traktatie's

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door oxbow, 13 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hopelijk ben ik niet de enige die zich hieraan irriteerd en vind ik hier moeders die er net zo overdenken.

Met 4 kids op school of psz komt het regelmatig voor dat ze een jarige hebben in de klas.
    Helemaal geweldig natuurlijk en leuk dat er getrakteerd wordt en dat ze een snoepje/chips/fruit of zomers ijs krijgen.
    Echt helemaal geen problemen mee, maar wel de hoeveelheid en overdrevenheid die er soms getrakteerd wordt.

Hoe vaak mijn jongste meisje van de psz thuis komt met een hele zak snoep of vies van de chocola
    Hoe vaak de andere kids met halve zakken snoep naar buiten komen omdat er getrakteerd is.
    Het irriteerd me echt en dan wordt het mee naar huis genomen omdat het teveel is om op school op te eten en is er hier ook nog eens heibel en wil de ander dat ook.
    Daar ben ik makkelijk van want ieder mag hun eigen traktatie op eten, ik kan niet van ze verlangen dat ze die snoepjes of chips met de andere gaan delen dan blijft er niets over als ze hier moeten delen.

Zelf probeer ik er echt om te denken en is het meestal een traktatie met fruit en een snoepje en dat kunnen ze dan gewoon lekker op school opeten en hoeft het niet mee naar huis en is het ook niet bij het overdreven af.

maar hebben jullie dit net zo of maakt het jullie niets uit.

2. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ons zoontje zit nog op de opvang en als daar wordt getrakteerd is het iets van rijstwafels of crackers of fruit, misschien een biscuit. Maar verder mag niet.

De basisschool waar ik hem voor heb ingeschreven heeft er ook duidelijke regels over. Is dat bij jullie niet het geval? Want ik kan mij voorstellen dat je het vervelend vindt!!

3. oxbow

oxbow Niet meer actief

Nou in het reglement staat wel dat trakteren mag maar met mate en het liefst fruit.
    Maar ze zijn er makkelijk in en dit gebeurd al jaren.
    Ik denk dat ik de juf er anders maar eens op aan ga spreken....

4. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Hier de vrije school en daar mag alleen fruit getrakteerd worden. En wat kan je leuke dingen maken met fruit zeg.
    Wat ik er bij mijn dochter van 4 bij deed was een ballon en een mini doosje klei van de action.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Nope je bent niet de enige...irriteer mij er scheel aan. Bij de kleuters ging het hier nog zo dat een snoep traktatie meteen in de tas gedaan moest worden en de jarige er dus weinig voldoening aan had om dat uit te delen om zo snoep te ontmoedigen maar volgens mij is vanaf groep 3 die regel niet meer als ik van dochter hoor wat ze eten bij een traktatie.

Maar goed ook hier op zp zitten dames die een traktatie met fruit of groente onzin vinden omdat het feest is en je dan hoort te snoepen:( Vreemde redenatie als je het mij vraagt. Je kan het ook combineren..fruitspies met een spekje bovenop. Of vorig jaar heb ik een fruitspies gemaakt en dan uit ontbijtkoek allemaal 6en uitgestoken en 1 bovenop de spies.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Op de speelzaal was de afspraak 'gezond' en gaven ze alles mee naar huis. Fijn vond ik dat, want al die zakjes snoep konden wij dan weer uitdelen met verjaardagen thuis ;)

Op de basisschool heb ik er geen zicht meer op wat er getrakteerd wordt want ze eten het op school op vaak, wel is het meestal snoep ja, en dan komt het fruit weer mee naar huis, jammer vind ik dat... Als het snoep teveel was dan krijgen ze het ook mee naar huis en gaat het in de snoep pot en gaan we verder als normaal; elke dag na school een snoepje.

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ik ben zelf van de combi zeg maar maar of het nu volledig een snoep- of volledig een fruit traktatie is, ik kan me er niet aan irriteren. Mocht er snoep overblijven belandt dat in de snoep la en blijft er fruit over dan belandt dat op de fruitschaal.

8. soeza

soeza Niet meer actief

Ook hier in de klas helaas vaak ongezonde troep als traktatie.

