Lieve mama's en bijna mama's, Sinds augustus 2013 ben ik werkzaam voor hetzelfde bedrijf. In maart 2015 ben ik er 3 maanden uit geweest vanwege het vaste contract wat ze me anders hadden moeten bieden. Ik werk als logopedist met zorgverzekeraars en mede daarom doen ze niet aan vaste contracten (te groot risico omdat de verzekeringen jaarlijks veranderen). Los van die 3 maanden ben ik nu dus 3 jaar werkzaam voor dezelfde baas. Naast deze (bijna) fulltime job van 4 dagen werk ik ook nog 10 uur op een sportschool. Hier werk ik al ruim 5 jaar. En ook daarvoor heb ik verschillende banen gehad (kledingzaak, kinderopvang). Allemaal op contractbasis maar omdat ik nooit echt zonder werk heb gezeten heb ik nog nooit een uitkering of iets dergelijks aangevraagd. Nu weet ik sinds vorige week dat mijn bijna fulltime job per 22 december komt te vervallen. Het bedrijf waarvoor ik 3 jaar gewerkt heb wordt opgedoekt, stopt ermee. Ik ben inmiddels getrouwd, heb een huis en ben (na een missed abortion en 'gewone' miskraam) ook nog eens net 7 weken zwanger. Bij mijn bijbaantje van 10 uur heb ik al gesolliciteerd naar meer uren maar hierover heb ik nog geen uitkomst. Hopelijk komt dat snel. De site van het UWV duizelt voor mijn ogen. Ik raak er gestresst van en veel wijzer word ik er niet van. Kunnen jullie mij verduidelijking of advies geven over de situatie waarin ik zit? Hoelang recht op uitkering? Zwangerschapsverlof? Als je getrouwd bent krijg je geen bijstandsuitkering of iets dergelijks toch? Alvast enorm bedankt. Minimam
Voor de uren die je per 22-12 verliest heb je recht op een WW-uitkering, mits je voldoet aan de gestelde eisen. Voor zover ik het lees heb je daar wel gewoon recht op. Wel ben je verplicht om voor de uren waarvoor je een uitkering krijgt beschikbaar te zijn voor nieuw/ander werk. Wel zullen ze je vragen om inkomensbewijzen te sturen over de periode dat je WW ontvangt. Het lijkt me wel verstandig om goed door te vragen hoe het zit met het inkomen van je "kleine" baantje. Deze uren heb je immers altijd al gewerkt en het zou heel zuur zijn, als die uren/inkomsten ook nog eens van je uitkering worden afgetrokken. Je hebt in principe wel recht op zwangerschapsverlof mits je 10 weken voor je uitgerekende datum een werkgever had ofwel je een WW/ZW-uitkering hebt "genoten". Ik zou je in ieder geval ook willen adviseren om je vraag bij het UWV-topic te stellen, daar zitten mensen die verstand van zaken hebben. Je hebt in principe geen recht op een Bijstandsuitkering, tenzij het inkomen van je partner dusdanig laag is dat jullie onder het minimum uitkomen. In dat geval is het mogelijk dat er een aanvulling wordt toegekend. Succes met solliciteren!