelen door elkaar haalt. Doet de lesgever het gelijk in de les? Dat beoordelen? Want als hij/zij het nadien moet doen, kan ik me voorstellen dat hij inmiddels 50 kindjes lesgegeven heeft en het soms ook niet precies weet. Ik zou er dus ook niet te zwaar aan wegen.
Apart systeem met die eendjes. Een advies wil ik je wel mee geven. Over een maand of 6 pas echt gaan kijken hoe het gaat hij zit er pas net. Trek gemiddeld een jaar uit voor het a diploma. Gemiddeld he! Alles wat eerder komt is mee genomen. En niet te veel kijken wij mochten pas de laatste vijf minuten van de les mee kijken met zwemmen. Anders krijg je dit soort dingen. Je gaat er te veel naar kijken. Hier hadden ze wel een tv scherm in de kantine en kon je zo ook je kindje volgen via het bad. In het begin keek ik ook anders pas na een tijd begon ik mij dingen verder af te vragen.
Oh, wij hebben dat systeem ook. En dat is puur een globaal iets. Het zegt niet zoveel. En het is zeker niet zo dat ze na 1x dat ze iets kunnen, al een goed er voor krijgen. Het moet meerdere keren goed gaan en stabiel zijn.
Ik wilde er ook niet al te veel naar kijken maar mijn zoontje heeft gewoon net ff dat schouderklopje nodig om te weten dat hij het echt wel kan. Vorige week dat grle eendje deed echt wonderen want hij vind het niet meer zo eng. En zag in dat hij het dus echt wel kan. Voor hem is dat systeem dus een mega uitkomst. Weet dus niet zogoed hoe ik dit verder moet aanpakken
Misschien eens met de zwemleraar over hebben. Of eerst zelf even spieken en als er dan iets groen is geworden of geel, dus vooruit is gegaan, dan het laten zien?
Idd maar even vragen zaterdag. Zelf stiekem kijken kan wel maar hij vraagt dag erna zelf al of hij mag kijken. Dus even zien hoe ik dit t beste kan aanpakken Denk dat ze gewoon t gemiddelde nemen van de groep ofzo want er klopt gewoon geen fluit van
Jammer dat hij er zo veel waarde aan hecht. Het is op zich goed dat hij de kans krijgt om veel te oefenen (ik weet niet of groen betekent dat hij die vaardigheid niet meer hoeft te oefenen) want één keer is wel weinig om te zeggen dat je er niet meer bang voor bent.
Groen betekent dat hij dat onderdeel goed kan. Tuurlijk blijven ze die onderdelen gewoon houden in de lessen. Maar als je bijvoorbeeld zelf gaat zwemmen(doen we regelmatig om bepaalde dingen te oefenen) dan weten we wat hij goed genoeg kan en kunnen we focussen op andere onderdelen dat hij nog moet oefenen. Na 1x ben je idd niet van watervrees af, maar hoofd onderwater was hier een hell en dat doet hij nu gewoon zonder enige moeite