wat doen jullie er tegen....niet fit zijn?

Discussion in 'De lounge' started by tuc, Mar 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik merk dat ik niet fit ben...nog niet echt ziek zijn maar er tegenaan. Tijdje terug ook zo'n periode gehad...toen half nl plat lag. Ik heb het gewoon best druk, ma,di,do vang ik op leeftijden van 0 tot 9 je zit geen 5 minuten. Op wo en vr mn eigen kids die sporten enz. En zomaar mn werk afzeggen doe ik niet. Mensen zijn van je afhankelijk dus je gaat zolang mogelijk door.

Maar wat doen jullie in zo'n periode dat je minder fit bent...eet je bepaalde dingen extra of slik je iets aan vitaminen. Ik eet gezond en gevarieerd dus wat dat betreft krijg ik genoeg binnen...maar misschien iets waar ik niet aan denk?

2. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Ik ga dan vaak aan de kiwi/sinaasappelsap smoothies, echte vitamine c bommen.

Bij zware verkoudheid s' avonds lekker stomen en dan op tijd je bed in. Sowieso op tijd je bed in als je niet fit bent, van slaap herstel je sneller.

3. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

Mar 4, 2013
    999
    0
    16
    Ik koop dan altijd pure propolis bij de natuurdrogist, werkt als een tierelier.....

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik neem dan een dosis vit c, en overdosis zelfs. Werkt heel erg goed.

5. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Ik loop er ook al maanden tegenaan te hikken en heb me vandaag daarom ziek gemeld. Heb de hele dag geslapen. Voel me nog niet top, dus morgen nog een dagje, daarna hoop ik er weer tegen te kunnen.

6. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

Mar 20, 2013
    2,583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Ik slik dan 2 pillen vitamine c van 1000 mg.. Ik heb ook eens een tijdje occilococinum genomen als ik me niet dit voelde en maar bleef kwakkelen

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,815
    113
    Ik neem 3 keer per dag 1000mg vitamine c, weet natuurlijk niet of het echt heeft geholpen, maar ben toen iig niet ziek geworden.

8. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

Mar 15, 2012
    4,592
    20
    38
    Female
    Noord Holland
    Oh wat een herkenbaarheid ik lees even mee voor tips.
    Ik zit al weken (als het geen maanden zijn) tegen ziek zijn worden aan. Gewoon niet helemaal lekker maar niet genoeg om te zeggen ik ben ziek en blijf thuis. Wel een week vakantie gehad maar rust helpt dus ook niet ;)

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ieder uur 1000 mg vitamine C. Is een héél hoge dosis dus, maar het overschot plas je toch uit.

10. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Als je ziek wordt (virus) houdt niks dat tegen. Vitamine C is weerstandsverhogend en moet je dus nemen zodra de virussen weer in omloop zijn.

11. Deliana

Deliana Niet meer actief

Extra vitamine C, warme/hete douche en op tijd naar bed.

12. pinter

pinter Fanatiek lid

Jan 9, 2010
    4,015
    1
    36
    noord limburg
    Hoe moeilijk het ook is,probeer even tijd vrij te maken en ga sporten.
    Ik was de laatste tijd ook erg moe,had het te druk en was alles behalve dit.
    Ik merk nu ik weer wat aan sport doe dat ik meer energie heb,vrolijker ben en het langer volhou op een dag.

Sterkte,ik hoop dat het snel wat beter met je gaat.

13. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Ik ga dan eerder slapen

Drink kamille thee

Eet verse kippensoep ( die ik zelf maak) daarin zit een stofje: carnosine...en dat moet griep en verkoudheid tegengaan ( of verslaan... ? ) Wij maken dat in elk geval altijd voor onszelf maar ook voor de kinderen.

En misschien heel vreemd...maar ik ga dan toch heel licht sporten. ( als ik geen koorts heb dus)

14. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    niet zo'n slim advies.... is echt heel ongezond en een misvatting dat het overschot toch maar uitgeplast word.
    dat overschot moet wel verwerkt worden door je nieren en die kunnen er overbelast van raken. zeker van een flinke overdosis. van teveel vitamine C kan je flink aan de schijterij gaan. niet echt bevordelijk als jeje al niet helemaal fit voelt. en daarnaast remt een teveel aan vitamine c de opname van koper en daartegenover zorgt de vele vitamine c voor een nog betere opname van ijzer. gevolg? tekort aan koper en overschot aan ijzer...

15. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    TS: iig GEEN overdosis vitamine C nemen. niet bepaald gezond.

lekker op tijd naar bed, evt een multi-vitamine nemen maar als je gevarieerd eet dan zal je waarschijnlijk geen tekort hebben. voldoende groente en fruit en veel naar buiten. en als het niet beter word dan zou ik me toch een weekje ziek melden. je kan wel doorgaan maar je komt jezelf een keer tegen en dan ben je er misschien langer uit.
    hier ook al weken tegen ziek zijn aan gelopen. net niet ziek genoeg om thuis te blijven. ik heb me na 2 weken toch ziek gemeld om even een week mn rust te pakken.

16. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Er wordt altijd wat lacherig over gedaan, maar intussen doen hele volksstammen het wel: kippensoep eten bij verkoudheid of griep. Onder het motto 'baat het niet, dan schaadt het ook niet' stijgt onze consumptie flink zodra we het als 'kibbesoeb' uitspreken. Het verkwikt, het eet makkelijk weg en die warme vloeistof maakt in ieder geval de slijmvliezen lekker los. Het wordt niet voor niets 'Joodse penicilline' genoemd.

Carnosine
    Minder mensen zijn ervan op de hoogte dat deze oeroude volkswijsheid ook wetenschappelijk bewezen is. In kippensoep zit een stofje, carnosine, dat ons immuunsysteem helpt om met verkoudheid en griep af te rekenen, zo onderzocht de Universiteit van Nebraska. Dit aminozuur komt van nature ook in ons eigen lichaam voor en doet daar allerlei nuttigs. Zo remt het glycatie af; een verandering in de celstructuur die met veroudering samenhangt. Ook blijkt het bij ratten staar te verminderen.

Niet in kip?
    Kun je dan geen tijd besparen door gewoon een stukje kip te eten in plaats van er uitgebreid soep van te koken? Het antwoord op die vraag is niet eenduidig. De onderzoekers kunnen namelijk niet met 100 procent zekerheid zeggen dat de carnosine inderdaad uit de kip afkomstig is, al zou je dat wel verwachten. Ze hebben namelijk alleen bloedstalen vergeleken van grieppatiënten die kippensoep hadden gegeten en die het niet hadden gegeten.

De gebruikte soep bevatte behalve kip ook nog ui, zoete aardappel, pastinaak, knolletjes, wortels, bleekselderij, peterselie, zout en peper. En uiteraard water. De onderzoekers veronderstellen dat de combinatie van deze ingrediënten het beste effect sorteert. Overigens bleek er qua werkzaamheid geen verschil tussen zelfgemaakte soep en kippensoep uit blik.

Bijwerkingen?
    Carnosine (bèta-alanyl-L-histidine) is, behalve dat het in kippensoep zit en daar dus bewezen werkt bij griep en verkoudheid, ook als voedingssupplement verkrijgbaar in de vorm van capsules en poeders. Vooral bodybuilders zijn er bekend mee, omdat het ook een positief effect heeft op vermoeide spieren. Contra-indicaties zijn niet bekend, hoewel wordt aangeraden zo’n supplement niet bij zwangerschap of borstvoeding te gebruiken, omdat dit nog onvoldoende is onderzocht.

17. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

Jan 4, 2015
    1,725
    809
    113
    Een weekje elke avond op tijd naar bed!
    Slaap is de beste heelmeester :)

18. Amare

Amare Niet meer actief

Paracetamol en op tijd mijn mandje in.

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,518
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Op tijd naar bed gaan is hier het enige wat werkt.

20. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

Aug 16, 2007
    1,610
    89
    48
    Female
    Mama
    Amersfoort
    Vitamine D!!! Echt wonderspul. Als die te laag is bij mij ben ik moe, snel ziek enz. Zo blij dat ik dat jaren geleden heb laten checken!

Share This Page