Even stoom afblazen hoor ik ben nu 14+5 zwanger en zit sinds week 7 thuis ivm erge misselijkheid en braken. Zit aan maximale dosis medicatie, braken is iets minder maar 24/7 misselijk en kokhalzen en paar keer per dag toch braken. Misselijkheid/braken is (naast eten gerelateerd) vooral inspannings gerelateerd. Als ik lig/zit gaat het redelijk, zodra ik op sta en iets ga doen komt het gelijk weer op en moet ik zsm weer gaan zitten. Nu moet ik 2x per week mijn werk bellen om te zeggen hoe het gaat. Iedere keer opmerkingen als "kom gezellig een bakkie doen als je in de buurt ben" en "hele fijne dag vandaag, ga lekker wat leuks doen joh". Mijn werk is 30 min met de auto en ik ben al 7 weken uberhaupt niet buiten geweest op bezoek huisarts en vk na, dit zeg ik ook steeds. Net weer gebeld en kreeg een hele preek De redenatie is dat het mijn eigen schuld is want als ik al 7 weken niets doe dan is het logisch dat ik "niet zo lekker word" als ik eens wel iets doe. Ik heb nogmaals uitgelegd dat misselijkheid/braken juist door inspanning komt enzenz. Het is zooooo frustrerend dat dit niet begrepen wordt. Ik hou ze netjes van alles op de hoogte en krijg alleen maar ongebrip en sarcastische opmerkingen. Het is niet dat ze het echt niet begrijpen want het zijn nog verpleegkundigen ook Doen ze bij jullie ook zo moeilijk??
Nee mijn werk deed totaal niet moeilijk. Wil je eigenlijk verwijzen naar een ander topic http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/148765-hyperemesis-gravidarum-462.html
Ik zit dan wel om andere redenen gedeeltelijk thuis, maar hier wordt niet moeilijk gedaan.. En bovendien, je werk zelf mag je dit soort dingen niet eens vragen/van je verwachten.. Er is maar 1 en misschien 2 soorten mensen die dat mogen.. Jouw bedrijfarts en de arbo-arts van het uwv geloof ik
Hoezo moet je 2 keer per week bellen om te zeggen hoe het gaat? Zoals Dreamer ook zegt: dit mag niet. Ben je überhaupt al bij de Arbo of bedrijfsarts geweest?
Ik snap je verhaal wel. Ook hier waren er problemen toen ik een nieuwe teammanager kreeg. Ik werk als externe en ben dus best prijzig voor een bedrijf. Die nieuwe TM wou mijn contract niet verlengen, omdat ik zwanger was. Toen ik vroeg waarom (was toen al 7 maanden zwanger en zou door dit geintje geen zwangerschapsverlof doorbetaald krijgen via het UWV), gaf ze aan ik doe dit juist omdat je zwanger bent. Bij mij gingen al mijn nekharen overeind staan en ik ben op hoge poten naar mijn vorige TM gegaan. Die heeft zelf ook kinderen en vond het een belachelijke reden (zeker omdat ik het beste presteerde van de afdeling, maar dat hoorde ik achteraf pas). Uiteindelijk is mijn contract wel verlengd tot het einde. Bij mijn afscheid heb ik tegen de nieuwe TM duidelijk gezegd dat als ze dit werk wil blijven doen (ze was net nieuw in deze functie) ze moest ophouden met koffiedik kijken. Letterlijk op die manier. Ze begreep het volledig en zei ook dat dat 1 van haar valkuilen is, invullen hoe mensen zich voelen zonder het na te vragen. Bij mijn jaarlijkse terugkoppeling kreeg ik wel weer een hele rare terugkoppeling van haar mbt mijn zwangerschap zette ik me minder in dan verwacht werd van een externe. Terwijl de oude TM (die moest het ook invullen) juist het tegenover gestelde schreef. Aangezien ik de nieuwe TM 2 maanden heb gehad en de oude TM bijna 5 maanden hecht ik daar meer waarde aan.
