"Translocatie geconstateerd en wat nu" ?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Nicoletta, 12 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hoi meiden, het gesprek van vandaag was nog rotter dan je je kan voorstellen. Ik had mezelf weer wat bij elkaar geraapt maar heb nu het gevoel alsof ik het ravijn in ga storten. Vanaf het begin van ons traject is bij de artsen bekend dat ik Tetralogie van Fallot heb. We hebben dus chromosomenonderzoek gedaan en daaruit kwam dat mijn vriend een afwijking heeft. Hierom wilden wij voor KID gaan...... tot vandaag......

Naar alle waarschijnlijkheid heb ik dus ook een afwijking :evil: . Ik heb naar alle waarschijnlijkheid 22q11. Dat is dus een genafwijking van chromosoom 22. Hier zit dan een heel klein breukje en heeft naar alle waarschijnlijkheid van invloed in mijn hartafwijking gehad.

WAAAAAARRRRROOMM ZEGGEN ZE DAN EERST DAT ALLES GOED BIJ MIJ IS EN IS NU WAARSCHIJNLIJK ALLES NOG SLECHTER DAN SLECHT?
    WAAAAAAAAROMMM? :cry: :cry: :cry: :cry: :evil: :evil: :evil:

Dit had toch iedere dokter aanmoeten zien komen die hier enigzins verstand van heeft? Dan testen ze me hier toch direct op of is de hele medische wereld zo gek geworden dat nemand hier meer iets mee doet?

Nu is dus zelf het drijfzand onder onze voeten weggeslagen :cry: :cry: :cry: :cry:

2. lisa

lisa Fanatiek lid

5 nov 2006
    2.534
    0
    0
    jeetje nicoletta wat erg voor je meid.
    wat blijven er nu nog voor opties over dan?
    sterkte en een dikke knuf voor jou.

x lisa.

3. Floor01

Floor01 Actief lid

11 jul 2008
    134
    0
    0
    He Nicoletta,

jeetje, wat een gesprek had je weer vandaag. Toch begrijp ik je verhaal niet helemaal. Je zegt dat je waarschijnlijk een afwijking aan je chromosoom 22 hebt, is dit nu uit je bloed gekomen of vermoeden ze het?
    Dus dan heeft niet alleen je vriend een translocatie, maar jij ook?

Echt raar dat ze dit dan niet eerder al onderzocht/ gezien hebben.
    Ik kan me voorstellen dat je het gevoel hebt op drijfzand te lopen.
    Is KID dan nu niet meer mogelijk?

Mijn vriend heeft ook een translocatie maar dan aan 11 en 22.

Ik hoop meis dat het allemaal meevalt en dat jouw chromosomen uiteindelijk wel goed zijn!

Liefs Floor

4. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Jeetje meis wat een rotnieuws zeg! :( (understatement)
    Ben der helemaal misselijk van.

Ben je wel meteen geprikt voor chromosomentest?
    Weer 3 slopende maanden nu dus?
    Jeetje, waarom bedenken ze dat niet eerder zeg, echt slecht!
    Waarom ben je hier toendertijd dat ze je hartafwijking ontdekt hebben niet meteen op geprikt?
    Had een hele hoop ellende kunnen voorkomen!
    Goed, achteraf kijk je een koe in zn kont natuurlijk, dus daar heb je nu niks meer aan.

Maar nu moet je dus gaan nadenken over eiceldonatie?
    Lijkt me heel moeilijk om na de beslissing voor kid nu ook een beslissing over ecd te moeten nemen.

Meis, ik wens jullie alle kracht en wijsheid die jullie nodig hebben.
    En je weet me te vinden he.

Hele dikke knuff voor jou!

P.S. Hoe is het laseren gegaan?
    Is je dat nog meegevallen?

5. Hope

Hope Fanatiek lid

1 mrt 2006
    3.100
    0
    0
    Jeetje Nicoletta, wat een ongelofelijke .......nieuws.
    Ik heb er geen woorden voor.

