Is er een dierenarts in de zaal?

Discussie in 'De lounge' gestart door babylove26, 11 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

Hallo!

Ik heb een aantal vraagjes, wij hebben een labrador reu van bijna 6 jaar. Het is een mega lief beest alleen met hier en daar zijn mankementjes ;)
    Hij heeft helaas HD maar moet er bij zeggen dat het redelijk goed gaat op het moment. Nu begint hij (net als een tijd geleden) weer te druppelen en heeft hij een voorhuid ontsteking. Ik heb hem een week of 3 geleden chemisch laten castreren en de vorige keer werkte dat prima alleen nu dus niet zo. Nu is het dus zo dat zijn ballen nooit zijn ingedaald en dus zitten die nog in zijn buik. Ik wil hem wel laten castreren alleen vraag ik me af wat daar ongeveer de kosten van zijn en hoe zwaar het herstel daar van zal zijn aangezien hij ''al'' 6 is en het toch een buik operatie zal zijn. Hij weegt 35 kilo en is erg groot gebouwd.

Alvast bedankt voor het lezen!

2. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Volgens mij maakt leeftijd niet zoveel uit of ze moeten 15 jaar zijn.

Ik was voor onze rottweiler 120,- euro kwijt, het was onderhuids gehecht en hij was na een dag alweer de oude.

Volgens mij snijden ze zijn zaadlijders door en die lopen gewoon naar zijn piemel, dacht niet dat het wat uitmaakt dat ze niet zijn ingedaald.

3. Demino

Demino Fanatiek lid

8 okt 2013
    2.778
    287
    83
    Wauw, 120 euro voor een Rottweiler.. Onze chihuahua van 1,5 kg heeft me 206 euro gekost.. :$

4. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

Hahaha dat dacht ik ook! Wat weinig ik dacht dat ik wel rond de 400 euro moest denken.

5. Chantal86

Chantal86 Actief lid

29 apr 2008
    375
    0
    16
    Vrouw
    IVF - Spreekt voor zich ;)
    M.eppel
    Een reu laten helpen is over het algemeen goedkoper dan
    een teef.

Per dierenarts verschilt de prijs ook enorm.

6. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Waar woon je in Brabant?
    In Kaatsheuvel zit een hele goede, en is echt heel erg goedkoop...
    Pb mag ook, is echt een aanrader!

7. Magickwings

Magickwings Bekend lid

22 aug 2006
    714
    0
    0
    Dat is sterillisatie, bij castratie nemen ze wel de teelballen weg. En dat wil je in deze situatie ook juist, omdat die de hormoonhudhouding regelen waardoor de voorhuidonsteking onstaat.

De dierenars zal waarschijnlijk eerst bloedprikken op de waardes vanwege de narcose op een iets oudere leeftijd. Verder zal het echt wel een weekje rustig aan doen voor je hond, het is inderdaad een heuse buikoperatie en niet zo 'makkelijk' achter de rug als een normale castratie.

8. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kan toch gewoon de prijs opvragen bij je DA? Hier ook gedaan. Was 130 kwijt. (PS hij was wel meteen van zijn druppelswans af, dus dat was hier de juiste keuze ;))

9. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

#9 Pumbaa, 11 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2014
    Waar ergens woon je? Ik weet ook nog een goedkopen goede dierenarts.

Enuh 206 voor zo'n klein? Ik denk dat ik toen nog geen 100 gulden heb betaald :D

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Castratie zal zo tussen de 300 en 500 zitten voor dit ras met dit gewicht. Sterilisatie tussen de 100 en 150.
    Reu is goedkoper dan teef. Dat ballen niet zijn ingedaalt maakt niet uit. Als ze de balzak opensnijden kunnen ze er vaak wel bij. De wond zou iets groter zijn maar niet mega

Rondvragen bij verschillende dierenartsen en klinieken loont echt. Sommige zijn bijv erg goedkoop maar moet je naderhand nog medicatie kopen . Andere zijn weer al Inc .
    Ons vrouwtje kost 325 en weegt 21 kg

11. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Omdat ik hier een aantal dingen lees die onjuist zijn ook even mijn input:

- Steriliseren van reuen wordt niet gedaan.
    - Bij een gewone castratie wordt niet de balzak ingesneden: er wordt 1 snede gemaakt net voor het scrotum en langs die weg worden beide testikels verwijderd. Testikels die niet volledig in het scrotum zijn ingedaald maar wel buiten het lieskanaal liggen kunnen soms langs die weg (met een ruimere snede) worden bereikt en verwijderd.
    - Als de testikels niet zijn ingedaald en in de buikholte liggen, kom je er alleen via het openen van de buik bij!

Aangezien niet ingedaalde testikels ergens tussen het lieskanaal en de nieren in liggen is het soms ook nog even zoeken naar de (soms niet normaal ontwikkelde) testikels. Naast narcosemiddelen en (naar ik mag hopen!) pijnstilling tijdens en na de operatie is deze tijd letterlijk kostbaar!

Kosten zoals hier eerder genoemd van 100-200 euro zijn niet reeel: dat zijn bedragen die zelfs voor een "normale" castratie (=geen buikoperatie) extreem laag zijn en je zou je beslist moeten afvragen op welke manier betreffende dierenartsen werken. Dit kan namelijk niet anders dan door concessies te doen aan de mogelijkheden die er zijn om de hele procedure veilig en comfortabel te maken (bijv. gebruik van gasanesthesie, gebruik controleapparatuur tijdens ok, aanwezigheid ok-assistente, pijnstilling tijdens de operatie, continu toezicht op en controles bij de hond tot hij weer volledig wakker is, pijnstilling voor thuis, kraag, etc.) en de kans op complicaties te verkleinen.

