Do's and don'ts starten webwinkel

Discussion in 'De lounge' started by frummelke86, Oct 18, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

Feb 17, 2017
    2,040
    2,726
    113
    Female
    Al jaren fantaseer ik.....
    Ik fantaseerde over een leuk ouder cafe waar kinderen veilig en leuk kunnen spelen, ik de lekkerste taarten op de menu kaart heb staan, de lekkerste koffie schenk, er thema middagen zijn voor kinderen zoals prinsessentreffen en kinderbingo etc. Maar ik ben een bangepoeperd. Corona en nu ben ik ergens wel opgelucht dat ik geen horecazaak te verwarmen heb. Toch blijft iets voor mezelf kriebelen. Ik ben creatief en altijd in de weer iets te knutselen. Ik vind het jammer dat mijn dochter pas over 10 maanden jarig is want je doet me geen groter plezier om 25 traktaties te freubelen. Ik zou eigenlijk best graag een webshop willen starten maar mijn oriëntatie is echt nog heel heel pril. De webshop zou een samenwerking (qua producten) zijn met mijn tante die kraamcadeaus maakt. Ik zou me richten op traktaties zoals sleutelhangers, koekjes, stoepkrijt etc. Heb even wat voorbeelden van internet geplukt. Zijn er dames die een webshop hebben? Alle tips zijn welkom. Is het een aanrader of juist een afrader? Ik hoef er trouwens niet rijk van te worden. Gewoon lekker bezig zijn, iets zelf creëren en ontwikkelen is mijn doel.

Attached Files:

nizzie86 likes this.
  2. Kundera

Kundera Actief lid

Aug 14, 2013
    485
    328
    63
    Ik heb ervaring met een webshop, die klein is begonnen en groot (geen Zalando of zo :roflmao:) is geworden. webshop kost geld ook als je het als hobby ziet (dan zou ik er niet aan beginnen eigenlijk). Online betalingssytemen zijn niet gratis (Molly bijvoorbeeld). Verder heb je kosten aan ecommerce platform (denk aan Shopify, Lightspeed, MijnWebwinkel). Je kan ze vaak gratis uitproberen/inzien. Ook hebben ze soms light versies zonder (handige) extra's. Bij goedkopere abo's (je moet voor je platform natuurlijk betalen) mag je meestal minder producten met minder variabelen invoeren (denk aan 10 kleuren per item ipv 20). Welke statistieken wil je uit je webshop halen? Maak voor je zelf daar een lijst van (bijvoorbeeld returning vs new customers. Daar zie je je groeipotentie in etc). Ik persoonlijk vind SEO belangrijk want er zijn superveel webshops met dezelfde producten dus wil je een beetje opvallen in Google.
    Verzenden kost geld - wie betaald de verzendkosten. Of is het boven x bedrag gratis?
    Jullie maken zelf die spullen dus je hebt materiaalkosten + webshopkosten dus neem een boekhouder want die levert je echt geld op want weet het fijne van allerlei declaraties etc.
    Er is nog veel meer natuurlijk maar ik moet nu naar werk :o: Set je eigen kosten eerst op een rijtje (materialen) en kijk naar platforms. Dan heb je een beetje idee of er uit gaat komen qua kosten. Kijk ook wat andere webshops voor vergelijkbare producten vragen.
    Hele leuke producten trouwens :thumup:

Neuzeke likes this.
  3. MnnW

MnnW Fanatiek lid

Jun 10, 2013
    3,244
    2,361
    113
    Female
    En doe goed marktonderzoek: wat moeten je traktaties kosten om er iets aan te verdienen en is dat een prijs die mensen willen betalen?

4. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

Feb 17, 2017
    2,040
    2,726
    113
    Female
    Wow! Wat een info!!! Dank je wel! Het duizelt me nu al.....heb gewoon zo nog geen verstand van de systemen. Maar je hebt me wel voer gegeven om in te kunnen verdiepen. Wat ik bedoel met hobby....ik heb gewoon een 32 uurs baan. Dus het creëren is mijn hobby en wil het zeker professioneel aanpakken want voor de hobby kan ik het beter op insta ofzo doen. Maar ik bedoel meer dat ik de materiaal kosten eruit wil hebben, ik hoef er niet rijk van te worden. Ben niet afhankelijk van die inkomsten. Neemt niet weg dat het wel groter mag groeien.

5. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

Feb 17, 2017
    2,040
    2,726
    113
    Female
    Ja, inderdaad. Kijk, het uurloon zal ik er nooit uitkrijgen want dat willen mensen echt niet betalen voor een traktatie. Terecht

6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,462
    8,611
    113
    Female
    Toch zou ik in jouw situatie beginnen via Facebook of Insta. Je hebt er dan geen extra kosten van en je kan kijken of het een beetje loopt. Een webshop zet je niet zomaar op, en er komt inderdaad veel bij kijken. Je zou je wel vast in kunnen schrijven bij de KvK, dat ziet er dan toch al een stuk professioneler uit. Alleen moet je dan wel gelijk belastingaangifte doen ;)

7. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

Feb 17, 2017
    2,040
    2,726
    113
    Female
    Ik had iig al eens gekeken naar een cursus webshop starten om te kunnen volgen met het stapbudget. Dat is wel een optie. Probleem via insta of fb is dat ik nauwelijks 'vrienden' heb. Ik post echt heel mondjesmaat eens iets

8. Kundera

Kundera Actief lid

Aug 14, 2013
    485
    328
    63
    Hier ben ik het helemaal mee eens. Laat even aan vrienden en kennisen weten dat je zoiets aanbiedt. En als mensen dan bestellen, vraag zeker hun feedback zowel over je product als over hoe ze het in de toekomst zouden willen bestellen.

Ga je verkopen wat je al hebt of werk je op bestelling? Hoe lang duurt om iets op bestelling te maken? Wees realistisch in je levertijden want je werkt 32 uur dus last minute bestellingen zijn dan dus niet zo handig.
    Ook als je het als hobby maar toch een pro wilt doen, heb je toch een webshop nodig met betaalmogelijkheden en verzendopties etc. En idd KvK inschrijving. Lees je ook in op de site van Belastingdienst hoe jebhet beste aan kan pakken.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Ik zou eerder eerst beginnen met Shop in shop.

Fruity90 likes this.
  10. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,047
    17,015
    113
    @Jess93 Misschien kun jij wat delen? :)

11. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

Jan 16, 2022
    2,887
    4,160
    113
    Female
    bosi333 and Kundera like this.
  12. Kundera

Kundera Actief lid

Aug 14, 2013
    485
    328
    63
    In Utrecht heb je Winkel vol winkeltjes.TO je zou kunnen kijken of je daar een plankje zou kunnen huren bijvoorbeeld.

13. Tulala

Tulala Lid

Aug 19, 2020
    47
    44
    18
    Female
    Thuisblijfmama
    Nederland
    Voor een simpele site zou ik mezelf eens verdiepen in WordPress, Hier kun je met de plugin WooCommerce een leuke webshop in maken als je niet al te veel lastige wensen hebt (als je oplet zijn er best veel kleine webshops die dit gebruiken ) en als je even tijd neemt om uitleg op forums te lezen kun je dat in een avondje zelf . Ook voor hosting zijn er goedkope opties als versio of strato.
    Veel tips en adviezen plus eventuele hulp kun je ook vinden op het forum sitedeals .

Succes !

14. Riven

Riven Lid

Oct 19, 2022
    6
    0
    1
    Druten
    Om te beginnen inderdaad lekker een goedkope hosting zoeken en Wordpress met Woocommerce er op installeren. Veel hosting sites hebben standaard installaties voor zoiets en hoeft op een shared hosting helemaal niet veel te kosten, dit kan voor paar euro in de maand. Later als je wat meer bekendheid of een vaste klantenkring hebt kun je altijd nog verhuizen met je shopje :) Wordpress en Woocommerce zijn in de basis in ieder geval gratis en zo kun je wat ervaring opdoen.

Wij draaien ook op Wordpress met Woocommerce :D

15. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Maak een apart account hiervoor aan en probeer je overal een beetje tussen te wringen. Ook met een eigen website wordt je niet zomaar gevonden en zul je de boer op moeten om klanten te krijgen. Met social media kun je dat een beetje in het klein oefenen:)

16. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

Feb 17, 2017
    2,040
    2,726
    113
    Female
    Jeetje jongens wat een boel tips! Hartstikke bedankt!!!

Tulala and Kundera like this.
  17. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

Mar 28, 2020
    9,462
    8,611
    113
    Female
    Haha, jij hebt zo te zien ook reclame nodig? :D Even de regels lezen, daar staat in dat je dit niet mag doen:)

18. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    Adverteren en daarmee jezelf promoten en laten zien is cruciaal. En dat kan zeker goed beginnen op Facebook en nog iets meer op insta.
    Ik zelf heb een etsy shop geopend. Soort marktplaats internationaal, je betaald wel iets ervoor maar verder regelen zij heel veel met de afhandeling ed. Ik merk dat zodra ik mijn items weer vaker gaat promoten op insta dat mijn verkopen dan toenemen. Post ik weinig dan verkoop ik ook minder.
    www.leafsmirna.etsy.com of LeafsMirna op insta

19. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

Feb 17, 2017
    2,040
    2,726
    113
    Female
    Ben iig al een gratis cursus verkopen op insta aan het volgen sinds vandaag. Jullie hebben gelijk, ik begin eens op insta en van daaruit hopelijk verder. En voorraad maken......dus zit nu nog even aan de freubelefrats

Fruity90 likes this.

Share This Page