Ik wil je zoveel vragen, maar zet maar eerst voor jezelf alles op een rij, en als je er ana toe bent, dan wete je me te vinden ( mail me maar)

Hele dikke knuffel van Hope

6. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hoi lieve meiden,

Ik ben weer wakker en er nog helemaal raar van in mijn hoofd. Ik zal het proberen uit te leggen wat er nu precies aan de gang is.

Ik ben geboren met Tetralogie van Fallot oftewel een aangeboren hartafwijking. Inmiddels twee keer aan mijn hart geopereerd en alles gaat eigenlijk heel goed met me. Na mijn tweede miskraam hebben ze ons aangeboden om een chromosomenonderzoek te doen. Hier kwam bij mij niks uit, maar wel bij mijn vriend bij chromosoom 6 en 9. Dus dat was de translocatie van hem.
    Gisteren is ons dus doodleuk verteld dat ik ook een chromosoomafwijking zou kunnen hebben. Dat is dan geen translocatie maar een breukje/scheurtje in chromosoom 22. Dit is niet zichtbaar onder de microscoop maar pas wanneer je het inspuit met kleurstof. Daarna gaan ze op gen-niveau kijken en dan pas weten ze of ik die afwijking 22q11 heb. Wel heb ik een groot deel van de uiterlijke kenmerken die hierbij horen dus de kans is zeer wel aanwezig dat ik het heb.

Al met al snap ik het echt niet dat niemand eerder is wakker geworden van zoek op chromoom en tetralogie van fallot en je komt op 22q11 uit. We lopen voor zwangerschap in hetzelfde ziekenhuis als waar ik voor onder controle/behandeling ben voor mijn hart. Ik heb het overal gezegd dat ik bang ben dat het nooit lukte door mijn hartafwijking. Dat werd altijd ontkent, wel dat ik een iets hogere kans (5%) heb op kinderen met een hartafwijking maar niet 50%! JEEEEEEEMIIIGGGGG

Echt ik heb de ogen uit mijn kop gisteren gejankt, mijn nek zit muur en muurvast en heb ik een batterij pillen meegekregen van de huisarts. Die hele handel mag ik niet slikken als ik misschien zwanger zou kunnen zijn maar door alle stress (lees: pijn) moet ik ze wel slikken omdat Advil, paracetamol en smeersels niet meer helpen. Vandaag heb ik me dus maar ziekgemeld. Ik moest wel :cry: :cry:

Wat nu de opties zijn? Geen idee, het lijkt nu vrijwel onmogelijk. Vriendlief met translocatie en ik dan waarschijnlijk met 22q11. Nou dat word dus echt een enorm zooitje en is de kans op zware handicaps enorm. We hebben gisteren zelfs besproken om maar te kappen met dit hele traject en te gaan kiezen voor pleegkinderen. Zo komt misschien uit iets heel slechts iets goeds..... :cry: :cry:

7. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    och meisje toch heb de tranen in mijn ogen staan:(
    Waarom hebben ze dit nu niet eerder gezien.
    Wat slecht geregeld allemaal.
    En weer die onzekerheid.
    Kan me voorstellen dat jullie aan het verder denken zijn wat te doen nu.
    Ik wil je vooral ff een hele dikke knuffel geven
    xxx

8. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik heb vandaag wat rond gelezen over wat je geschreven hebt zodat ik beter weet waar het over gaat.
    Het klinkt heel gevaarlijk allemaal, ook de overerving van 50% idd.
    Kan me voorstellen dat je het nu even niet weet.
    Heel veel sterkte met dit verwerken.
    En ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt over of je het nu wel of niet hebt.

Dikke knuff!

9. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hoi dames, hier ben ik weer.... beetje gekalmeerd inmiddels maar nog intens verdrietig.

