Hallo allemaal! Ik ben er vorige week achtergekomen dat ik zwanger ben omdat de menstruatie uitbleef(van de tweede) en daar zijn wij heel gelukkig mee. Wat ik mij nu afvroeg is dat de test aangaf dat ik 2-3 weken zwanger ben. Hoeveel weken ben ik dan nu eigenlijk zwanger op het moment als je erachter komt dat je niet ongesteld wordt? Omdat de huisarts het weer had over 5 weken (die rekent weer vanaf de dag van de laatste menstruatie). Alvast bedankt voor de reacties!
Er wordt meestal vanaf je laatste menstruatie gerekend, omdat ze uitgaan van een cyclus van 28 dagen. Dan ben je dus 28 dagen/4 weken zwanger als je ongesteld zou moeten worden. (maar als jij een langere cyclus hebt, of je kwam er pas later achter, kan het goed zijn dat je 5 weken zwanger bent hoor) De CB digitaal rekent vanaf het moment van bevruchting/eisprong. Die valt volgens het boekje in het midden van de cyclus, dus na 14 dagen/2 weken. De CB zegt nu 2-3 weken dus daar reken je de weken vóór de eisprong bij en dan kom je uit op 2/3+2= 4 a 5 weken zwanger. Komt aardig overeen met je huisarts dus. Ik zou voorlopig de berekening van je huisarts aanhouden. De CB digitaal geeft tenslotte maar een indicatie aan de hand van de hoeveelheid hormonen in je urine. Hij geeft dus geen garantie. Bij de eerste echo rond 11/12 weken kun je zien hoe ver je precies bent, dat meten ze dan mooi op.
Bedankt Yupgup Ik heb idd gemeenschap gehad rond 14 dec. dus dat zou wel kunnen kloppen. Ik ben eind nov nog ongesteld geweest en daarvoor had ik ook gemeenschap op 12 nov. Zou de zwangerschap niet langer kunnen zijn, dus van 12 nov?
Denk het haast niet, vermoed dat je CB dan wel had geknald (3+). Kan zijn dat je heeeel weinig HCG aanmaakt, maar zo vaak komt dat niet voor. Zou gewoon uitgaan van 4/5 weken, hooguit 6. Lastig he Heb je je VK al gebeld voor een afspraak? Als je nou vertelt over je twijfel over nov/dec bevrucht, misschien mag je dan al wel voor de 12 weken.... Kun je gelijk ff spieken naar je kleintje. Oh ja, gefeliciteerd nog
Ja bedakt! Ik heb 3 feb een afspraak staan voor een gesprek/1e echo (dat zou dan met 9 weken zijn). Ze kunnen toch vrij precies zien hoe oud het kindje dan is? Die kan misschien een paar dagen afwijken maar geen 4 weken toch?
Geloof het niet inderdaad, maar ben geen expert. Bij 10 weken zat er bij ons nog 5 dagen verschil in (wat volgens mij al niet kon ), met 12 weken was dit nog maar 3 dagen dacht ik.
In principe ben je niet zwanger van de gemeenschap van 12-11, omdat je eind november ook nog gewoon ongesteld bent geweest. Dus idd die 4-5 weken die de HA ook aangeeft.
Ok bedankt allemaal! Zo gek dat je alles alweer kwijt bent van de 1e zwangerschap en hoe dat allemaal werkt!! Hadden jullie dat trouwens ook met de 2e (en indien van toepassing uiteraard: wij zijn zo ongelooflijk gek met ons zoontje (die net 1 is geworden in dec), dat ik mij gewoon niet kan voorstellen dat ik net zoveel of meer zal houden van de tweede. Ik heb ook wat gemixte gevoelens, in de zin van dat ik nu al een beetje het idee heb dat ik mijn zoontje te kort doe of dat hem aan het 'bedriegen' ben door te houden van de baby in mijn buik. Daarom merk ik dat ik nog helemaal niet veel over mijn buik aan het aaien ben of tegen de baby praat, terwijl ik dat de eerste keer wel meteen had. Ook omdat het nog vroeg in de zwangerschap is en ik mij er nog niet al te veel aan wil hechten en het 1e trimester wil afwachten....
@Hopmarjanneke...misschien omdat jouw oudste al wat ouder is? (niet dat dat uiteraard iets hoeft uit maken, begrijp mij niet vekeerd) Ik was nog maar net 'gewend' aan de eerste en ben zo onwijs aan het genieten van hem omdat hij elke dag weer veranderd en weer iets nieuws heeft dat ik daar best mee bezig ben en minder met de nieuwe baby en die is ook nog maar iets van 5-6 weekjes oud. Misschien als mijn buik wat groter is en de baby begin te voelen....?
Ja het leeftijdsverschil kan meespelen, die van ons schelen net aan 25 maanden.... bij jullie zal dat dan inderdaad kleiner zijn. Maar ik kan idd nu zooooo genieten van de ontwikkelingen die de jongste doormaakt... daarnaast geniet ik uiteraard ook van de oudste, die compleet andere dingen doet en ontwikkelt. Maar soms voel ik me bijna schuldig en kan ik me niet voorstellen dat ik zo verliefd ben geweest op de oudste (op die leeftijd bedoel ik dan)