welke tafelmanieren vinden jullie belangrijk?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Luuz, 18 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Rare vraag misschien, maar ik krijg altijd zoveel commentaar als we ergens eten over mijn 'strenge' tafelmanieren.

Ik ben wel benieuwd wat jullie bijvoorbeeld jullie kindjes aanleren aan tafel. Wat 'moet' en wat mag absoluut niet?

Ik kom later met mijn voorbeelden, wil eerst eens kijken of ik inderdaad 'overdrijf' met bepaalde dingen..

Dus brand maar los :D

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    euhm, blijven zitten, met vork eten en dus niet met handen, niet knoeien met eten. Overigens zijn wij moslims en moeten ze daarom met rechts eten maar dat is elders niet iets wat ter zake doet denk ik :D.

3. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ligt een beetje aan de leeftijd van het kindje en wat we eten. :)

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    rechtzitten, handen boven tafel en geen honden nadoen zei mijn opa altijd :D

Wat ik belangrijk vind:
    -recht zitten en blijven zitten tot dat iedereen klaar is met eten
    -niet praten met de mond vol
    -niet smakken!!!!!!!!!!!!! (daar heb ik zo'n hekel aan)
    -niet spelen aan tafel en zeker niet met eten

5. adi

adi Niet meer actief

Wij zijn denk ik niet heel streng.

Wat ik zo kan bedenken is:

- zoveel mogelijk met bestek eten. Brood eten wij echter met onze handen, en sperzieboontjes, frietjes oid (grijpbare 'schone' dingen) mogen wel met handen;
    - niet expres knoeien of met eten gaan gooien;
    - eerst iets eten en dan pas drinken (anders drinkt mijn dochter 2 bekers leeg en zit ze vol).

We zijn nu bezig met uitbreiding van tafelmanieren. Zoals niet praten met mond open, en hoe ze netjes hun boterham kunnen smeren. Maar zover zijn we nog niet helemaal.

Hier hoeven ze niet te blijven zitten totdat we allemaal klaar zijn. Mijn dochtertje en ik eten heel langzaam, en mijn zoontje zou gek worden als die 3 kwartier moet blijven zitten aan tafel (zolang doet zij over haar eten). Dus dochter + zoon mogen van tafel als ze klaar zijn, en man en ik blijven gezellig koffie drinken totdat onze tweede dochter klaar is met eten. Dan komen de andere twee terug voor een evt toetje (niet elke dag).

6. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    wat ik wíl en wat ze kan zijn helaas wel 2 verschillende dingen...;)
    Ik wil graag,

*met bestek eten ,ze eet wel met vork óf lepel, zelden samen, en altijd met haar hand er bij, dat zijn we nu aan het afleren ;)
    *niet spelen met je eten, dit gaat redelijk, alleen als ze geen zin heeft ofzo,
    *aan tafel blijven, dit lukt goed
    * niet smakken, soms wle soms niet, corrigeren we wel altijd
    * niet met volle mond praten, lastig als mamma het wel soms doet:) daarnaast is ze gwoon een kleine smeerkees. dit proberen we nu wel te minderen, maar voorlopig draagt ze dus wel een schort mét lange mouwen! (ze is bijna 3)

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Mm, valt best mee dus.
    - niet smakken
    - niet met volle mond praten
    - zoveel mogelijk met bestek eten, behalve brood, frietjes en boontjes
    - rechtop zitten
    - niet smeren met eten (als ik ergens een hekel aan heb)
    - blijven zitten tot we allemaal klaar zijn

Elise eet behoorlijk veel qua avondeten en is niet echt dol op een toetje. Als wij aan het toetje zitten, eet zij nog groente (ze eet echt veel:D). Meestal blijft hij wel zitten tot ook zij klaar is, maar hoeft niet. Hij wil het gewoon. Wel wil ik graag dat hij vraagt of hij van tafel mag. Hij is nog erg jong natuurlijk maar we beginnen er wel gewoon mee. Meestal vraagt hij het wel maar soms vergeet hij het. Hij krijgt er uiteraard geen straf voor als hij het niet doet.

Daarnaast eten we altijd aan tafel, inclusief het ontbijt en zonder tv (lenn eet dan wel maar elise niet :D)
    Mijn man (en iedereen die ik ken trouwens;)) vind dit grote onzin. Als mijn man met ze gaat ontbijten en ik kan blijven liggen eten ze dus een broodje voor de tv. De rest van de dag wel aan tafel.

Lenn zit geduldig en netjes aan tafel als hij op een broodje wacht en voor zijn leeftijd eet hij hartstikke netjes met weinig gesmeer. Maar altijd het commentaar dat ik zo streng ben aan tafel terwijl dat in mijn ogen best meevalt.

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    niet spugen, niet gooien van eten. eerst mond leeg eten dan praten. verder niets!

