Ze heeft dit een tijdje terug ook gehad en toen is het weer overgegaan, maar ik vraag het me toch af... Mijn dochter is van vorige maand twee jaar en slaapt pas door vanaf haar 15 maanden. Daarna was het aantal uren slaap met ups en downs. Ene week tot 5 uur, 7 uur of de laatste tijd een uur of acht. Maar ze slaapt wel pas tussen 21u en 22u. Dit is nooit vroeger geweest. Ze stuitert gewoon nog door het huis. Nu sinds twee weken is slapen weer een probleem. Ik weet dat ze rond deze leeftijd soms de dutjes laten, maar ze is dus echt stikop smiddags en word chagrijnig, om alles huilen, maar als ze er in ligt is het de ene keer brullen en de andere keer gewoon kwebbelen. Als ze slaapt is het dan ongeveer 1.5 uur a 2 uur. Kan het dwarsliggen ook gewoon met de leeftijd te maken hebben? s'avonds is het de laatste twee weken ook eerst een uur tetteren en zingen voor ze in slaap valt en dan slaapt ze een tiental uurtjes.. Iemand idee?
Denk dat dit typisch de overgangsfase is van wel naar geen middagslaapje...ik zou toch in dit geval het middagslaapje proberen te laten en dan het hele ritme aanpassen: rond 5u eten en dan 6u naar bed.het is even moeilijk maar in mijn omgeving zie ik dat het werkt...die kids stuiterden ook door het huis tot negen uur.zodra het slaapje eruit was, lagen ze bekaf om half zeven te slapen haha!
Zelf geloof ik er niet in om meteen het middagslaapje weg te halen. De meeste kinderen slapen toch wel overdag tot een jaar of 3. Hier komt het ook wel eens voor dat meneer niet wil slapen 's middags maar dan gaat hij toch even een uurtje in bed. Slaapt hij wel dan maak ik hem na 1 1/2 uur wakker, anders is hij savonds langer wakker. De laatste 2 weken was hij hier ook tot 21 uur aan het tetteren, met en zonder middagslaap! maar nu opeens is het weer over. Ik denk dat het fases zijn die zo 2/3 weken kunnen duren. Ik zou me zo veel mogelijk aan het ritme blijven houden. Is ze dan beneden tot 22 uur?? ze zeggen vaak dat je ze juist ruim op tijd in bed moet leggen, 18:30 of zo en dat ze dan juist langere nachten maken. Heeft ook met het aantal slaapcycli te maken. Een kind van die leeftijd moet gewoon 11 tot 12 uur slapen per nacht. Veel succes in ieder geval, Charlie
Normaal gezien ligt ze er om 21u in en dat is al meer dan een jaar zo en ze slaapt een 10 uur per nacht. Er zijn versch dat zeggen om het middagdutje weg te laten, maar ze is meestal overduidelijk moe smiddags... En voor haar uren te veranderen tegen ze naar school gaat, heb ik nog wel even. Ze gaat in september starten.
Hier slaapt dochterlief meestal ook maar 10 uur in de nacht. Vanochtend weer eens tot 6.30, heeeerlijk! Ze slaapt van 19.30-5.30 nu. Was heel lang 5 uur, dus we zijn al weer blijer . In de middag slaapt ze zo 3 uur, vanmiddag zelfs 3 1/2. We denken erover haar middagslaap in te korten, maar ze heeft m zo nodig... Lastig he? Laten vervallen zou ik niet doen nog.
Hier gaat onze peuter voor 19:00 naar bed. Al sinds ze een baby is. Kwam voorheen heel nauw, was het na 19:09 was het de hele avond feest. Te moe, over haar slaap heen, hyper en niet meer kunnen slapen. Ze moet dus vroeg naar bed. Nu komt het niet meer zo nauw, kan best heel af en toe wat later, maar gek genoeg slaapt ze er niet langer door. Wordt rond hetzelfde moment wakker 's ochtends. Ik zou niet het middagslaapje afschaffen als ze dan zo moe is. Kan zelfs averechts werken voor de avond. Ik zou extra mijn best doen om haar 's avonds eerder op bed leggen. 19:00 is een mooie bedtijd. Hoe gedraagt ze zich tussen 19:00 en 21:00?
Dat denk ik ook inderdaad. En misschien met je het even per dag aan kijken? En voor de dagen dat je haar niet naar bed brengt'om te slapen haar wel even een "rust-momentje" geven. Laat haar maar rommelen in bed, boekje lezen of even zelf spelen. Gordijnen gewoon open laten. Meestal zitten ze zichzelf ook in de weg op zon moment en is een time-out ook wel even fijn. Het is ook voor elk kind anders natuurlijk. Maar dit is wat hier wel werkt. Doordat de gordijnen bv open blijven heeft mijn dochter niet het idee dat ze MOET slapen, maar dat ze zelf de keuze heeft. En sommigen dagen geeft ze aan dat ze wel wil slapen, en moeten de gordijnen wel dicht. Kijk maar een beetje wat ze zelf wil, en als ze zo boos is, laat ook maar gewoon eens gaan. (oordopjes aanschaffen ) Is ook een gevoel wat zon kleintje ontdekt! Boos zijn haha. Succes Wijziging: Savonds gaat ze wel heel laat naar bed lees is. Maar is ze niet oververmoeid? Mijn oudste heeft dat ook, als die moe is word ze hyperactief. En rent ze ook door het huis als een dolle. Raar iets, ik weet het, maar als ze later als half 7 naar bed gaat dan word ze dol. Overigens slaapt ze niet meteen om half 7 hoor, kan variƫren van 7 tot half 8 en soms 8 uur. Maar dan heeft ze ook even de tijd om tot rust te komen, leest ze wat oid. De jongste slaapt vrijwel direct.
Gisterenmiddag heeft ze maar een uurtje geslapen en ze is nog later in slaap gevallen dan anders... Dus denk niet dat het aan te lang slapen overdag ligt. Tussen 19u en 21u speelt ze gewoon eigenlijk, soms rustig en soms stuiterend. Ik besef natuurlijk ook dat als ze met hele dagen naar school gaat, dat ze een pak vroeger in bed zal liggen of ik haar vlak na school al misschien niet meer van de zetel af kan krijgen Als baby sliep ze overdag ook ni echt (erge reflux en maagontsteking enz), ze sliep enkel wat als ik haar recht tegen me aan hield. Pas als dat allemaal beter was, is dat ook stilaan gebeterd. De nachten waren dan nog wel onderbroken elke 2 uur... Dus we zijn er alvast op gebeterd