Mijn zoontje is bijna 2,5 jaar en het is lekker weer. Tijd om aan de slag te gaan met zindelijkheid. Maar hij heeft last van obstipatie. Met lactulose voorgeschreven door de huisarts ging het beter, maar dat wil je niet steeds blijven geven. Van een homeopathisch arts probiotica voorgeschreven gekregen (we waren daar voor het slapen). Maar nu heeft hij al weer een week niet gepoept. Nu aan de slag met zindelijkheid of wachten tot het poepen goed gaat? Ik denk zelf dat hij zich een keer pijn heeft gedaan aan harde poep en dat hij nu niet meer durft. Qua voeding en drinken proberen we ook aanpassingen te doen.
Je kunt het plassen wel op de wc doen en dat hij voor het poepen een luier vraagt? Dan kun je alvast beginnen. Ik kan me voorstellen dat het voor hem lastig is als hij obstipatie heeft.
Ja, hij mag gerust in de luier poepen. Maar hij durft nu ook niet te poepen. Ik ben bang, dat als er nog een handeling bij komt (de luier eerst aandoen), dat hij helemaal niet meer durft. Ik zou misschien wel met een luierbroekje kunnen beginnen, bedenk ik me nu. Kan hij daar gewoon in poepen.
Of op het potje? Dat doet dl (ook 2,5) nu. (Heb haar wel omgekocht; ze mag een chocolaatje als ze op het potje of wc poept ipv luier). Wc gaat ook goed trouwens, maar vaak zit ze 5 a 10 min en dan is potje ontspannender (hebben geen brilverkleiner).
Ik zou ff wachten eerst ff obstipatie probleem oplossen daarna komt plassen! Niet teveel stress bezorgen als dir wel interesse toont in potje en het plassen kan t natuurlijk wel maar anders woedt naar wc gaan wel erg groot iets in ze dagelijks bestaan
Hoeveel dagen heeft hij niet gepoept? Hoe langer het in de buik blijft, hoe harder het wordt. Mijn dochter had deze fase ook en ik moest haar na max 5 dagen een klysma geven. Je kunt dan ook eerst wat vaseline op de kringspier smeren, zodat het goed eruit glijdt. Ik zou dus even je huisarts bellen. Lactulose werkte hier niet. Ze kreeg toen Forlax voorgeschreven wat ervoor zorgt dat de ontlasting zacht blijft (zijn gewoon vezels). Eerst dit oplossen en daarna kijken of het potje interessant is met alleen plassen voor nu.
Bedankt voor je bericht. Nu 7 dagen niet gepoept. Ik ga sowieso eerst met plassen aan de gang, hoor. Mijn ervaring (met de oudste) is dat poepen daarna vanzelf ook lukt. Niet als daar al een probleem zit nu. Lactulose werkte wel, maar ik werd gewaarschuwd dat je dan steeds meer nodig hebt. Die forlax (vezels) spreekt mij eigenlijk veel meer aan dan die chemische troep. Kun je dat zonder recept krijgen?
Forlax kun je gewoon kopen (of online bestellen). Wij gebruiken Movicolon en doen dit door de melk. Schijnt hetzelfde te zijn als Forlax, maar Movicolon is zoutig van smaak en Forlax zoet. Mijn dochter kon door alles de smaak van Forlax herkennen en at / dronk het dan niet. Omdat Movicolon zoutig van smaak is, kunnen wij het makkelijk door haar melk doen. Mijn dochter heeft trouwens ook erge last van obstipatie gehad. Wij waren toen ook bezig met zindelijkheidstraining en zijn toen maar gestopt ermee. Gelukkig is, door de Movicolon, haar verstopping helemaal weg. Ze krijgt nu nog 1 zakje per dag (we zijn gestart met 8 zakjes met per dag).
7 dagen is echt te lang, dus daar zou ik een huisarts voor raadplegen. Forlax gaat op recept maar krijg je voor een aantal weken mee. Het zijn inderdaad gewoon vezels. Met water mixen en ik deed er een drupje Roosvicee bij en dan dronk ze het zo op. Ze krijgt het nog af en toe als ze met periodes slecht poept.
Gelukkig heeft hij vandaag op het KDV gepoept. Meestal doet hij het daar om de 1 of andere reden... (geeft te denken...) Hij had vanmorgen ook de laatste lactulose gehad.
Nou hier duurde het ff voordat ze op de wc ging poepen hoor! Duurde uiteindelijk 4 dagen voordat ze ging en dat deed ze toen liggend op de grond ( in haar broek dus) :-S. Mijn dochter krijgt af en toe forlax.. Werkt beter dan lactulose.
Update: volgens mijn huisarts is forlox hetzelfde als lactulose (maar dan moet je het oplossen in water), bevat het geen vezels dus. Volgens haar moet ik gewoon een half jaartje doorgaan met de lactulose. Forlox mocht ook. Ze heeft het opnieuw voorgeschreven. Ik heb alleen nog geen tijd gehad om het op te halen. Omdat ik het toch op de natuurlijke manier wil proberen, heb ik mijn zoontje 2 dagen achter elkaar groente gegeven waar hij dol op is (wortels en rode bieten). Daarna heeft hij op het KDV gepoept op vrijdag en vandaag (zondag) weer. Vanmorgen begonnen hem havermoutpap te geven. Lekker veel vocht en vezels. Hij keek er wel vies bij, maar wilde het tegelijkertijd toch opeten (hij mocht ook brood, hoor). Het scheelde dat mijn dochter en ik ook een bord pap genomen hadden. (Het was de eerste pap die hij van zijn leven at...) Ik haal voor de zekerheid de lactulose op, maar ga toch proberen nog meer op vocht en vezels te letten en probeer het eerst zo.
Bij obstipatie kunnen ze niet goed de blaas voelen of ze moeten plassen. (Dan kunnen ze ook vaak ongelukjes hebben ) Dus ik zou eerst met de obstipatie aan de gang gaan en daarna met de zindelijkheid. Zeker ook omdat hij op zich nog redelijk jong is.
Bedankt voor de info. Ik vind hem niet jong. Mijn dochter begonnen toen ze 2 jaar een 4 maanden was (ofzo). Na een paar weken was ze zindelijk. Met 2 jaar en 6 maanden ging het vrijwel altijd goed, op een enkel ongelukje af en toe na. (overdag dan, hè).