9. jayenriv

jayenriv Niet meer actief

Mijn regels voor eten:

- plassen voor het eten ( tijdens eten wordt er niet opgestaan om dat nog te doen!)
    - handen wassen
    - zitten blijven
    - niet met volle mond praten
    - niet spelen met eten
    - eten mag alleen met je handen wanneer t ook mag! (patat oa.)
    - wachten tot iedereen klaar is, wil je eerder van tafel, dan moet je dat vragen.
    - na t eten bord naar de keuken brengen en helpen met afruimen

Dit gaat uiteraard in wanneer ze er "groot" genoeg voor zijn, maar ik ben sommige dingen toch echt nu al aan t leren. Mijn dochter van 13 moet zich nog steeds houden aan deze regels en mijn zoontje gaat dat straks toch echt ook moeten doen ;)

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Blijven zitten, rechtop zitten, ik probeer dr zoveel mogelijk met bestek te laten eten, geen voeten op tafel..;), niet spelen met eten, niet expres knoeien.

11. droppi

droppi Actief lid

20 sep 2009
    141
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij wachten altijd totdat iedereen zn eten voor zich heeft staan en zeggen dan smakelijk eten en beginnen dan te eten. Met de handen eten mag, met bestek eten mag.
    Wij vinden het vooral belangrijk dat het gezellig is aan tafel daardoor heb je een meer ontspannen sfeer. We letten ook niet "bewust" op de manier hoe ze eet en gek genoeg eet ze altijd netjes en goed.
    Bord leegeten hoeft niet, als je iets niet lust dan moet je ook niet proeven, vaak wint de nieuwschierigheid het toch wel zodat ze een volgende keer vanzelf gaat proeven.
    Niet eerder van tafel totdat iedereen klaar is, dat dan wel weer...:D

12. MeineLiebe

MeineLiebe Niet meer actief

Ben nou toch wel heel nieuwschierig :D

Hier(nog) geen regels ;)

13. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hmm niet zo heel streng denk ik....blijven zitten totdat eten op is (anderen ook klaar zijn dus) is de enige.

Ik ben namelijk al heel blij als er gegeten word..of dat met handen voeten of vork en lepel gebeurd.......maakt me niets uit!

14. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Bij ons gaat hetzelfde als de meeste hier maar wat ik gemist heb is met mond dicht eten! Ik hoef echt niet te zien wat de ander aan het eten is. Het een van de eerste dingen die ze hier leren aan tafel.

15. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Dat moet Lenn ook hoor, alleen lukt dat nog niet zo goed. Hij probeert het wel, maar het is a; geen gezicht en b; hij kan niet kauwen met zn mond dicht :D

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoofdregel:
    Het eten en degene die er voor gezorgd heeft met respect behandelen.
    Dus we bidden voor het eten, we zeggen niet dat iets 'vies' is (maar je mag wel zeggen dat je iets niet lust), en we knoeien of spelen er niet mee, of we nou met mes en vork, stokjes of onze vingers eten (afhankelijk van het soort eten).

17. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    tja ben ook best streng denk ik..
    Hier ;
    - eerst handen wassen
    - Wachten tot iedereen zit en eten heeft
    - Niet express knoeien of spelen met eten
    - elkaar uit laten praten
    - niet met je mond vol praten( goed dat probeer ik dat lukt nog vaak niet... gezien haar leeftijd )
    - niet zomaar iets pakken, maar eerst vragen
    - van alles minimaal 1 hap proeven
    - wachten tot iedereen klaar met eten is, maar dat is eigenlijk nog nooit een issue geweest. Ze blijft altijd eigenlijk gewoon zitten tot we af gaan ruimen
    - eigen beker op het aanrecht zetten ( bord hoeft nog niet.. kan ze ook nog niet, want houdt ze gerust op zijn kop haha... dus .. )
    - met handen eten mag soms wel afhankelijk wat het is maar eigenlijk doet ze dat alleen als het lastig te eten is zeg maar.

18. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    blijven zitten, voeten niet op tafel, met de vork of lepel eten, niet spelen met het eten, bord leeg ,bidden voor het eten, danken na het eten, handen over elkaar met bijbel lezen

19. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oohh, dan valt het hier ook nog wel mee. Kreeg laatst bij de schoolarts commentaar dat we streng waren wat eten betreft. Maar als ik het zo lees gelden de regels: niet met volle mond praten, niet smakken, zitten blijven e.d zo'n beetje bij iedereen.
    Wat ik wel belangrijk vind is dat de oudste een beetje door eet. Die kan me een partij zitten dromen tijdens het eten. Als we 'm niet een beetje achter z'n broek zitten, zit ie om 9 uur 's avonds nog achter zijn koude piepers en groente ;).

20. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Recht zitten, stil zijn en netjes zitten tijdens het bidden, beginnen met eten als iedereen heeft, altijd proeven, met bestek eten, praten met lege mond, van tafel gaan als iedereen klaar is, beker afruimen.

Deel Deze Pagina