Hoe verwarmen jullie de moedermelk?.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Anouk2005, 6 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.212
    16.569
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze dochter van 10 weken krijgt full-time BV maar nu willen we toch starten om haar zo nu en dan een flesje afgekolfde melk te geven.Nu heb ik wel zo'n flessenwarmer op stoom in huis maar ik geloof toch niet dat dit het helemaal is.De buitenzijde van de fles wordt harstikke heet en dan ben ik toch huiverig dat de warmte in de fles ongelijk verdeeld is en ik brand mijn vingers er ook nogeens aan.

Hoe doen jullie de moedermelk opwarmen?.

Gr Ingrid.

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.182
    10.727
    113
    Ik heb een hele simpele flessenwarmer van alecto, waar je water in doet en je de temperatuur kan instellen voor opwarmen au bain Marie. Als je die op flesjes-temperatuur zet duurt t met een beetje fles eindeloos, zet m vaak net iets hoger maar dan moet je dus wel in de buurt blijven. Als je kindje aan t tutten is, of je moet t om een andere reden even wegzetten, kan je t makkelijk op temperatuur houden. Een flessenwarmer die te snel/heet verhit is niet geschikt!

3. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Niet, tenminste bij m'n dochter, zij dronk de afgekolfde melk het liefst koud (zelfs recht uit de koelkast op een gegeven moment) en dat kan/mag ook gewoon.
    Hopelijk wil de tweeling dit straks ook, scheelt papa of opa en oma een hoop gedoe als ik aan het werk ben.

en als je toch gaat opwarmen inderdaad niet te snel, boven de 37 graden gaan er al stoffen in de melk kapot.

4. Bilou

Bilou Bekend lid

29 okt 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik doe warm water in een maatbeker en leg de fles erin. Ik geef hem dan de melk zodra deze wat lauw is.

5. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Au bain marie....niet in de magnetron doen idg! Dan gaal alle voedingsstoffen kapot...

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Flessenwarmer of warm water in een beker. Ik zet de flessenwarmer niet zo hoog en schud de melk een paar keer door.
    Mijn oudste dronk het wel lauw, m'n jongste alleen als het flink warm is, net niet te heet.

7. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
  8. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Bevroren melk au bain Marie in een pannetje en ontdooide melk een paar seconden in de magnetron. Goed doorzwenken en klaar.

9. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    Ik warm de afgekolfde melk op in de magnetron, waarbij ik deze elke 10 open maak om de melk te schudden. Het is een achterhaalde gedachte dat alle viedingsstoffen kapot gaan in de magnetron, uiteraard wel zwenken tussendoor en op lage stand van de magnetron. Staat ook op de site van het voedingscentrum dat het in de magnetron kan. Toen onze dochter op de ic lag en ervoor en erna op de kinderafdeling deden ze haar melk daar ook gewoon in de magnetron. Ik vind het een hoop tijd schelen en t scheelt weer geld van een flessenwarmer.

10. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Onzin. Gewoon rustig verwarmen en tussendoor een keer zwenken. Niets aan de hand.
    Lees borstvoeding.com er maar op na.

Btw: in het ziekenhuis deden ze het ook in de magno.

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ik zou het risico niet nemen voor zover ik weet is hetngewoon niet goed......
    Maar waarom zeiden ze dit dan?

12. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    wordt ten zeerste afgeraden borstvoeding in de magnetron te doen

door elke CB en lactatiekundige en ziekenhuis..... en als die op 1 lijn zitten...

voed nu 19 mnd hij krijgt alleen toetje als melkproduct en voor de rest gewoon bv. ik kolf nog steeds 2x per dag als ik werk
    hij krijgt dan 2x een flesje

even de waterkoker aan wat in maatbeker doen en je flesje erin zetten, is zo gepiept

t valt mij op dat de melk uit magnetron en flessenwarmer vele malen warmer is dan als je de voeding net afkolft, ik hou die warmte dus aan

13. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36

hier doen ze het absoluut niet in de magnetron

14. Bilou

Bilou Bekend lid

29 okt 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het ook niet in de magnetron doen.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Fleswarmers die op stoom werken zijn niet geschikt voor het opwarmen van moedermelk, de buitenkant wordt te snel te heet, waardoor de levende cellen kapot gaan. De eiwitten kunnen ook stollen waardoor je klontjes kunt krijgen.
    Ouderwetse, goedkope feswarmers, die au bain marie werken zijn wel goed. Maar je kunt je fles ook gewoon even in een bak met warm water zetten.

Magnetron kan wel, maar wordt vaak afgeraden. Als je dat op de eilige manier doet ben je minstens even lang bezig als met een fleswarmer.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.212
    16.569
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bedankt voor de reacties!!.
    Erg wisselend allemaal.
    Ik ga het 1ste flesje eerst maar opwarmen in een bakje met warm water en dan maar afwachten of ze hem wil drinken.
    Mijn man gaat hem overigens geven want ik had gehoord dat het niet verstandig is als ik hetzelf zou gaan doen ivm verwarring bij de baby.

Gr Ingrid.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Fleswarmers die op stoom werken zijn niet geschikt voor het opwarmen van moedermelk, de buitenkant wordt te snel te heet, waardoor de levende cellen kapot gaan. De eiwitten kunnen ook stollen waardoor je klontjes kunt krijgen.
    Ouderwetse, goedkope feswarmers, die au bain marie werken zijn wel goed. Maar je kunt je fles ook gewoon even in een bak met warm water zetten.

Magnetron kan wel, maar wordt vaak afgeraden. Als je dat op de eilige manier doet ben je minstens even lang bezig als met een fleswarmer.

18. Bilou

Bilou Bekend lid

29 okt 2011
    879
    0
    0
    NULL
    NULL
    Anouk: In warm water even zetten is echt voldoende. Je moet maar eens de temperatuur voelen als je het afgekolfd hebt. Dat kun je dan als richtlijn gebruiken als je het in bakje met warm water legt (gewoon warm water uit de kraan.)

Soms kolf ik thuis wat melk af en neem ik het gelijk mee. Dan geef ik het gewoon op kamer temperatuur. Ikzelf vind het niet zo erg en vind het belangrijk dat het vooral niet te koud (dus direct uit de koelkast) of te heet is.

Wordt inderdaad aangeraden om niet zelf het flesje te geven, omdat ze dan moeilijk kunnen doen haha. Maar dit is natuurlijk verschillend per baby. Onze kleine had daar geen moeite mee.

19. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Die van mij vindt dat ook wel best, als hij zijn melk maar krijgt :p.

20. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Au baun Marie in kokend water dat afkoelt?
    Inmmagnetron zou niet goed zijn..

Deel Deze Pagina