Vertrouwen in basisschool / juf dochter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaZE, 20 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

#1 MamaZE, 20 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jun 2014
    Hoi meiden,

Gister hebben wij het rapportgesprek gehad met de juf van mijn dochter van 4 jaar, ze is van oktober.

Onze dochter is erg leergierig, veel bezig met lezen en letters, rekenen en cijfers. Het hele jaar krijgen we te horen de ze haar extra uitdaging moeten geven omdat ze niet genoeg heeft aan de 'gewone' lesstof.

Ze begon gister het gesprek met dat ze heel tevreden is over haar, en het ontzettend goed doet.
    Van de hak op de tak zei ze...'Maar jullie weten wel dat ze dit jaar nog een keer gaat doen hè?:(
    Huh..nou nee, eigenlijk niet, hoezo?
    Er zijn straks een hoop dingen die ze moeten kunnen, en mijn dochter is nog niet zo goed in 'bepaalde dingen'. En dat was het, einde gesprek. Niks inhoudelijk verteld over deze 'bepaalde dingen'. Feit was ook nog dat dochter erbij zat. We hadden even geen oppas, maar zeiden op school dat ze even op de gang moest spelen. Prima oplossing dachten we zo. Maar de juf zei vervolgens, 'nee hoor geen probleem, laat haar maar lekker erbij zitten'. Terwijl ze wist wat ze ons zou vertellen..

Eenmaal thuis had ik zoiets, ze had ons wel wat meer mogen vertellen, en duidelijker mogen zijn. Had eerder in het jaar naar ons toegekomen over wát er precies niet goed gaat. Nee wij krijgen juist steeds te horen dat het zo ontzettend goed gaat, en ze lesstof van een hoger niveau nodig heeft (dit staat zelfs in haar laatste rapport!) Ik heb ook aangegeven dat ik bang ben dat ze straks niet genoeg uitgedaagd gaat worden. Maar dat zou wel goed komen, wat ze gaat er alsnog meer aanbieden. En als ze volgend wel 'goed genoeg' zou blijken, zou ze alsnog overgaan. Ik snapte er dus werkelijk niks van.

Nu heb ik een andere moeder/vriendin gesproken, haar zoontje is ook een oktober kind, en zit in de klas naast die van mijn dochter.
    Zij heeft te horen gekregen van zijn juf, dat kinderen van 4 sowieso niet over gaan. Exact dezelfde uitkomst, maar totaal anders gebracht.
    Nu heeft deze moeder weer van iemand anders in het onderwijs gehoord, dat dit zo is, omdat ze bang zijn dat de leerlingen anders terugvallen en dit de naam van de school ten nadelen valt. Pas als zeker is dat ze het kunnen, gaan ze over.

Ik vind het in beide gevallen hypocriet, maar nu wordt er over mijn dochter gezegd dat ze er niet klaar voor is, terwijl de vork dus heel anders in de steel zit. Ik ben niet gek, ze vertellen dit omdat ouders anders stampij kunnen gaan maken;) De regel over dat 4jarige niet naar de volgende groep gaan, is gewoon het beleid van de school, en niet wettelijk. Alleen maar voor hun eigen naam.
    Die andere juf heeft er blijkbaar voor gekozen het wel (bijna) eerlijk te vertellen.

Even voor de duidelijkheid..Als mijn dochter er echt niet klaar voor zou zijn, zou ik er helemaal geen probleem mee dat ze een jaartje overdoet, ik push niks. Sterker nog, ik zie ook zeker wel wat voordelen in in een jaartje over doen, maar het gaat om de manier waarop.
    Ik voel me echt op het verkeerde been gezet, en mijn dochter denkt nu dat ze niet goed genoeg is:( Ik heb het al een beetje verdraaid en gezegd dat ze simpelweg nog wat te jong is...wat achteraf dus ook gewoon blijkt.

Ik wil het hier niet bij laten zitten, en nog een gesprek met de juf aan. Ben ik nou te moeilijk?

Sorry voor het onsamenhangende verhaal, maar wilde het kwijt.
    Bedankt voor het lezen!!

Liefs MamaZE

2. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ik zou zeker nog een geprek aangaan met de juf, om duidelijk te krijgen wat de precieze reden is van het doubleren en dan concrete voorbeelden vragen. Waar is ze dan precies niet goed genoeg in om naar groep 2 te gaan? En daarbij zeker jullie zorgen uiten!

Het klopt inderdaad dat zij een late leerling is en dus een jaar langer in groep 1 moet blijven, maar als ze nu al meer uitdaging nodig heeft dan de gemiddelde leerling uit groep 1, zou ik daar zeker even over praten op school!

3. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Het wordt geteld als een doublure. Ik vind het een rare gang van zaken....

Bij ons gaan de oktober/november/december leerlingen over, tenzij we echt zeker weten dat ze nog onrijp zijn, bepaalde doelen nog niet beheersen, etc. Maar dan altijd wel in overleg met de ouders.

4. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik zou hiermee naar de directie gaan. Daarmee overval je haar net zo als zij jou, dit is een schandalige manier van doen. Als je dochter echt een jaar over zou moeten doen, om welke reden dan ook, had ze jullie moeten voorbereiden. Ik zou het absoluut niet pikken als het mijn kind was, puur om de manier waarop het gaat alleen al.

5. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Ja ik vind het dus ook vreemd. De 1 oktober regel is wettelijk al jaren geleden afgeschaft, er wordt nu gewoon gekeken naar het kind. Het is dus echt een regel van de school.

6. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik zou daar echt niet mee akkoord gaan hoor.
    Voor zover ik weet is de 1 oktober regeling al jaren niet meer in gebruik, en had ze gewoon over gekund.
    Bij de school waar mijn kinderen naar toe gingen werd nooit het eerste jaar overgedaan, mochten ze al bij de kleuters "blijven zitten"was dat altijd groep 2.

7. Juf1985

Juf1985 Niet meer actief

Ik zou zeker in gesprek gaan met de juf, nu is het op basis van een aantal dingen waarvan jij het niet te horen krijgt. Logisch dat je er geen bal van begrijpt, als leerkracht moet je zo duidelijk mogelijk hierover zijn. En misschien als je dan die bepaalde dingen hoort, ben je het er wellicht volledig mee eens. Zo niet, vraag dan eens of ze niet beter groep 2 kan doen en als ze dat dan niet trekt dat ze groep 2 dan nog eens kan doen. Succes ermee en vraag er echt naar hoor!
    Edit: sinds 1986 is het aan de leerkracht om te beslissen of oktober kinderen klaar zijn voor de volgende groep. Dus het is niet een zekerheid.

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Onmiddellijk een nieuw gesprek aangaan met de juf. Gewoon zeggen dat je nogal overrompeld was door het nieuws, wat niet verwonderlijk is. Laat haar maar met een goede reden komen, zoiets mag niet uit de lucht komen vallen. Anders ook de directie op de hoogte stellen.

9. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

Ligt dus niet aan mij gelukkig. Ze heeft er nooit eerder iets over laten vallen en liet het overkomen alsof het zo vanzelfsprekend is, en wij daar verder geen of weinig inbreng in hebben.

Ik denk wel dat de juf instructies heeft gekregen van hogeraf. Er is ook om de zoveel tijd een IB-er die elk kind observeert, en haar mening weegt zwaar geloof ik. De juf zelf kwam best twijfelachtig over, alsof ze geen reden kon geven waarom. En we zijn altijd heel erg blij en tevreden geweest met haar. Vind dit dan ook niks voor haar.

Ik ga toch eerst een gesprek met de juf zelf aan, anders naar de directie.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het een vreemd gesprek zeker omdat jullie ook niet doorgevraagd hebben wat er dan niet goed zou zijn en dat je de opmerking die in het rapport stond er niet bij hebt gehaald, hoe het kan dat ze eerst een hoger niveau nodig had en nu ineens niet meer. Ik zou ook even de uitslag van de cito willen zien bv. Had het daar iig niet zo bij gelaten.

Dit geldt overigens niet als een doublure hoor, omdat je kindje in oktober jarig is en dus een zogenoemde herfstleerling is. De 1 oktober grens is afgeschaft dus alle kindjes van 1 oktober t/m 31 dec worden extra kritisch bekeken en mogen doorstromen wanneer zij dat aankunnen. Maar om van wel of niet blijven zitten houdt de inspectie wel 1 oktober aan. Als een kindje voor 1 oktober in groep 2 6 wordt dan geldt dat officieel als een doublure.

maar ik begreep ook dat sommige scholen hier weer een eigen draai aangeven...dat sommige scholen bv alle kindjes na 1-12 al gelijk een extra kleuterjaar laten doen terwijl de officiele grens dus op de 31e ligt.

11. MamaZE

MamaZE Niet meer actief

#11 MamaZE, 20 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 jun 2014
    Over de doublure regels was ik niet van op de hoogte, Tuc. Dank je wel!

We hebben overigens wel degelijk doorgevraagd over die 'bepaalde dingen' die ze niet goed genoeg zou beheersen. Maar daar deed ze heel erg vaag en terughoudend over. Daarnaast was ik best overrompeld, en ook niet onbelangrijk..mijn dochter zat erbij. Het leek me niet het beste om op dat moment te gaan 'doordrammen' over de dingen die mijn dochter niet goed genoeg zou kunnen. Vandaar ook dat ik liever wilde dat ze op de hal zou spelen.

Het gesprek is gewoon niet goed uitgepakt, vandaag was de juf zelf vrij, dus ik kom er volgende week op terug. Ik wil inderdaad concrete antwoorden.