Ja de arbo arts maakt 1 keer per maand een afspraak. Tot nu toe telefonisch omdat ik anders ook een half uur in de auto moet. Morgen belt hij weer en zal ik het ook aangeven. Arbo arts is heel begripvol tot nu toe. Het valt gewoon tegen dat juist de mensen die het zouden moeten begrijpen zo reageren. Ik sla compleet dicht en zodra ik heb opgehangen schieten mij fantastische antwoorden te binnen
Als jij al 7 weken thuis zit hadden ze al bij week 4 een afspraak moeten maken bij de bedrijfsarts, ga hier maar eens snel achter aan als dat niet is gebeurt. Ligt eraan wat je protocol is bij verzuim maar 2x per week bellen is erg overdreven. Je werk mag deze uitspraken helemaal niet maken. Ze hebben ook geen recht van spreken en zeuren want t UWV betaalt je nu en zij hebben qua financiën nergens last van. Maar ik zou heel snel naar de bedrijfsarts gaan en daar een plan van aanpak maken. Geloven ze je dan nog niet, dan zit er niks anders op om naar je werk te gaan en daar (heerlijk) te liggen overgeven! Zo moeten ze je wel geloven. Zou t hier niet bij laten iig, succes en hoop dat je je snel beter voelt!
Onze berichten kruisten elkaar.wat is je plan van aanpak? Je werkgever krijgt deze altijd na het gesprek met de bedrijfsarts. Als ik jou was zou ik er wel eens naar toe gaan, ondanks het overgeven in de auto enz. Het is toch geloofwaardiger als iemand je ziet en niet alleen via de telefoon. (Of dat heb je in het begin al gedaan en nu telefonisch dan is t goed natuurlijk )
Wat naar dat je werkgever zoveel onbegrip heeft voor je situatie!!! Op de een of andere manier hoor ik het de laatste tijd weer steeds meer, allerlei nare opmerkingen van artsen en werkgevers bij deze klachten. Je zou je werkgever wellicht kunnen laten lezen op: Steunpunt hyperemesis gravidarum | daar staat van alles op over extreme misselijkheid. Hier: http://www.steunpunthg.nl/wordpress/over-steunpunt/ kun je ook een pdf magazine downloaden met informatie. Er staat ook een stuk in over werken met HG.
Bedankt voor het meedenken allemaal! In de brief van arbo naar werkgever staat dat medische zorg adequaat is en vervolgtraject wordt bekeken in de loop van zwangerschap. Tegen mij heeft hij gezegd dat ik absoluut eerst met hem contact op moet nemen bij verminderen klachten en niet met werkgever omdat hij het dan rustig op wil bouwen. De arbo denkt dus juist erg goed mee. Helaas vind hij het ook prima dat ik 2x per week moet bellen..daar maak ik mij de hele week door druk om. Naar de arbo toe zat ik inderdaad over te twijfelen, vooral omdat arbo zelf telefonisch goed vindt. Volgende afspraak maar zo plannen dat echtgenoot mee kan (mag nu zelf niet rijden)
ik zou ze terug opbellen en zeggen dat als ze geen begrip kunnen opbrengen voor je situatie of als je nog 1 maal zo'n reacties krijgt, dat je ze verder niet meer op de hoogte brengt van je situatie.
Dat je contact houd met de werkgever mag deze verlangen en hoort ook zo. Hier moet ik de eerste weken elke dag bellen. Dat was de bedrijfsarts snel mee klaar. Maar de werkgever mag echt niet vragen naar jouw klachten. Hoef in om niet te vertellen. En gewoon ook zeggen dit bespreek k met de arbo arts. En voel je je eens wat beter ga dan wel langs. Al is dat vaak niet mogelijk. Ik had bij onze eerste zware bi en deed staande werk. Dat ging niet meer natuurlijk. Maar in het begin de Ik mijn best toch te komen. Maar was kapot als ik terug was. Toen vioor besprekingen deed ik mijn best nog. Maar die gingen vervolgens plannen om 21.30 in de avond. Daarna was het drama het contact want dat ik toen afgezegd heb dat kon natuurlijk niet.
Ik ken het probleem. Juist omdat ik om de dag moest bellen, ben ik maar weer zsm gaan werken. En dat was niet makkelijk. Vervelend dat je geen begrip krijgt van je werk. Ik zou lekker naar de bedrijfsarts luisteren. Hij is tenslotte de gene die bepaald. En niet de werkgever. Sterkte ermee.
