Vraagje over aantal vaten in de navelstreng

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Kisbaba, 28 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Kennisjes van ons krijgen een baby, ze kregen deze week te horen dat er maar twee vaten in de navelstreng zitten ipv drie. Ze zijn nu ruim 20 weken, ze hebben de twintig weken echo gehad, en alles lijkt wel goed, maar dat geeft geen garanties, aldus hun gynaecoloog.
    Nu vraag ik me af of er ook dames zijn hier, die dit kennen, of er wel eens over gehoord hebben.

2. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik heb er een keer van gehoord ja. Die ouders waren erg bezorgd, want je weet het idd niet. Maar hun zoon is kerngezond. Ik hoop dat dit ook het geval is bij de baby van je kennissen.

3. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik heb alleen maar gehoord dat dit geen enkel probleem gaf. Heb zelf nog nooit gehoord dat de baby hierdoor minder groeide of gevaar liep.

4. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    je hebt wanneer de navelstreng uit 2 ipv 3 bestaat meer kans op een kindje met een aangeboren hart of nierafwijking

maar als er verder bij de eerder gedane echo's geen afwijkingen zijn gevonden, is de kans verwaarloosbaar dat er iook daadwerkelijk ets met het kind aan de hand is...

tis niet iets wat je naast je neer moet leggen en waarbij je zeker in je achterhoofd moet houden dat het mogelijk kan zijn dat de kleine iets "mankeert" maar zoals gezegd meestal is dat bij voorgaande echo's al opgemerkt omdat ze tijdens de controle echo dat allemaal nalopen (hartje-nieren etc etc)...

gr.smoekie

5. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Idd. als de navelstreng 2 bloedvaten heeft, kan dit duiden op een nier- of hartafwijking. Ik denk dat ze deze vrouw goed in de gaten blijven houden en haar baby...

6. debbie1983

debbie1983 Actief lid

21 apr 2006
    294
    0
    0
    hoi

heb er toevallig laats iets over gezien..
    dat kindje werd geboren en toen zagen ze dat ook dat er maar 2 waren.. dit kindje was voor de rest heel gezond.. dus het hoeft geen probleem te zijn..

en idd een 20 weken echo is geen ECHTE garantie dta het allemaal goed zit.. maar de meeste dingen kunnen ze wel zien het is in iedergeval een indicatie dat het voor meer procenten goed zit dan slecht

7. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

ik heb er ook eens iets over gelezen en het kindje kwam gezond ter wereld... maar het in je achterhoofd houden kan nooit geen kwaad...

8. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden!

9. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    Jessica24 (september 2007 mama) heeft dit gehad bij haar 2e dochter!
    Zij kreeg gewoon erg veel echo's, zie hielden alles elke week goed in de gaten!
    Ze heeft een gezonde dochter te wereld gebracht, iets klein, maar niet té klein!
    Anders PB je haar ff, heb haar trouwens al een tijd niet meer op zw. pagina gezien....

10. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

ik ben geboren met 2 vaten ipv 3 en de belangrijkste had ik niet! toch ben ik gezond ter wereld gekomen en nooit iets gehad :)

was alleen wat ondergewicht meer niet :)

11. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Vriendin van mij had dit ook. ZIj werd extra gecontroleerd op groei van de baby en de kinderarts kwam haar gelijk na haar geboorte controleren. Alles is prima, ze is alleen een beetje klein, maar ze hadden idd tegen mijn vriendin ook gezegd dat er kans op hart of nierafwijking was, maar gelukkig is dit niet zo.

12. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

17 jul 2007
    2.133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    ik kan misschien dom zijn... haha had hier echt nog nooit van gehoord, over hoeveel vaten de navelstreng mo9et hebben..

13. mamajanneke

mamajanneke Fanatiek lid

22 mei 2007
    2.688
    4
    38
    Vrouw
    Het kan inderdaad duiden op een geboorte afwijking.
    maar het kan ook andersom.
    Darryl* bleek een hartafwijking te hebben, toch had hij wel de 3 vaten in de navelstreng en een juiste druk in de liezen!
    En toch had onze manneke een zeer zware hartafwijking waaraan hij overleden is.
    Dus mijn idee is dat het niet echt op gaat hoor 2 of 3 vaten.
    Zeker ook als ik hier boven lees dat er mensen gezond geboren zijn die maar 2 vatyen hadden.
    MAar extra controle ook na de geboorte is altijd handig.

14. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tis ook niet gezegd dat als je kindje een aangeboren hartafwijking heeft dat dit komt omdat de navelstreng maar 2 bloedvaten bevatte....

een aangeboren hartafwijking kan verschillende oorzaken hebben, en vaak gebeurd dit al tijdens de celdeling dat er iets niet goed gaat...

maar wanneer er sprake is van een navelstreng met maar 2 bloedvaten kan dit tot gevolg hebben dat je kindje wordt geboren met een hart of nierafwijking....

maar wanneer er bij de echo's niets gevonden is wat daar op duid zullen de meeste kinderen gewoon "gezond" ter wereld komen en is de kans op een afwijking ook heel erg klein....

vaak is dit al geconstateerd tijdens 1 van die belangrijke echo's en blijkt dus vaak dat het gaat om een navelstreng met maar 2 bloedvaten...

ze zullen de kleine ongetwijfeld wat beter in de gaten willen houden tijdens de ontwikkeling in de baarmoeder...

gr.smoekie

15. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Het is zo dat 2 ipv 3 navelstreng vaten een symptoom van een bepaald syndroom kan zijn waarbij hart en nier afwijkingen voorkomen. Dat hoeft idd niet zo te zijn, maar het kán wel degelijk!

Deel Deze Pagina