ik hoop dat jullie me kunnen helpen. ik ben een lijstje aant maken voor mijn man met de dingen die moeten gebeuren rond de bevalling en zodra de kleine er is, zoals telefoonnummer en wie het eerst te bellen. hebben jullie nog goede tips voor mij??
Dit zijn de dingen die wij gedaan hadden: - Vluchtkoffer (als je dat niet al hebt) - Lijst met telefoonnummers van familie enz - Telefoonnummer van de drukkerij - formulieren voor de geboorteaangifte - Handig om alvast boodschappen in huis te hebben (buischuit met muisjes, koffie enz) verder kan ik me zo even niets bedenken
Maar dat kan ook nog een paar dagen later. Hoeft niet meteen in het zkh. Hebben wij tenminste gedaan.
voor de bevalling: - klossen en po bestellen bij thuiszorg - vluchtkoffer klaarzetten - matrasbeschermer op je bed - bed op klossen zetten - kraampakket klaarzetten + andere spullen van de lijst die je van de vk krijgt - telefoonnummer van vk en kraamzorg in je telefoon en op een briefje zetten (zult altijd zien dat je batterij net leeg is) - naam/namen van je kindje op een briefje na de bevalling: - familie/vrienden inlichten - aangifte doen bij gemeente - aanmelden bij verzekering - drukker bellen met namen, geboortedatum en wat je er nog meer op wilt als er verder nog iets moet, zegt je vk het wel.
Omdat wij veel vrienden wilden vertellen over de geboorte van onze zoon, hebben we besloten om dit via sms te doen (op enkele familieleden en vrienden na, die belde we). Voor de bevalling heb ik een een sms klaar gezet met een mooie tekst. Na de bevalling moesten we alleen de naam invoegen (we wisten niet of we een zoon of dochter kregen) en konden we ze snel versturen. Ook hadden we een lijst aangemaakt in de telefoon. Dit kan niet op iedere telefoon, maar in ieder geval wel bij de Nokia.
Hamsteren in de supermarkt.... hoeft er niemand de deur uit voor boodschappen de eerste dagen. Eventueel wat eten klaarmaken en invriezen.....
Zorg dat er voor je man ook een setje schone kleding + opfrisspulletjes (deo etc.) in de vluchtkoffer zit. Als het lang gaat duren is het voor hem ook lekker om even op te frissen. Ik zou ook (mocht je in het ziekenhuis gaan bevallen) je eigen kussen mee nemen. In het ziekenhuis hebben ze van die plastic hoofdkussen, wat een zweetdingen zijn dat zeg. Bepaal voor jezelf welke kunstvoeding je evt. wilt geven voor als de BV niet lukt. Dit om te voorkomen dat je in het ziekenhuis de KV krijgt die je eigenlijk niet wilt gaan gebruiken. Ditzelfde geldt voor de verzorgingsspulletjes voor je baby.
Laders van al je elektronische dingen als mobiel, camera en video! Kleingeld voor parkeermeters/automaat of muntje voor de rolstoel van het ziekenhuis Zorgen dat iemand de reservesleutel van je huis heeft mocht je iets nog nodig hebben kort lijstje met wat je man moet doen als het bijv. heel snel gaat of jij bent even niet aanspreekbaar. Mijn man vond dat fijn. We hadden nummers van de verl. kundige, van de kraamkliniek en ook op t briefje gezet wat er mee moest. Verder ook opgeschreven wanneer hij iig moest bellen. T gaf hem gewoon een rustig gevoel. Succes!
Ik had voor mijn man een briefje gemaakt met telefoonnummers van familie maar toen we nadat de bevalling thuis niet wilde, toch naar het ziekenhuis moesten is hij die vergeten en uiteindelijk hebben we iedereen gebeld, lang leve het mobieltje Spulletjes voor de kleine heb ik zelf nog klaargelegd toen mijn vliezen braken en ach, anders was dat ook wel allemaal goed gekomen. Boodschappen e.d. heeft hij gewoon tussendoor gedaan, tijd zat dacht ik zo.
Ik ben in het ziekenhuis bevallen en ben blij dat ik vlak voor vertrek nog twee foto's heb gemaakt van de kamer waar ik bevallen ben. Op de foto's die de zuster (geloof ik) gemaakt heeft en later wijzelf staat (natuurlijk ) alleen onze dochter (en af en toe stukjes wij ). Ik vind het nu heel fijn dat ik de foto van de kamer heb ter ondersteuning van mijn herinneringen aan wat ik daar gepresteerd heb. Ik had op mijn vluchttas een lijstje liggen met de dingen die daar op het laatste moment nog in gestopt moesten worden (opladers van telefoons enzo). Zo konden we niets vergeten 'in the heat of the moment'. Kies van tevoren de route die je wilt rijden als je met weeën naar het ziekenhuis moet: misschien wil je liever iets omrijden in plaats van door dat ene smalle straatje met al die verkeersdrempels. Verder is het handig om van te voren besproken te hebben wat jullie willen in 'noodsituaties' en in het algemeen. Bijvoorbeeld dat hij aan je vraagt of je misschien pijnstilling wilt of in een andere houding liggen / zitten / hangen. Ik was tijdens de weeën op een gegeven moment niet meer in staat om te bedenken dat ik de baarkruk had willen proberen. De volgende keer mag hij me daar aan helpen herinneren. Maar ook bij wie je man moet blijven als jij en de baby om wat voor reden dan ook gescheiden zouden moeten worden. En al vast bepalen in welke volgorde je familie en vrienden wilt bellen en hoe lang na de bevalling. Grote kans dat het op het 'moment supreme' allemaal anders gaat dan gepland, maar beter iets teveel besproken dan iets te weinig. Maar vooral: er bij zijn en genieten van de kleine zodra die er is!