Straks naar de fysio in de hoop dat hij/zij wat aan de gruwelijke pijn in mijn nek kan gaan doen. Heel langzaam gaat bij mij het besef naar binnen sijpelen dat ik me kan gaan aanmelden bij het topic "uitbehandeld" heel dubbel aangezien we nooit behandeld zijn :( . In theorie zouden we nog IVF met PGD kunnen doen, maar jaaaaa zie dan maar eens een juiste eicel en ook nog eens een juiste zaadcel te matchen :( . Dat snapt iedereen, is vrijwel onmogelijk. Gisteren ben ik nog verder gaan zoeken naar dat 22q11.2 gaan zoeken en daar werd ik niet al te vrolijk van. Ik zie hier zo ontzettend veel dingen in terug. Oke de uitslag is er nog niet, we moeten nog een half jaar wachten maar het zegt me eigenlijk wel genoeg.

Vanavond gaan we naar een bijeenkomst over pleegzorg.... misschien kunnen we uit zoiets slechts toch nog iets goeds maken.... Ik hoop het zo [-o< .

10. lisa

lisa Fanatiek lid

5 nov 2006
    2.534
    0
    0
    jeetje nicoletta ben er sprakeloos van.
    dikke knuffel meid, wat een onzekerheid heb je nu weer.
    knap van je dat je naar de bijenkomst gaat van pleegzorg.

liefs lisa.

11. Elmootje

Elmootje Lid

16 feb 2009
    90
    0
    0
    Nicoletta, wat een verschrikkelijk nieuws! En wat slordig ook weer van het ziekenhuis. Een half jaar wachten op de uitslag is ook niet niks, weer die onzekerheid. Succes vanavond en veel sterkte om deze dreun weer te verwerken.

Liefs,
    Elmootje

12. Floor01

Floor01 Actief lid

11 jul 2008
    134
    0
    0
    Hoi Nicoletta,

Wat een ellende allemaal bij elkaar. Dat die chromosoomafwijking 11q22 er nu eventueel ook nog bijkomt. Dat onderzoek duurt nog een half jaar, voordat je dit zeker weet?
    Ik kan me voorstellen dat je nu even met de handen in het haar zit. 50% kans op een kindje met een hartafwijking en daarnaast nog de translocatie van je vriend.
    Dapper dat je naar zo'n bijeenkomst gaat voor pleegouders.
    Ik hoop zo voor jullie dat je niet uitbehandeld bent. Dat er voor jullie nog kansen zijn. Pgd wilde je toch niet aan ivm je hart? Of zijn jullie hier nu toch over aan het nadenken?

Meissie heel veel sterkte, ik hou je in de gaten hoor!

Liefs Floor

13. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Hoe was de bijeenkomst?
    Is het iets voor jullie?
    Is het iets waar je nu al over nadenkt?
    Mijn buren zijn pleegouders en vind het echt superknap.
    Alle respect dus als jullie ervoor kiezen!

Ik weet niet of jullie morgen nog naar het MCK gaam.
    Maar zo ja: succes alvast!
    Ik hoop dat jullie alsnog iets aan het gesprek zullen hebben.

Moet je echt een half jaar wachten op de uitslag?
    Ik dacht dat chromosoom/gen onderzoeken 3 maanden duurden?
    Of is het omdat dit iets speciaals is?
    Sterkte maar weer met afwachten meis.
    Ook al weet je het voor jezelf al zeker, toch is het wachten op de uitslag heel zwaar.

Ik hoop dat jullie snel in iets rustiger vaarwater komen.
    Dikke knuff!

14. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hier ben ik weer :D , ja jullie zien het goed, een glimlach op mijn gezicht :D . We hebben net de afspraak gehad in MCK en we hebben besloten om met die hele riedel te gaan stoppen. Niks PGD, niks donorschap maar Pleegzorg!

Gisteren zijn we naar de bijeenkomst van Pleegzorg geweest en het was eigenlijk enorm positief. Natuurlijk zal het niet iets makkelijks zijn maar uit alle opties met kop en schouders er boven uit als zijnde de beste. We willen gaan voor langdurig pleegzorg voor kindjes vanaf 0-4 jaar en evt een brusje wat wat ouder is. Maar de eerste keus is ongeveer een babietje.
    De afgelopen twee dagen heb ik me flink bezig gehouden met het inlezen van alles en het past steeds beter bij ons.