Iedereen moet natuurlijk zijn eigen "kosten-baten-analyse" maken, maar door alleen maar naar "de goedkoopste" dierenarts te zoeken wordt m.i. toch wel aan een paar belangrijke zaken voorbij gegaan!

12. Lente1986

Lente1986 Actief lid

17 jan 2013
    183
    2
    18
    NULL
    NULL
    Dit hierboven is het (enige) juiste antwoord.

Nog wat aanvulling:

*niet ingedaalde testes worden best verwijderd. Doordat de testikels in de buik zitten en niet in het scrotum, worden ze blootgesteld aan een hogere temperatuur dan voorzien. Dit kán ervoor zorgen dat een of beide testikels tumoraal ontaarden... Ook is er risico op testikeltorsie, wat gevaarlijk en extreem pijnlijk is.

*sommige dierenartsen gaan opteren om vooraf een echografie uit te voeren, zodat de exacte locatie van de niet-ingedaalde testikel kan vastgesteld worden. Dat zorgt ervoor dat de chirurgie korter duurt en dat de incisie kleiner is.

*'dierenarts-shoppen' lijkt me niet zo'n goed idee: je kiest beter een dierenarts waar je vertrouwen in hebt ipv een dierenarts die het laagste tarief aanbiedt. De prijs is vaak in verhouding met de kwaliteit. Maar dat is een persoonlijke keuze natuurlijk.

13. Pumbaa

Pumbaa Niet meer actief

Ben het daar niet helemaal mee eens. De dierenarts bij ons een dorp verder is vrij aan de prijs, noteerd alles in de computer maar ondanks dat 'vergeten' ze elke keer weer vrij belangrijke dingen. Van heel die praktijk is er ook maar een dierenarts die ik mijn honden toevertrouw. Als ik vervolgens een dorp verder rijd kom ik bij een goedkopere dierenarts die er misschien niet helemaal sjiek bijloopt (gewoon een oude trui en klompen) maar die wel een stuk meer belangstelling toont naar mijn honden en ook niet zomaar besluit om iets te doen maar ook kijkt of het voor de hond wel haalbaar is. Ik blijf het belangrijk vinden dat mijn honden op de juiste manier behandeld worden. Maar inderdaad uiteindelijk is dat een persoonlijke keuze.

14. Minerva

Minerva Niet meer actief

Je snapt wel dat één (of enkele) ervaringen niet representatief zijn om dat argument van tafel te vegen he ;) Zoals Whabbit zegt, die kostenbesparing moet over het algemeen toch érgens vandaan komen. Nou wil ik hier niet mee zeggen dat je altijd maar voor de duurste moet gaan, maar je moet wel heel erg duidelijk bij iemand een goed gevoel hebben. Dat lijkt me het belangrijkste.

15. Christmas

Christmas Niet meer actief

Ik sluit me helemaal bij Whabbit aan.

Een paar jaar geleden zijn mn chihuahua's gecastreerd. Bij de 1 was het simpel, bij de ander zat er 1 balletje in zn buikje en dat balletje moest via een buikoperatie verwijderd worden.

Wij wisten al vanaf pup af aan dat zn balletje in zn buik zat en ons werd geadviseerd om, zodra hij oud genoeg was, dat balletje te laten verwijderen omdat de kans bestond dat het uiteindelijk kwaadaardig zou kunnen worden.

totale kosten: 450 euro ;)

16. ZKim

ZKim Lid

10 jul 2013
    21
    0
    0
    Ik ben dierenarts en zal nog even wat meer duidelijkheid proberen te scheppen.
    Ten eerste: 6 jaar is nog niet oud! Voor elke narcose zijn er veschillende middelen beschikbaar. Elke praktijk gebruikt zijn eigen mix, maar er zijn wel bepaalde richtlijnen. Vooraf wordt naar het hart en de longen geluisterd. Als dit normaal klinkt en er verder geen medische problemen zijn is het niet nodig om verder bloedonderzoek te doen, mag natuurlijk wel.
    Daarnaast is de voorhuidsontsteking idd vaak een hormonaal probleem, maar castratie hoeft geen uitkomst te bieden! Als de chemische castratie maar weinig effect heeft verwacht dan niet teveel van de castratie, maar bekijk ook of er niet meer aan de hand is. Bijvoorbeeld een blaasontsteking waardoor de hond veel likt oid. Chemische castratie versterkt de 1e 3 weken het probleem (hormoonpiek), maar daarna blokkeert het de hormonen pas. Geef het dus nog een weekje.
    Als laatste moet je niet te licht denken over de operatie. Als de testikels nog in de buik liggen is dit (zeker bij een labrador) geen eenvoudige operatie. De hond moet na de ok zeker een week rust houden en waarschijnlijk 2 weken met een kap op moeten lopen.

O ja en het risico dat niet ingedaalde testikels een tumor worden is even groot als het narcoserisico wanneer je ze laat verwijderen; dus als dat de overweging is, gewoon laten zitten :)

Laat de keuze van je dierenarts niet alleen afhangen van het geld, maar ook je vertrouwen en de mogelijkheden die hi/zij biedt. Vraag naar de narcose en welke pijnstilling het dier krijgt.

Als je nog vragen hebt kan je altijd pb-en!

Groetjes en succes!

Deel Deze Pagina