Regeling ouderschapsverlof uitgebreid vanaf augustus 2022

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mooiezomer, 29 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    De regeling rond het ouderschapsverlof wordt vanaf augustus 2022 uitgebreid met negen weken die deels worden doorbetaald, heeft het kabinet besloten. De verlofweken moeten wel worden opgenomen in het eerste levensjaar van het kind.

    De doorbetaling moet meer ouders de mogelijkheid geven het verlof ook echt op te nemen. Minister Koolmees van Sociale Zaken: "Daarmee wordt het voor ongeveer 200.000 ouders beter mogelijk om een baan te hebben en tegelijkertijd meer tijd thuis te besteden."

    Het UWV gaat de verlofuitkeringen uitvoeren. De uitkering is de helft van het dagloon van de werknemer, tot de grens van het maximum dagloon. Dat maximum dagloon wordt vastgesteld door het ministerie van SZW en bedraagt met ingang van 1 januari van dit jaar 219,28 euro bruto.

    Verlof voor partners en moeders

    Partners krijgen sinds 1 januari 2019 vijf werkdagen vrij direct na de geboorte van hun kind. Vanaf 1 juli 2020 krijgen zij daarbij vijf weken betaald verlof in de eerste zes maanden van een baby. Met de negen weken betaald verlof vanaf 1 augustus 2022 komt het (deels) betaalde partnerverlof op vijftien weken.

    Moeders hebben zestien tot twintig weken betaald zwangerschapsverlof en dus vanaf 1 augustus 2022 ook negen weken deels betaald ouderschapsverlof.


    Nu al kunnen ouders 26 weken ouderschapsverlof opnemen in de eerste acht levensjaren van hun kind. Dat is onbetaald, tenzij er in de cao of binnen een bedrijf een doorbetaling is geregeld.

    De eerste negen van die 26 weken gaan nu dus deels worden betaald door de overheid. Minister Van Engelshoven die over emancipatiezaken gaat, hoopt dat de traditionele taakverdeling hiermee wordt doorbroken. "Kersverse vaders voelen zich door ons stelsel aan maatregelen soms gedwongen meer uren te blijven werken, en moeders om meer tijd te steken in zorgtaken. Daar wil ik van af", zegt Van Engelshoven.

    Stond op de NOS
     
  2. Annie82

    Annie82 Fanatiek lid

    27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Onze cao voorzag al in 13 weken 50 procent loondoorbetaling.... augustus 2022.... die baby’s zijn nog lang niet ‘in voorbereiding’
     
  3. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    het ouderschapsverlof wordt niet langer, alleen worden de eerste 9 weken gedeeltelijk betaald als ze in het eerste jaar worden opgenomen. Vind het een mooi plan, hoop dat er geen sancties op gaan staan als je na het verlof besluit niet meer gaat werken. Wel jammer dat het alleen voor verlof in het eerste jaar geldt. Wij hebben zelf nooit gebruik gemaalt van ouderschapsverlof, want het was onbetaald maar zijn gewoon allebei 1 dag minder gaan werken zodat we allebei 1 dag alleen met het kind hadden.
     
  4. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Had het liever een jaar eerder gezien :(

    Ik heb als alleenstaande ouder geen piep aan ouderschapsverlof omdat ik dan geen inkomsten heb.
    Gewoon alle mama's het eerste half jaar thuis, als on zoveel landen.
     
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    ik heb er gemengde gevoelens bij. ja, je mocht al 26 wkn OV opnemen, maar ik heb bij alle drie de zwangerschappen daar heel veel gezeur om gehad. alle drie de keren nam ik eerst een tijd ft op en daarna pt. Het i s super dat dit vanaf nu dan deels en tijdelijk doorbetaald wordt maar zolang werkgevers als een groot bezwaar zien dat je er niet bent, blijft het een probleem vind ik
     
  6. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Wij hadden ook niets aan ouderschapsverlof want onbetaald dus sigaar uit eigendoos. Ben tegen alle mama's eerste halfjaar thuis want wordt de achterstand van de partner alleen maar groter en het laat mij het maar doen door de moeder (maternal gatekeeping) alleen maar erger.
     

Deel Deze Pagina