Hallo, ik vraag mij af wanneer een baby mag/kan zitten? Mijn zoontje is vandaag 4 maanden. Volgende week naar het cb en ik verwacht dat ze dan zeggen dat we met fruithapjes enz moeten beginnen. Moeten ze daarvoor kunnen zitten in een kinderstoel of geef je dat in dezelfde houding als een flesje?
Waarom verwacht je dat? Ook hier bij t CB gaven ze het advies te wachten tot 6 maanden met bijvoeding. Verder ligt het eraan hoe je bijvoeding wil geven. Wil je stukjes geven (rapley) dan moeten ze kunnen zitten en dat zal ook pas kunnen na 6 maanden.
Dat vertelde ze me bij de "controle" bij 3 maanden. Omdat hij fv krijgt zou dat eerder zijn dan bij bv. Ik ben van plan ze zelf te maken met de blender.
Het is bij het geven van fruit en groente idd het handigst als je een wipstoeltje o.i.d. hebt als je kindje nog niet zelf kan zitten. Ze mogen pas in de kinderstoel op het moment dat kindjes zelf los kunnen zitten (bijv. op de vloer ofzo). Meestal is dat nog niet met 4 mnd (al zijn er uitzonderingen uiteraard ). Mocht je geen wipstoeltje hebben, kun je ervoor kiezen je kindje idd in de 'flesvoeding-houding' te nemen, al is het voeren dan wellicht wel een beetje lastig... je hebt dan maar 1 hand vrij namelijk!
Dank voor je reactie. Hij kan nog niet zitten. Wat is ongeveer de leeftijd dat ze dat wel (moeten) kunnen?
Hmm nu ben ik wel benieuwd waarom je met FV met 4 maanden zou moeten bijvoeden. Hebben ze dat ook gezegd? Of gaan ze daar de komende afspraak verder op in.
Dat vertelde ze bij 3 maanden. Fv kindjes zouden eerder bijvoeding nodig hebben dan kindjes die bv krijgen. Ik had daar helemaal geen idee van dus ben er verder niet op in gegaan. Ben benieuwd dan volgende week.
Echt rechtop zitten doen babies gemiddeld ergens tussen 6 en 9 maanden. Je mag het overigens niet gaan stimuleren, want ze gaan pas zitten als hun rugspieren er aan toe zijn. Bijvoeden kun je gewoon in een wipstoel waar ze iets omhoog kunnen liggen. Dat je met FV met 4 maanden moet starten met bijvoeden is een klinkklare onzin. Als de mevrouw van het CB dat echt gezegd heeft, dan zit ze echt op een verkeerde plek. Ik ben ook benieuwd wat haar argument is.
Nou dan ben ik ook zeer benieuwd!!! Zijn er meer moeders die op aanraden cb met 4 maanden met bijvoeding zijn begonnen????
daniel was een BVkindje en keek met een goeie 3maanden het eten al uit onze mond, met 3,5maand begonnen met broodkorst en fruit. Maar dat was je vraag niet. Ik heb daniel heel lang in de maxicosi gezet als hij eten kreeg, was voor allebei fijne houding.
Inderdaad onzin dat fv kindjes met 4 maanden bijvoeding nodig hebben.... Hier een fv kindje wat pas na de 6 maanden bijvoeding kreeg (pas met 6 maanden begonnen met paphapjes om aan het idee te wennen en na een week of twee met groentehapjes). Heb het de eerste tijd inderdaad in de wipstoel gedaan.
Het is beter om te beginnen met 6 maand om bijvoeding te geven. Dat heeft echt helemaal niks met borstvoeding of flesvoeding te maken. Die beste mevrouw van het CB mag wel opnieuw de boeken induiken... wat een onzin zeg! Hier ook een FV kindje en wij zijn ook begonnen met 6 maand. Nu iets meer dan een maandje verder begint hij steeds iets beter te eten Natuurlijk is de keus aan jezelf wanneer je wilt beginnen maar het moet echt niet vanaf 4 maand. Als je kindje nog niet zelfstandig kan zitten, is voeren in de wipstoel een heel goed alternatief. Werkt hier prima
Gek hoor! Ik heb het me echt niet ingebeeld. We hadden het er over omdat mijn mannetje misschien KMA heeft. Ze zei toen dat we dan volgende maand (een maand geleden dus) maar eens moeten kijken wat hij aan bijvoeding mag hebben als hij 4 maanden is... Maar het antwoord op de vraag hoe ik het hem moet geven is dus in een wipstoel. Ik heb een bloom kinderstoel en die kan ook half plat. Daar ga ik hem dan maar in zetten met 6 maanden
recent onderzoek toont juist weer aan dat het beter is om al met 4mnd te beginnen. het wachten tot 6mnd is inmiddels weer achterhaald. google maar even. brits onderzoek.
Haha lekker duidelijk al die tegenstrijdige berichten. Was net ook ff aan t kijken op internet een je komt idd vaak tegen bij 6 maanden maar dus ook bij 4 maanden
Nee hoor...hier ook een FV kindje en t advies van de CB-arts was echt om pas met 6 mnd te beginnen; voor die tijd hebben kindjes genoeg aan bv / fv.
Je kan ook de Bloom gebruiken tijdens het geven van het fruit-/groentehapje geven ipv het wipstoeltje. Mijn zoontje heeft ook fv gehad en op aanraden van de kinderarts zijn ook wij begonnen met bijvoeding vanaf 6 maanden.
De meningen hierover verschillen inderdaad enorm! Ik weet niet of je je in het wespennest wil begeven op 't forum met deze vraag , dat kan wel eens een lange discussie gaan worden. Het draait erom dat je tussen de 4 en 6 maanden kunt starten met bijvoeding en dat het afhangt van waar jij en je kindje zich prettig bij voelen. Er zijn vele verschillende onderzoeken die tegenstrijdige adviezen geven. Probeer er wat over te lezen en overleg op het cb en maak daaruit je eigen plan van aanpak op. Of dat nou met 4 mnd, 5 mnd of 6 mnd beginnen is of ergens ertussen in. Dat is mijn advies iig De Bloom-kinderstoel is zeker heel goed geschikt hiervoor! Dat is een goede oplossing. Enneh, mocht je beginnen: hou je fototoestel in de aanslag!! Veel plezier!
je moet niets hè! het cb is er niet om jullie dingen op teleggen maar om te adviseren. daarnaast zolang als een kindje niet kan zitten moet je hem ook niet laten zitten. ik vind het trouwens vreemd dat ze dat zeggen met 4 maanden bijvoeding want dat mogen ze helemaal niet adviseren!