Ik had bij mijn dochter ook fruitspiesjes gemaakt, zelfde als jij, maar dan met een vijf van ontbijtkoek erop :D
    Helaas waren de commentaren van de moeders achter mijn rug om niet mals "overdreven" "belachelijk veel werk" en "dat ik zo het lievelingetje van de juf wilde worden" haha! Te bizar voor woorden dat moeders zich zo laten kennen!

9. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    hier wordt meestal snoep getrakteerd.
    vorig jaar had ik met dl een bakje gemaakt met allemaal lekkers er in.
    en ik was dus zelf een beetje te enthousiast geweest met inkopen want het was dus best veel geworden wat niet allemaal opgegeten kon worden.
    meestal koop ik een kant en klare schaal en dat ga ik dit jaar ook weer doen.
    dan kunnen ze op school lekker de traktatie al op eten en niet de helft nog mee naar huis sjouwen.
    soms lijkt het wel net of iedereen elkaar maar overtreffen moet als het om grootte en de kosten van een traktatie gaat.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.868
    113
    Ze mogen hier best iets lekkers trakteren, maar ik probeer het in hoeveelheid altijd te beperken en ik probeer ook iets relatief gezonds te kiezen (met 1, 2 en 3 jaar was dat nog fruit ofzo, daarna laat ik ze - een beetje gestuurd - zelf kiezen). De enige keer dat ze iets meer trakteren is hier als ze vier worden, dan doe ik wat te eten voor op de groep (bij allebei een cakeje, omdat ze dat zelf graag wilden) en een klein cadeautje voor mee naar huis (ook omdat niet alle kinderen er zijn op de dag van het trakteren zelf). Ik maak zelf altijd wel wat werk van een traktatie (niet over the top, maar wel gewoon iets leuks) en het zal me echt een zorg zijn als er ouders zijn die dat overdreven vinden: ik vind dat leuk en mijn kinderen ook.

Op het KDV valt het hier heel erg mee wat er getrakteerd wordt. Af en toe is het buiten proporties, maar dat zijn uitzonderingen. Op het KDV waar de oudste de eerste twee jaar zat, was het wel regelmatig vrij bizar (puntzakken snoep op een babygroep ed :().

11. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Bij onze zoon op school en in de creche mag er enkel een cake gegeven worden die de juffen dan aansnijden. Zij bepalen de hoeveelheid die de kinderen krijgen. Iets anders mag (nog) niet.

12. tuc

tuc Niet meer actief

ow erg he...ik negeer het altijd maar.

13. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Hier op school ook vaak ongezond.
    En eerlijk gezegd; in het begin deed ik nog "netjes" wat van fruit maken maar vorig jaar ook niet meer.
    Dochter mag zelf kiezen wat ze wilt trakteren; en vorig jaar waren dat pinguïns van (neger)zoenen.
    Dit jaar weet ze het nog niet, volgensmij wilde ze cupcakes.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    Ik heb met een ongezonde traktatie niet zoveel problemen. Een klein zakjes chips, 2 snoepjes, negerzoen, geen probleem. Ik zou wel moeite hebben met hele zakken snoep zoals ik hier lees.
    "gezond" (want hier op school is kaas/worst gezond en dat is echt niet zoveel gezonder dan een zakje chips) vind ik niet echt nodig, maar ook niet verkeerd. Mijn dochtertje wil altijd graag op een fruitspiesje trakteren, zoontje trakteert liever op een zakje chips. Vind het allebei prima, het is hun verjaardag.

15. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Zelf ben ik ook altijd van de gezonde traktaties geweest.
    Maar het lastige is, wat mijn vriendinnen die juf zijn ook beamen, is dat steeds meer kinderen aangeven het niet te lusten. En dan is het feestje al snel minder leuk voor een kind dat trakteert, als de halve klas zegt het niet te lusten.
    Tot en met groep 3 heb ik gezond gedaan, dit keer in groep 4 ongezond, maar dan niet te groots. En niet naast iets lekkers ook nog een cadeautje o.i.d.
    Lange tijd heb ik geroepen: dan hebben de kinderen maag pech, als ze geen fruit en groenten lusten, dan eten ze de traktatie maar niet, maar toen mijn vriendin aangaf dat het soms echt wel sneu is voor een kind dat trakteert, heb ik toch maar besloten om nu in groep 4 voor iets ongezonds te gaan, sneeuwpoppetjes van marshmallows.

