Is hier iemand die misschien in Finland woont en te maken heeft met het schoolsysteem daar? Of zijn er moeders die er iets van af weten?
Cookies op Trouw.nl Onderwijs in Finland. Zeven lessen van het succesvolle Finse onderwijssysteem met pijlers: professionaliteit, consistentie en vertrouwen. - ARENDLANDMAN.NL | ARENDLANDMAN.NL Misschien heb je hier iets aan?
Ja ik had al wat dingen gelezen en het sprak mij zo aan dat ik benieuwd was of er mensen met ervaringen zijn.
Volgens mij wordt school dan voor veel kinderen en minder stressvolle aangelegenheid. Hier een meid van 7,5 jr, die niet kan slapen vanwege de groep-3 cito's. Hier thuis hadden we het er nooit over, over cito's. Maar ze hebben zéker wel door dat ze getoetst worden.
Wat wel zo is, net zoals in Zweden, is dat het dus van 15-16 tot 18-19 knettershard werken is als je zou willen gaan studeren. Dan moet er namelijk heel veel stof in drie jaar gepropt worden waarover we in Nederland zes jaar doen. En dan tellen toetsen ineens heel erg hard mee. Daar heb ik ook ervaringsverhalen van gehoord waar je niet vrolijk van wordt. Elk voordeel heeft zijn nadeel, zullen we maar zeggen.
Geen Finland, maar ik woon in Zweden en volgens mij is het schoolsysteem ongeveer gelijk. Alhoewel onderwijs laat start, gaat iedereen hier vanaf 1 jaar wel naar förskola.
Ik vraag me af of dat niet differentiëren nou wel iets is om zo blij van te worden. Als je hier het geklaag op het zp-forum al leest over kinderen die voorlopen of achterlopen en een speciale behandeling in de klas nodig hebben...... maar daar doen ze dan niet aan. Iedereen krijgt dezelfde stof, of je nou vanaf het prille begin al een VWO-ertje of VMBO-ertje bent, tot je 16e moet je keurig in de gemiddelde pas blijven lopen. En dan ook nog niet testen, dus dan komen ze er ook niet achter of de stof voor iemand nu echt te moeilijk of te makkelijk is. En vervolgens moeten ze in een paar jaar tijd opgekrikt worden van het gemiddelde (mavo?) niveau tot eind VWO, zodat ze alsnog kunnen gaan studeren. Ik ben zelf ook zo'n zeurpiet hoor, heb twee kinderen die aardig voorlopen en ook een soort eigen programmaatje volgen in de klas, maar ik ben blij dat dat hier kan. Anders zouden ze zich echt kapot vervelen en daar wordt niemand blij van, niet op school en ook niet thuis en zeker de kinderen zelf niet. Maar voor TO, ik heb geen persoonlijke ervaring hoor, ik reageer alleen maar op die uitgebreide post over de voordelen van het Finse onderwijssysteem.
Onder andere is dit de reden dat ik met een aantal mensen bezig ben met het opzetten van een basisschool voor natuurlijk leren. Wij beginnen binnenkort de Maashorstschool. Ik denk dat het onderwijs in Nederland toe is aan een enorme vernieuwing.
Wat leuk, waar is dat? Maar ik ben het met je eens. Ik heb ook een fiks aantal ideeen om een school te beginnen. Helaas zou dat niet kunnen, ook al heb ik wel een idee waar ik dat hier zou willen.
In het natuurgebied De Maashorst. We zitten midden in de ontwerpfase en kijken enorm uit naar de realisatie. Daarom praten we in sessies nu met heel veel ouders, kinderen, professionals, financiers. Heel spannend maar gezien de overweldigende hoeveelheid reacties ook heel hard nodig. Volgens mij heb ik van jou ook al een berichtje gezien, niet?
Je kunt me ook altijd een PB sturen voor meer info al zitten we natuurlijk midden in de initiatieffase en pas aan het begin van de realisatiefase (in ons hoofd en hart natuurlijk al veel verder).
Geen eigen ervaring. Maar mijn ouders hebben een aantal jaar geleden met hun school (beide werkzaam als leerkracht basisonderwijs) uitwisselingen met Finland gehad. Zij waten zeer te spreken over het Finse systeem. En met name over het loslaten van al die toetsen. Ik wordt zelf ook nogal moe van al het getoets. Het zegt zo weinig. Is alleen momentopname.
Als jullie wat verder zijn wil ik wel informatie. Ik ben sinds ik geen gedegen onderwijs voor mijn middelste kan vinden erg geintereseerd in onderwijs en de manieren waarop scholen dit doen.