Ik heb zojuist de bedrijfsarts gesproken. pfff wat een opluchting!! Hij heeft alle begrip en zet in brief naar werkgever nog eens duidelijk het het inspanningsgerelateerd is. Als het beter gaat eerst contact met hem opnemen en overleggen hoe op te bouwen enz. Hij vindt 1x in de 2 weken contact met werkgever voldoende en mag zelfs per email. Dit moet ik zelf overleggen dus maar de moed bij elkaar rapen Over 4 weken weer contact met bedrijfsarts, mag langskomen of telefonisch. Dit gesprek heeft mij zoveel meer rust gegeven, echt een opluchting.
Herken het helaas. Bij onze dochter mocht ik vanaf 28 weken niet meer werken ivm groeiachterstand. Kreeg echter van mijn leidinggevende maar tot en met 1 e kerstdag. Ze verwachte dat ik er de tweede weer was. Toen uitgesproken dat ik me zeker de tweede kerstdag weer ziek zou melden en dat ik al contact had gehad met uwv en dat ziekte goedgekeurd was tot mijn verlof. Moest toen nog 2 weken werken. Volgende dag nam bedrijfsarts al contact op en begreep ook niet waarom ze zo moeilijk deden. Ben nu zwanger van de tweede en heb me helaas 2 x ziek moeten melden al was het maar voor 1 dag omdat ik niks binnen hield. Hier deed ze wederom erg moeilijk om. Kreeg al te horen dat ik zelf maar mijn diensten moest ruilen als ik vruchtwaterpunctie zou krijgen. Ze hebben een bedrijf in handen genomen die het ziekteverzuim terug moet dringen. Bij ons is helaas het beleid dat je hoe dan ook moet komen. Al is het maar om op kantoor te komen zitten.
Maar ziekte ten gevolge van een zwangerschap mag niet mee geteld worden in het algemene ziekteverzuim. Dit omdat dit vergoed word door het UWV en het je werkgever dus geen geld kost. Dus in die zin heeft jouw ziekte niks met dat bedrijf te maken. Je werkgever is verder alleen maar verplicht om je doorbetaald vrij te geven voor onderzoeken die met je zwangerschap te maken hebben. Dat je dan zelf moet zorgen voor vervanging is op zich niet raar, dat heeft mijn werkgever ook aan mij gevraagd toendertijd. Kon ik niks regelen kon ik het weer bij haar neer leggen. Ik zat bij Jelle 50% in de ziektewet ivm rugklachten en heb tot mijn verlof ook de helft van mijn werkdag o.a. kantoortaken gehad en stond ik boventallig. De rest van de dag was ik wel gewoon op de werkvloer. Op zich is het niet raar dat ze aan je vragen of je andere werkzaamheden kunt doen. Maar dat ligt natuurlijk ook heel veel aan de reden waarom je je ziek hebt gemeld. In jouw geval, met een groeiachterstand was ik ook niet gegaan, denk ik.
Maandag kreeg ik mijn andere regie aan de telefoon (die niet over de ziekmeldingen gaat). Ze wilde dus ook niet afspreken om minder te bellen maar gaf wel aan dat ik blijkbaar niet in gelegenheid ben om naar de afdeling te komen en dat ze bij mij langs komen. Van de week word ik gebeld en krijg ik de datum door. Ik heb hier dus absoluut geen zin in, mijn baas op bezoek, maar kan ook niet weigeren. Ik heb gister het verslag van de arbo ontvangen en daar staat gelukkig zeer duidelijk in dat ik op dit moment 100% arbeidsongeschikt ben en dat mijn klachten inspannings- en houdingsafhankelijk zijn. Ook heeft hij vermeld dat er een nieuwe afspraak gepland staat die, gezien omstandigheden, telefonisch plaats mag vinden. Ik ben echt blij dat de arbo aan mijn kant staat. Ziekte bij zwangerschap valt idd niet onder het gewone verzuim. Het bedrijf ontvangt een vergoeding voor jou zodat ze eventueel vervanging in kunnen huren. Voor onderzoeken mbt zwangerschap moet je vrij krijgen.