Wat ik wel altijd zeg tegen zoon is als hij een traktatie krijgt, hij die best mag op eten, maar dat zijn fruit ook op moet. En dat doet hij eigenlijk altijd wel.

16. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Op de PSZ van ons valt het reuzemee gelukkig. Nog niet meegemaakt dat iemand zakken vol met snoep ging uitdelen. Het is vaak een speelgoedje/boekje met een snoepje of iets dergelijks.

Op de school waar Aiden nu zit, mag er niet op snoep getrakteerd worden. Het moet iets gezonds zijn. (Alhoewel er al veel ouders dit jaar met een simpel doosje rozijntjes aan kwam zetten. Dat vind ik dan ook weer een andere uiterste!)

Zo mag je op deze school ook geen koek of iets meegeven voor het tienuurtje of de lunch. Zelfs hagelslag op brood hebben is verboden (want dat smeert zo.) Alleen dus eigenlijk kaas of vleeswaren. (En dan ook weer om een of andere reden geen blokjes kaas....En dat mag vervolgens dan wel weer tijdens het Kerstdiner.....:().

Kortom: onze school hanteert een beetje ingewikkelde regels, maar het komt er op neer dat alles gezond moet zijn.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Dat het overgrote deel het niet zou lusten vind ik wel schokkend dan hoor. Natuurlijk zijn er kinderen die het niet lusten, maar er zijn ook kinderen die geen cupcakes lusten.
    Hier waren 2 jongetjes met trakteren die beweerden geen fruit te lusten, mijn dochter zat daar niet mee en die jongetjes werden een beetje vreemd aangekeken door de rest.

18. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Niet het overgrote deel, maar de helft van de klas (geen idee of het er echt zoveel zijn bij mijn zoon in de klas, maar volgens mijn vriendin gebeurt dat dus regelmatig wel echt).
    Ik vind het ook bijzonder, maar ik heb zelf ook een dochter die waarschijnlijk erg veel zal gaan weigeren qua fruittraktaties, hoewel ik haar toch echt wel op probeer te voeden dat ze dat soort dingen niet zegt als ze iets krijgt, maar ze eet maar heel weinig soorten fruit. En ze wordt gewoon precies hetzelfde opgevoed qua fruit en groenten als haar broers, en die eten echt alles, ook alle soorten fruit.
    Dus tja, als je dan net een paar van die kieskeurige kinderen in de klas hebt zitten dan wordt het wel lastig.

19. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.081
    1.072
    113
    Toen mijn dochter mocht aftrakteren op de psz viel mij dat ook vies tegen. Ik had een leuk spiesje gemaakt met zo'n vlaggetje, blokje kaas en een snoeptomaatje. Ik denk dat echt maximaal een kwart van de kinderen hun traktatie op at, de rest lustte het niet, of wilde maar een van de twee. Verkeerde inschatting dus ;) Onze kinderen vinden dat helemaal lekker, en ik dacht dat iedereen toch wel een van de twee zou lusten.
    Wat ik dan wel echt vervelend vind, is dat de juf heel terloops opmerkte dat "met snoep de meeste kinderen het wel lusten", terwijl in hun regels staat dat je geen zoetigheid mag trakteren! Ja hallo, houd ik me aan de regels, krijg ik daarvoor ook nog op m'n kop? Beetje flauw wel, vind ik.

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    #20 Suusjeuh, 14 jan 2016
    Laatst bewerkt: 14 jan 2016
    Ook met cupcakes ( DL werd 5 ) liepen er veel te piepen hoor, maar kaas en tomaat zouden die van mij ook niet eten. M'n dochter was 2 toen ze wakker werd in de diarree, ik vroeg de juf wat er gegeten was. "Kaas en worst, we hebben gekeken welke islamitische kindjes de worst niet mochten en tegen de rest gezegd eet je kaas en worst maar op". Dus toen gaf ik aan: en haar koemelk allergie dan? De juf kon zich wel voor d'r hoofd slaan zo dom ze zich vergist had!

Deel Deze Pagina