Maar vooral wat ik later in mijn eerste bericht heb verteld, vind ik niet normaal.
    Het is het beleid van de school om 4 jarigen niet naar de volgende groep te laten gaan. Mijn 4 jarige valt dus onder dat beleid, maar het wordt afgescheept als een 'niet goed genoeg geval', omdat ze als school niet kunnen wegkomen met hun beleid, het is niet wettelijk vastgesteld!
    Samen met de eerdere uitspraken over dat ze het juist zo goed doet, en nu niet kon uitleggen hoe of wat, klopt het verhaal van geen kant voor mij.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Dan zou ik zeker een nieuw gesprek aanvragen! Ze moeten het precies kunnen verantwoorden. En ik weet dus wat de inspectieregels zijn..maar ik weet niet zeker in hoeverre een school zich daaraan moet houden. Zij kunnen natuurlijk altijd met een verhaal komen dat jouw dochter niet goed genoeg zou zijn. Maar ze zouden het in mijn geval wel exact moeten kunnen verantwoorden.

13. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Ik heb nu een groep 3 en wij krijgen zoveel kindjes door die er misschien klaar voor leken te zijn, maar die in groep 3 echt heel hard hun best moeten doen om aan alles te voldoen. In groep 3 moeten ze echt zooooooo veel. Ik schrik er altijd heel erg van. Als school lopen we er echt tegenaan. Uit onderzoeken is gebleken dat het eigenlijk niet zo goed is om kinderen een hele korte onderbouwtijd te geven. Dit komt door de hersenrijpheid die ze moeten ontwikkelen. Kinderen hebben echt de tijd nodig om te groeien in die onderbouw, om complexere vragen te kunnen beantwoorden en echt op een hoger niveau te kunnen nadenken. Ook zien we dat die kinderen motorisch nog niet altijd toe zijn aan groep drie. Of je ziet dat hun werkhouding echt dramatisch is. Voor het kind erg frustrerend.

Bij ons hebben we nu ingesteld dat deze kinderen nu in principe instromen als groep 0 kinderen. Bij uitzonderingen kunnen ze wel door naar groep 2, maar dan worden ze echt uitvoerig gescreend door de ib.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Dat is de ervaring hier op school ook...daarom doet onze dochter groep 2 nog een keertje. Ze kijkt liever naar buiten dan dat ze op haar werkblad kijkt;)

15. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Mmm, echt? Kan ik dat ergens vinden, want dan neem ik dat mee...;)

16. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.659
    1.418
    113
    Ik vind het vreemd dat dit zonder overleg met jullie gebeurt en vooral omdat je dochter van oktober is, het is niet zo dat ze van eind december is dus........ conclusie.

Ik zou zeker nog het gesprek met juf aangaan want dit kan niet de gang van zaken zijn. Hier een mannetje van december en die gaat dus wel door naar groep 2 en dan zien we volgend jaar wel of hij die nog een extra jaar doet, de stof voor groep 1 gaat niet nog een jaar genoeg uitdaging aan hebben en hij doet het verder goed dus gaat hij door naar groep 2 en dan zien we het wel weer, maar wel alles netjes in overleg.

Men gaat er tegenwoordig vanuit dat ieder kind in 8 jaar tijd de basisschool moet kunnen doorlopen, doen ze er 9 jaar over is het doubleren, kinderen die dus een late leerling zijn doen er of 7,5 jaar over of 8,5 dus geen 9 jaar dus geen doubleren (zo is het mij uitgelegd tenminste)

17. misa

misa Niet meer actief

Ik zou het er ook niet bij laten. Dit is gewoon raar en niet netjes. Mijn zoontje is van 1 dec en zal in jan naar school gaan. Ik wil in principe dat hij dat jaar twee keer doet, tenzij heel anders blijkt. Maar een oktoberkindje is wel wat anders, helemaal als ze anders zeiden.

Gewoon niet netjes, dus ik zou het gesprek aan gaan op school.

18. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Dit. Hier is het ook zo dat de kinderen van sept. tot sowieso nov. heel soms dec. ook doorgaan naar groep 2 mits ze het echt niet aankunnen. Vind het inderdaad heel raar allemaal. Vooral als jou kind juist voor ligt en meer taken krijgt. Snap niet waarom ze dan gewoon niet naar groep 2 kan?

19. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.169
    4.321
    113
    Dit had al veeel eerder gecommuniceerd moeten worden. Als je niks hierover hebt gehoord mag je inderdaad uitgaan van door naar groep 2. In groep 2 kun je altijd nog verder kijken. Zoon is van november en gaat gewoon door naar groep 2. Okt/nov/dec kindjes kunnen het jaar overdoen, alleen als blijkt dat dit nodig is gedurende het jaar en ouders worden daar al vroeg van op de hoogte gesteld.

Ik zou dit dus niet accepteren en gesprek met directie/juf vragen.

20. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    het is wel een hele vreemde situatie. Ook onduidelijk. Verder wil ik je gerust stellen dat langer kleuteren bijna alleen maar positief effect oplevert, op alle gebieden hebben ze meer tijd. Groep 3 is echt heel heftig, ook voor kinderen die vanaf september op school zitten. Veel kinderen gaan weer broekplassen en missen het spelend leren.

Deel Deze Pagina