Binnen nu en twee weken krijgen wij ons nieuwe bed en dan wil ik eigenlijk ook heel graag een nieuw dekbed (en een dekbedovertrek, ben me vanmiddag ook al te buiten gegaan met het kopen van nieuwe nachtkastjes en nachtlampjes). Ons huidige dekbed is een 4 seizoenen dekbed, bestaande uit 2 dekens in zijn geheel. Echter vind ik het een behoorlijk zwaar en log ding, zelfs de 2 dekens los van elkaar zijn behoorlijk zwaar. Het opmaken van ons bed gaat me daardoor steeds meer tegenstaan. Ik ben daarom op zoek naar een goed en fijn all season dekbed, enkele deken. Luchtig in de zomer en warm in de winter, zo nodig koop ik voor de winter nog een mooi sprei. Geen dons of veren. Dus, kom maar door met die tips!
Wij hebben ook wol, super fijn! Alleen als je ze dubbel heb is het ook een erg zwaar deken, maar ik gebruik hem eigenlijk nooit dubbel. Enkel is warm genoeg
Ik wilde dus zeggen Dons warmteklasse 4 (heerlijk in de zomer en winter) maar begrijp dat je dat niet wilt. Pfoe, dan kan ik je niet helpen. Wol dan idd misschien? Al klinkt dat wel heel warm..
Man is nogal gevoelig voor allergieën, dus zou even moeten kijken of wol dan ook een optie is. Ik weet dat wol inderdaad temperatuur regulerend is.
Mijn man heeft ook allergieën en wij hebben daarom een synthetisch dekbed. Het is inderdaad een gedoe met erop doen en best zwaar soms. Ik ben vrij lang en het lukt me nog net met het 4 seizoen dekbed in mijn eentje. wij hebben er een van Cinderella, super tevreden over. Ik zie dat ze ook enkele/eenlaags varianten hebben. qua dekbed overtrekken kan ik trouwens die van auping aanraden. Die zijn en blijven kwalitatief zo mooi. Op de outlet site Veepee hebben ze die regelmatig in de sale. Dan zijn ze nog behoorlijk aan de prijs, maar ze zijn het waard
Wij hebben ook een wollen dekbed. Is inderdaad heerlijk, ik ben een koukleum maar hieronder blijf ik echt lekker warm. Maar ons wollen dekbed is nog zwaarder dan de synthetische die we ervoor hadden. Voor de kinderen hebben we Lyocell (ikea), die zijn ook fijn, maar ook niet heel licht volgens mij. Anders is misschien 2 1-persoons dekbedden een optie?
Wij hebben een katoenen dekbed en gebruiken dat het hele jaar door. In de winter gebruiken we flanellen overtrekken en hoeslakens (wel 100% katoenflanel) en dat geeft ook veel warmte. Kwaliteit maakt bij flanel wel heel veel uit, want goedkoper flanel voelt vaak heel ruw, onze overtrekken van beddinghouse zijn heel zacht. In de zomer hebben we katoensatijn (ook weer 100 % katoen). Ik heb ook naar wol gekeken voor een dekbed, maar ik wil het graag zelf heet kunnen wassen als er bijvoorbeeld een kind overheen spuugt, dus daarom viel dat af hier.