onze zoon van ruim 6.5 maand zit nu op dit schema: 7.30 u fles 180/6 9.45 u fruit 140 gr (dit bouwen we rustig op naar 200) 11.30 u fles 180/6 12.30 u brood (ongeveer een kwart tot een halve snee) 15.30 u 50 ml yoghurt met liga en fles van 90/3 17.30 u groente 140 gr (ook opbouwend naar 200) 19.30 u fles 180/6 de fles van 15.30 u zijn we langzaam aan het afbouwen. het is de bedoeling dat hij met 7 mdn 100 ml yoghurt met liga krijgt en thee of diksap. we hopen dat hij op deze manier ook meer groente zal eten. we willen de fles er eigenlijk pas uit doen als hij 200 gram groente eet. wat vinden jullie van dit schema en hebben jullie misschien tips?
Mijn eerst tip is afstappen van grammen, groente koken en geven tot hij geen honger meer heeft. Met fruit ook, je schilt een stuk, geeft dat en als hij nog meer wil dan geef je nog wat. Ik snap de bedoeling van die hoeveelheden niet zo. Yoghurt met liga zou ik niet doen. Liga is gewoon een hoop suiker, daarbij vind ik 6 maanden best jong voor yoghurt ook. Ik begon daar pas met een maand of 10 mee. Tussen de middag zou ik eerst brood naar behoefte geven en daarna de fles. Maar goed 6,5 maand is nog jong.
Lijkt mij opzich een prima schema. Ik vind wel dat je rond 15.30 vrij veel geeft, waardoor het zou kunnen dat hij om 17.30 nog niet zo'n trek heeft. Yoghurt, melk en liga is wel veel. Daarbij zou ik ook niet voor liga kiezen, maar bv. voor een rijstwafel of een cracotte cracker. Hier was het schema ongeveer hetzelfde met 6,5 maand en dan rond 15.30 een rijstwafel en daarna nog een flesje melk van 90+3, deze verviel al snel en hij kreeg dan een beetje water of thee. Yoghurt gaven wij ook pas later. Verder hebben wij aan groente en fruit ook altijd gegeven zoveel hij wilde. In het begin moet je inderdaad niet te snel veel geven, maar het maakt echt niet uit of hij nu 140 gram of 180 gram eet.
ik heb een manie wat betreft gewicht... hij groeide niet goed in het begin dus ben ik gebrand op grammen en de hoeveelheid van eten... is ook niet goed ik weet het. over de liga had ik idd mijn twijfels. ik gebruik het af en toe om fruit aan te dikken, maar omdat de fles minder wordt wil ik het gebruiken als extra vulling. en yoghurt wordt toch juist aangeraden vanaf 7 maanden??? (nu snap ik het niet meer hahaha) brood gaat op den duur ook voor de fles ipv erna. nu nog ff niet omdat we nog oefenen. ik werk 's ochtends en de oppas geeft de fles en ik dan tussen de middag brood. zodra hij het goed kan mag het ook door haar gegeven worden.
nou ja ze raden tegenwoordig ook de gekste dingen aan dus ik weet niet wat het advies nu weer is. Maar hier begonnen we met 6 maanden pas met bijvoeding. niet om door te drammen over die gewichten, maar ik zou echt van dat gevoel af proberen te stappen. Ook jouw kindje kan nl zo'n dwarse dreumes worden die weigert te eten en dan wordt je helemaal gestressed volgens mij. Gewoon naar behoefte blijven geven. Op een gegeven moment krijg je inzicht qua opscheplepels. ja liga is persoonlijk...ik vind het alleen maar suiker en niets toevoegen. Maar ik dikte ook nooit iets in. Vanaf het begin hebben we de bijvoeding in stukken gegeven.
Als je iets wilt toevoegen om in te dikken, kies dan bijvoorbeeld voor Olvarit 7 granen ipv koek. Koek, yoghurt en diksap vind ik sowieso niets om naartoe te werken. Groente, fruit en water zijn dat wel. Dáár zou ik op deze leeftijd op inzetten. De rest volgt later ongetwijfeld.
nooit gehoord van 7 granen, ik ga meteen op zoek bedankt! ik dikte weleens in met fijne granen of rijstebloem, maar dan hoefde hij het niet meer haha. we hebben besloten om nu inderdaad groente en fruit op te hogen en van de kilogrammen af te stappen. hij mag eten naar behoefte en het scheelt mij uiteindelijk veel stress. bedankt!!