Traktatie zonder varkensgelatine

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door jojo85, 2 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik heb voor een traktatie spekken, m&m's, rode snoepslierten en druiven gehaald. Nu zag ik dat er gelatine in de spekken zit. Ik ga er vanuit dat dit van varkens komt en dat mag niet iedereen. Wie weet er welk snoep geen varkensgelatine gevat? Ik heb ook nog een zakje van die zure matjes, die hebben t volgens mij niet, maar twijfel of dat leuk is.

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.637
    27.293
    113
    Vrouw
    Assortiment van Katja is zonder dierlijke gelatine

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.865
    5.104
    113
    Katja is zonder gelatine

4. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Kan je niet helpen maar ben heel benieuwd wat je met deze combinatie gaat maken :)

moielle vindt dit leuk.
  5. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Elke vrom van gelatine is haram. Tenzij van het een islamitische afkomst heeft.

Er zijn spreken zonder gelatine. Maar die zul je niet bij een reguliere supermarkt vinden.

tasje vindt dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

Misschien een hele domme vraag? Maar is gelatine dan altijd van varken? Of is het dier waar het anders van is niet halal geslacht?

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Katja snoepjes inderdaad. En jelly beans (in ieder geval die van de Hema). En de Zeeman heeft soms ook halal spek.

8. tasje

tasje Actief lid

20 mei 2014
    467
    187
    43
    In m&m's (gele en blauwe zak) zitten ook dierlijke producten: e120 (oftewel karmijn), dat is ook haram.
    M&m in bruine zak heeft dit niet en kan wel door moslims gegeten worden.

Look o look heeft ook Vega snoep, o.a.: regenboogmatten, rode zure matten, aardbeiveters.
    Ook verkoopt de Turkse winkel vaak halal Haribo snoep.

9. tasje

tasje Actief lid

20 mei 2014
    467
    187
    43
    Nee, het is niet altijd van varken. Het kan ook van een ander dier zijn. Gelatine wordt gemaakt van huid/beenderen. Als het dier niet halal geslacht is, is het product haram.

Moslims kunnen bijvoorbeeld wel producten eten met rundergelatine als het dier halal geslacht is.

Evanesco en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  10. GossipGirlxoxo

Had al zo een vermoeden. Bedank voor de toelichting.
    Maar er is dus ook plantaardige gelatine zoals de snoepjes van Katja! Dus gelatine hoeft niet per definitie van beenderen en huid gemaakt te worden.

Evanesco en tasje vinden dit leuk.
  11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Wat stom! In de bruine zak zitten toch dezelfde kleuren, waarom gebruiken ze niet voor alles hetzelfde...? (Geen vraag aan jou, hoor. ;) :)) Ik ging er vanuit dat er overal karmijn in zat...voortaan maar de bruine zak kopen dan (als vegetariër die ook dit soort dingen liefst mijdt). ;)

12. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Gelukkig heb ik de bruine zak. Van m&m' s wist ik niet dat daar ook dierlijke producten inzitten. Ik heb idd die regenboogmatten van look o look miss gebruik ik die maar gewoon.

13. tasje

tasje Actief lid

20 mei 2014
    467
    187
    43
    Haha, ik heb het destijds wel opgezocht.
    De m&m's worden gemaakt in fabrieken in Polen en Frankrijk. De fabriek in Polen gebruikt bietenrood i.p.v. e120.
    De verwachting is dat Frankrijk in 2020/2021 ook overgaat op bietenrood en dat alle m&m's vega/halal zijn:)

citroenrasp, Fuddey en NiekeKris vinden dit leuk.
  14. Evanesco

Voor zover ik weet is karmijn niet haram. Dit wordt gewonnen uit luizen.

Varkensvlees en niet halal geslacht vlees is haram. Insecten behoren hier niet onder.

15. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    Katja met de groene veggie sticker erop
    Ze hebben bij kruidvat schepsnoep daar kan je ook duidelijk zien op de bakken of er gelatine in zit of niet

16. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Bij ons hebben kinderen die dieet of andere voorschriften volgen een eigen bakje met snoep. Je kunt van andere ouders nu eenmaal niet verwachten dat ze volledig op de hoogte zijn van alle wensen en voorschriften van tegenwoordig. Daarnaast nemen dit soort kinderen (uit voorzorg) al geen traktaties dus zonde van je moeite.

17. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home

Juist lief dat er ouders zijn die er wel aan willen denken en moeite voor willen doen:rolleyes:
    En de meeste kinderen nemen het dan wel

MotherPrincess en Evanesco vinden dit leuk.
  18. Evanesco

Mijn kinderen eten het ook gewoon hoor. Die weten prima wat ze wel een niet mogen hebben.

Anna009 vindt dit leuk.
  19. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home

Ja mijn kinderen ook en de meeste hier op school eigenlijk wel

Evanesco vindt dit leuk.
  20. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.842
    4.103
    113
    Bij ons ook....maar die kinderen zijn altijd heel blij als ze niet iets uit hun eigen trommeltje hoeven te pakken! Kleine moeite om even contact met bijv de ouders te hebben als je twijfelt wat een kind wel of niet mag.
    Ze vinden het echt leuk als ze ook een traktatie krijgen. En zoveel kinderen zijn dat toch niet in een klas??

MotherPrincess, NiekeKris en Evanesco vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina