Goedemorgen allemaal, Mijn dochter is bijna 7 maanden. Ontwikkeld zich erg goed (loopt iets voor), is erg vrolijk en ondernemend (rollen, kruipen, probeert al op te trekken), goeie luiers en het CB is erg tevreden. Met 3 maanden had ze al erg veel interesse in eten, ik kon geen hap of slok tijdens het voeden nemen of ze liet los om het proberen te grijpen. Als ik haar beet had liet ze zich voorover op mijn bord vaallen Om deze reden zijn we met 4 maanden begonnen met oefenhapjes wat ze heerlijk vond. Inmiddels zijn we 3 maanden verder en de oefenhapjes zijn overgegaan in "echte" maaltijden. Op zich gaat dat allemaal erg goed maar wat mij opvalt is dat ze liever eet en drinkt dan nog een bv krijgt. Momenteel ziet haar dag er ongeveer zo uit: 6:30 BV beide kanten 7:30 Boterham met beleg en thee/water/melk 10:00 fruit/soepstengel/wafeltjes met water of thee 11:30 BV 1 kant 12:30 2 boterhammen met beleg en (karne)melk 15:00 zie 10:00. In de ochtend fruit is in de middag wafeltjes oid 17:00 avondeten 200-250 Gr (met de pot mee) en water 18:15 bv 1 kant, soms 2 Tussendoor slaapt ze/gaan we weg en ze krijgt de gehele dag water wat ze zelf kan pakken en wat ze doet. Qua drinken krijgt ze ongeveer 300ml binnen, buiten de borstvoedingen om. Geef ik minder vast voedsel hebben we een humeurig, hongerig kind wat slecht slaapt en steeds wakker is van de honger. Meer BV aanbieden wil ze niet, ze duwt het weg en kijkt er naar van wat moet ik met die dingen. Aan de productie lig het niet, ik kolf makkelijk 150-200ml per keer maar ook gekolfd wil ze het niet. Schoonmoeders heeft een keer kunstvoeding aangeboden (hoorde wij later) en ook dit weigert ze. Ze wil gewoon echt eten en drinken. Ik kan het er moeilijk inproppen. Ik heb het CB al gevraagd in hoeverre dit kwaad kan. De verpleegkundige hier heb je niet veel aan, die verwijst naar de site van het Voedingscentrum en had hier verder geen antwoord op. Volgens die site eet ze als een 1 tot 3 jarige. Ik heb de arts van het CB de vraag gesteld maar die is momenteel ziek en komt er ergens met een week of 2 op terug. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gingen jullie hier mee om? Op zich heb ik er ook geen raar gevoel bij maar het maakt mij nu wel een beetje onzeker. Groetjes
Mijn dochter had reflux, dus met 3.5 maand of zo al begonnen met vaste voeding. Beste keuze ever. Haar dag is 09/10 uur 200cc kv 12/13u boterham met boter 15u 200gr fruit 17/18u 200 gr groente ergens tussen 20 en 23 200cc kv. Zij wordt acht maanden en eet ook veel liever echt eten.
Zolang ze gezond eet lijkt het mij prima hoor. Ik zou alleen op die leeftijd nog geen wafeltjes oid geven, maar alleen groente/fruit als tussendoortje. Maar goed, dat is persoonlijk. Hier overigens een 7 maanden oude baby met precies het tegenovergestelde probleem. Wil nog elke 2 uur bv en vaste voeding eet ze hooguit 2 hapjes van.
Die van jou krijgt overigens meer dan voldoende vocht binnen, dus ik zou me daar geen zorgen over maken.
Ik zou een beetje opletten met wat je geeft. 3 boterhammen op een dag is ruim boven het aanbevolen zoutgehalte. Een boterham bevat zo’n 0,4 gram zout. En een kind tot 1 jaar mag maar 1 gram zout per dag, je zit er met alleen je brood dan al ruim overheen. En dan heb je het beleg, en je avondeten nog niet eens meegeteld. Ik zou ook zeker geen karnemelk geven, dat is veel te zwaar voor de nieren om te verwerken. Ik zou voor gekolfde melk gaan. Misschien in een bekertje als ze een fles niet wilt. En bijv brood vervangen door pap, of havermout, of zelfgebakken bananenbrood. Goed voor de afwisseling en bevat al minder suiker en zout. Tot een jaar hebben ze minstens 500 ml melk nodig, bv mag altijd meer. Let op dat de melk niet teveel vervangen wordt.
@Viviennee Het lijkt daardoor allemaal extra snel te gaan hè, als ze zo gaan eten. In mijn omgeving vooral kindjes die slecht eten, reflux, er. Dat maakt het soms wat lastig om te "vergelijken" hoe het ergens anders gaat. @jacky87 ze kreeg tot voor kort voornamelijk groente/fruit als tussendoor. Op advies van het CB proberen we nu wat andere dingen, soepstengel, rijstwafel, broodkorst, etc. Ze kan goed (zelfstandig) rechtop zitten en zodra het in aanmerking komt met speeksel valt dat spul gewoon als smurrie uit elkaar (leuk joh, bikken als het droog is) @Fristi2012 Ik vind je reactie niet heel prettig overkomen, belerend zelfs. Als je de tekst goed had gelezen had je kunnen zien dat een aantal dingen die je aandraagt geen optie zijn. Ze weigert gekolfde melk in welke vorm dan ook, ze wil de borst weinig en ze wil grote mensen eten en drinken. Ik heb een voorbeeld van een dag gepakt en kan van mijzelf zeggen dat ze voldoende variatie heeft in haar eten, beleg en drinken. Ik geef haar geen hele dagen karnemelk of iets. Het is net wat er in huis is en wat ze de voorgaande dagen/momenten gedronken heeft. Het kan zo ook geitenmelk, volle melk, thee met melk zijn. Maar ook water of thee. Verder is haar brood compleet zoutloos. Daarnaast is mijn vraag of en hoe een ander dit ervaren heeft, ik vraag niet om een ongefundeerd lesje voedingskunde. Succes met je bananenbrood!
Ik heb toevallig gisteren een extra fles geprobeerd, maar die bliefte ze helemaal niet. Ik geloof dus maar dat het zo goed is voor mijn kind. Het CB zei overigens 'als ze maar 2 of 3 flessen van 150 drinken en er genoeg variantie in haar eten zit'
Het rottige is dat die arts ziek is (tis net een mens). Daar kon ik ook heel prettig mee schakelen en die durft mij ook wel een duwtje in de juiste richting te geven. Zo kwam ze steeds in de nacht terwijl ze honger had. Ze had niet meer genoeg aan BV, zodra er meer vast voedsel in ging was het weer het blije ei zoals ze was, en sliep ze weer door. Ik sta er wel in zoals jij hoor, als je gevoel zegt dat het goed is klopt dat vaak ook wel. En dat heb ik nu ook. Maar het is de 1e en ik ben ook nog alles aan het ontdekken...
Waarom ben je de bv gaan vervangen door andere dranken? Ik zou het eten lekker zo laten als dat goed gaat, maar (bijna).alle dranken door bv vervangen.. (en dan als ze wil extra drinken naast bv nodig lijkt te zijn, alleen een beetje thee of water doen) Maar dat ben ik dan hè..
Volgens mij niks om je zorgen over te maken. Die van ons had vrij exact dit schema op die leeftijd (enkel het vele drinken náást de bv niet) en eerlijk gezegd heb ik alleen maar het idee alsof dat goed is geweest voor haar. Misschien dat hier meetelt dat onze oudste achteraf gezien waarschijnlijk meer bijvoeding had moeten krijgen dan ie toen op die leeftijd kreeg. Althans, dat is mijn gevoel achteraf. Bij een evt. derde zou ik het net zo doen als bij onze tweede iig. (mits de omstandigheden daar zijn natuurlijk). Had het trouwens een speciale reden dat je dit topic in de peuter/kleuterhoek hebt geplaatst? Anders kun je het beheer taggen en vragen of zij het willen verplaatsen naar de babyhoek.
Mijn dochter was ook zo en had op 8 maanden geen fles meer. Je kon op je kop gaan staan maar ze dronk het niet. Ze had veel meer interesse in vast voedsel. Drinken is altijd een probleem geweest en nog steeds is het veel als ze 500ml drinkt op een dag. Cb maakte er geen probleem van en maakte elke keer een nieuw schema als iets niet werkte.
Om haar te laten wennen aan andere smaken, texturen. Ze weigert de borst (ook afgekolfd) en wil liever thee/water/melk. Sap of iets heeft ze nooit gekregen
Ik heb het idee dat ze niet teveel drinkt, over de dag genomen totaal 500-700ml, inclusief bv. Ze kwijlt wel als een malle, er komen 3 tanden aan dus misschien is het een verklaring. Maak mij er geen zorgen over. Mijn man heeft het schijnbaar vroeger ook gehad als kind. Altijd honger. Als baby kreeg hij de fles en op was op. Niet meer dan hoeveel de arts voorschreef. Toch honger? Dan maar brullen tot de volgende voeding. En nog eet hij enorm veel, gespierde spijker met een stofwisseling waar je u tegen zegt. Er gaat in totaal een brood per dag doorheen. Was een foutje en wist niet hoe dit aangepast moest worden (nieuw hier). Maar, zo doe ik het goed toch? @Beheer willen jullie dit verplaatsen?
Wat gaf je dan met 8 maanden? Want de volgende afspraak bij het CB is pas met 9 maanden. Voor mij geen probleem als de BV stopt hoor, maar wil wel doen wat goed voor haar is. En is dat eten en drinken dan is het goed. Heb overigens van alles geprobeerd. Grote stukken, kleine stukken. Zelf doen, voeren, you name it. IkIkan hether inderdaadiniet inproppen.
En volgens mij is de 2 liter vocht per dag inmiddels ook wat achterhaald, de een heeft een grotere behoefte dan een ander. Ik ben mijn gehele zwangerschap ziek geweest (HG) en overleefde op 400ml met 1x een opname waar ik 5 liter per dag kreeg.
Smorgens 2 boterhammen + water Tussendoor : 2 stuks fruit Smiddags: 2 boterhammen Tussendoor: komkommer of snoeptomaatjes (door de helft!) Avond: avondeten + toetje Doordat ze zo weinig dronk kreeg ze ook een flesje limonade aangeboden maar dat ging er ook niet in.
Sorry, zo was het zeker niet bedoeld. Als ik het teruglees snap ik dat het zo kan overkomen. Ik had het iets genuanceerder kunnen brengen.