Beloningsbord

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Josjes, 4 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josjes

Josjes Actief lid

6 nov 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    Ik zag het net weer voorbijkomen en ben zelf met het idee bezig dit te maken. Zit hier ook in een peuterdrama fase.

Wil graag een bord of papier waarop ze bv stickers mag plakken als ze iets goeds heeft gedaan. Maar ik wil ook een deel waar de stickers of iets weer af gaan als ze stout is of iets / niet lief is.

Hoe hebben jullie je bord gemaakt? Vertel of laat zien :)

2. Sensea

Sensea Niet meer actief

wij hebben met veel borden gewerkt in allerlei variaties. op advies van hulpverleners van de kinderen hebben een ASS en de middelste heeft adhd erbij. we hebben ook gewerkt emt een zgn stoplicht.

mijn ervaring is dat 2 jaar sowieso veel te jong is voor dit soort dingen een jaar of 4/5/6 is tijd zat. ligt een beetje aan hoever een kind is.

wil je het toch proberen zou ik het in ieder geval doen met duidelijke picto's die je overal op internet kunt vinden. bij een belongsbord hoort ook een strak dagritme. je moet dan ook de dag in picto's indelen en ook zo uitvoeren. je plaatst jezelf dus ook in een strak ritme.

je hebt tegenwoordig ook magneet borden waar zelfs al picto's bijzitten.

dus je maakt een dag in plaatjes en op de punten die voor jullie lastig zijn zet je beloningspunten ( stickers) in. als een bepaald aantal is gehaald staat daar een klein kadootje/uitje of wat jullie verzinnen tegenover. elke morgen neem je de dag door en vertel je precies wat er verwacht wordt aan de hand van de plaatjes. je kan dus niet meer gaan rommelen halverwege de dag. beetje hetzelfde principe als wat gehanteerd wordt op het gemiddelde kdv.

verdiende punten kunnen trouwens niet meer weggehaald worden, dat zou ontzettend krom zijn.je kan niet iets afpakken wat elders eme verdiend is. dan haal je de motivatie helemaal weg.je kunt dan hooguit zeggen dat het dagdoel niet gehaald is. maar nogmaals ik vind dat erg zwaar voor een 2 jarige.

je kunt je voorstellen dat dit alles voor een 2 jarige wat veel is. zeker omdat je waarschijnlijk meerdere dingen tegelijk wil gaan aanpakken. wat peuterpubers liggen op meerdere gebieden dwars.

dan maak je zo'n zelfde magneet bord of je tekend zelf een groot vel vol met hokjes. met de dingen die jullie benoemen en daar plak je steeds een sticker bij. probeer het overzichterlijk te houden, het liefst dus met plaatjes en niet in tekst ( een kind van 2 kan niet lezen, dus die geloofd het dan verder wel) als je teveel tegelijk gaat doen wordt het ook niks.

beter is misschien om 1 ding uit te kiezen wat je enorm dwars zit, en je daarop toe te leggen. en vooral positieve dingen in blijven bouwen.proberen met afleiding uit een negatieve situatie te komen en een duidelijke dagstructuur aan te houden.

succes!

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wij hebben al een jaar lang kartonnen beloningsborden en kan dus gewoon heel simpel. Het hangt er vanaf wat je er mee wilt bereiken. Voor autisten e.d. zijn uitgebreide borden waarop dagritmes zijn aangegeven vaak heel praktisch. Voor een doodnormale peuter is een vel om stickers te plakken echt voldoende!

Gewoon een stuk karton geknipt in een leuke vorm (vlinder, auto, hart) en plakken daar stickertjes op de nummertjes (1-15). Zoonlief vindt het geweldig. We zijn daar al mee begonnen toen hij net 2 was en het werkt heel goed. (zindelijkheid, netjes eten, 's nachts zindelijk zijn)

Let wel: het is een BELONINGSBORD, geen strafbord. Haal geen stickertjes eraf. Je wilt positief gedrag belonen. Straffen is negatief.

4. Josjes

Josjes Actief lid

6 nov 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    Bedankt voor je reactie!

Ze is 2,4 en begrijpt heel goed wat wel en niet mag. Ik wil het inderdaad ook heeel simpel houden en geen dagplanner ervan maken.

Maar 2 delen, voornamelijk een deel als ze positief beloond word. Maar daar hoort ook het tegenovergestelde bij.

Een magneetbord met iconen is wel iets, ik zal eens bij de kruitvat kijken.

5. Sensea

Sensea Niet meer actief

cynet maar jou zoon is 3 en erg vroegwijs hé. en inderdaad je benoemd het precies zoals ik het bedoelde. het is een belonigsbord geen strafbord. een positief bord dus. als je er weer dingen af gaat trekken stuit je op heel veel onbegrip en nog meer problemen.

ik geloof dat ik ze laatst bij de action zag ts, maar weet het neit zeker meer

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik zou dit dus echt niet doen. Je maakt er strijd van op die manier en daarmee gaat het principe van de positive enforcement volledig verloren.

7. Josjes

Josjes Actief lid

6 nov 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    Dat is dus wat ik nu heb, beloningsbord waar stickers opzitten. Maar ik wil dus iets maken waar ook duidelijk voor haar bij komt als ze dus iets gedaan heeft wat niet goed is.

Hoe noem ik zo'n bord dan?

8. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik heb geen idee hoe die borden heten waar "straf" op komt te staan ( je verdiend dan gewoon geen beloningssticker normaal gezien en haalt dan je dag/week/maanddoel niet *naar gelang wat je afspreekt* en krijgt geen presentje dat is dan dus je "straf" ) omdat dat dus niet aangeraden wordt. je probeerd juist de postieve kant te stimuleren, ook door zelf positief te doen. en de negatieve spiraal te doorbreken en dus het negatieve gedrag te negeren en doorbreken. je kan negatief gedrag ook doorbreken door zelf anders met de dingen om te gaan en je probeerd negatief gedrag te doorbreken door middel van zo'n belonigsbord en dat is dus ook van het positieve uitgaande.

ik snap wel waar jij naartoe wil, maar daarvoor moeten ze toch echt een heel stuk ouder zijn. dan kun je gaan werken met de stoplicht methode. de zgn "stop-denken-doen" methode. misschien kan je daar eens op googlen.hij wordt veel gebruikt bij kinderen met adhd vanaf de kleuterleeftijd en begin van de basisschool.

ik raad je dus net als cygnet als zegt sterk af zo'n dubbel bord te maken.

9. Josjes

Josjes Actief lid

6 nov 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    Ik begrijp je reactie en waarom je dit antwoord. Nu heb ik het bord dus verkeerd genoemd.

Het is geen beloningsbord alleen. Die gedachte daarachter is anders en blijft ook gewoon.

Maar er moet dus een soort van bord bij komen. Als ze iets gedaan heeft wat niet mag/goed is etc dat dan dus een sticker op dat bord komt.

Het is alleen natuurlijk leuk om stickers te plakken dus de methode moet iets anders.

Mijn vraag was hoe en of mensen hier zoiets hebben en hoe.

10. Josjes

Josjes Actief lid

6 nov 2008
    244
    0
    16
    Brabant

We gebruiken hier al een tijd een leuk bord waar ze stickers op mag plakken en ze begrijpt het ook heel goed. Ze vind het erg leuk en mede daardoor dacht ik dat er dan ook wel zoiets zou bestaan wat ik bedoelde...

11. Sensea

Sensea Niet meer actief

Psychologenpraktijk Buitenpost - Stop-denk-doe

dit is een willekeurige link over de methode. er zijn er tal van.

bedoel je zoiets?

ik denk echt dat stickers plakken voor negatieve dingen erg krom is en krom zal overkomen bij je kleine.

12. Sensea

Sensea Niet meer actief

13. Josjes

Josjes Actief lid

6 nov 2008
    244
    0
    16
    Brabant

Blup, daarom was mijn vraag hoe andere ouders hun bord hebben, stickers plakken als ze iets niet goed/fout etc wil ik dus niet doen daardoor.

14. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik denk dat ze bij de meeste mensen gewoon hun sticker niet verdiend hebben en dus hun doel niet halen.dat dat de "straf" is.

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm ander vraagje.. wat doe je dan op het moment dat er een bepaald aantal "strafpunten" op het bord staat?

"je krijgt straf als je 3 punten hebt"?

Dat zou mijn kleuter in ieder geval niet snappen en die is echt behoorlijk snugger... Die zou dan denken.. dat ze pas bij de 3e keer straf krijgt zegmaar
    Die zou overigens "geen sticker" ook al straf vinden.
    Dus in dat geval heb je dus al een 2delig verhaal... zonder aparte strafpunten.

de standaardbeloningsborden kun je overigens met enige regelmaat ook bij de zeeman vinden.
    al staan ze bij ons wel dusdanig opgesteld dat je er wel echt op moet letten.

16. Josjes

Josjes Actief lid

6 nov 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    Jeetje, ik heb blijkbaar wel iets heel raars in gedachte om iets te verzinnen om aan te tonen dat iets niet mag.

Ik zal het op een andere manier oplossen.

17. Sensea

Sensea Niet meer actief

josjes@ heb je al een keer geinformeerd naar de training via het cb. op veel cb's kun je een training positief omgaan met de peutepuberteit volgen. daar kun je face to face praten met mensen die dezelfde problemen hebben en misschien tips en trucs uitwisselen. dit gaat onder begeleiding van een kundig iemand en dan zou je daar over jou gedachte kunnen praten van zo'n bord.

maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het antwoord op de vraag van saskia. hoe zie je dat voor je. na 3 of 10 strafsticker (of wat dan ook) volgt.....

18. Saskia78

@josjes: ik zeg niet dat het niet kan.. ik zie alleen niet precies hoe het wel kan :)

dus vandaar de vraag hoe je dat in gedachten hebt :)

19. Josjes

Josjes Actief lid

6 nov 2008
    244
    0
    16
    Brabant
    @Saskia: dat was dus ook de vraag.. hoe doe je dit?

Ik wil(de) dus zoiets maken maar wist nog niet hoe ik dat moest oplossen met de 'mag niet' kant ervan..

Ze heeft een beloningsbord wat goed werkt. Maar (dit alles natuurlijk naast de normale straf/ mag niet) ze heeft een fase dat ze bepaalde dingen in huis omgooit/planten uitmesten etc. Er zijn 3 dingen en daar wou ik een magniet bord voor maken.

Hoe dit dus eruit kwam te zien vroeg ik hier voor ideeën. (ik doe t nu met 2 potten met balletjes, gezien op tv)

Maar het word me nogal 'afgeraden' hier. Had echt het idee dat er wel meer mensen zijn die iets in die trant gebruiken.

20. Saskia78

mja uiteindelijk bepaal je zelf wat er wel/niet kan...
    en als het werkt.. tja.. dan is de neiging om het te blijven gebruiken groot lijkt me.
    maar werkt het ook echt? want als het niet werkt.. werkt het wellicht in een net andere vorm ook niet zo goed.
    (denk ik dan)

Deel Deze Pagina