Het gevolg is wel dat ik mijn baan moet opgeven omdat ik vind dat je dan voor 100% thuis moet zijn ivm alle hechtingsproblematiek die zich voor kan doen. Ik heb het er eigenlijk graag voor over dus dat is niet direct het probleem. Mocht er tijd en ruimte voor zijn, kunnen we ook kijken naar een aantal keren wat crisisopvang te gaan doen. Dan zie ik dat ook als werk, maar dan vanaf huis ;) .

Al met al wordt het risico zo ontzettend groot op een kindje met een flinke handicap dat je je af moet vragen of je dat wel kost wat het kost moet willen. Een kindje zet je immers niet op de wereld voor je eigen plezier maar ook voor het plezier van het kind zelf. Al die uitslagen laten we dan maar voor wat het is. Wat moet en kan je er mee? Eigenlijk is het al duidelijk dat het een uitgemaakte zaak is.... wel een behoorlijke teleurstelling maar wel met een positief einde hopen we.

15. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Wat een stap meis!
    En wat fijn dat dit zo goed voelt voor jullie :D
    Ik ben blij dat jullie er samen achter staan en dat dit echt is wat bij jullie past :D

Alle respect, echt waar!
    Ik ken de kortdurende crisisopvang (tenminste, mn buurjongetje zit er nu al anderhalf jaar, dus echt kort is dat niet) van mn buren dan en vind het zo knap!
    Maar als je ziet hoe enorm die kinderen opknappen en uit hun schulp kruipen, prachtig!
    Ik weet zeker dat jullie hele goede pleegouders gaan worden en dat de kinderen bij jullie tot bloei gaan komen :D

Succes met alles regelen.
    En sterkte met het afsluiten van de ene wens en het overschakelen naar een andere wens.

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nicoletta,

Eigenlijk ben ik (omdat het beter voor me is) niet meer actief op dit forum. Vandaar dat ik een tijd niets heb laten horen. Maar af en toe spiek ik nog even. Ik zag dat je je gemeld had bij "uitbehandeld" en dat vond ik zo vreemd... dus heb ik maar even in je eigen topic gekeken. Ik moet zeggen dat ik het ongelooflijk vind dat ze nooit eerder geconstateerd hebben dat jij dit hebt. Toen het met Sterre† niet goed bleek te zijn (zij had ook een hartafwijking en een achterstand en groei), dachten de artsen aan trisomie 18 (wat ze bleek te hebben) of aan 22q11.2. Toen we de definitieve uitslag nog niet hadden, hebben we op internet gezocht naar deze chromosoomafwijking. Dus ik weet wel ongeveer wat het inhoudt. Ik vind het echt heel erg voor je... Hoe groot is nu de kans dat je ALLEBEI zo'n afwijking hebt? Het is ongelooflijk heftig en verdrietig... Sterkte met het verwerken van dit schokkende nieuws.

Ik wens jullie veel succes met de pleegzorg. Hopelijk kunnen jullie een aantal kindjes langdurig een goed tehuis bieden. Veel kinderen hebben hard hulp nodig, dus ik vind het erg moedig en nobel dat jullie die willen geven.

Waarom kiezen jullie niet voor adoptie, als ik vragen mag? Ik kan het me trouwens wel een beetje voorstellen: de eindeloos lange wachtlijsten, de enorm hoge kosten,... ik zou er zelf denk ik ook niet voor kiezen.

17. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Hi Aquilegia, gek he om me daar ineens tussen te zien staan? Ik vond het ook echt heel onwerkelijk. Het moest gewoon een beslissing worden en ik denk dat dit het enige juiste is. Ik heb het er best nog moeilijk mee, maar ben er nu wel rustig onder. Die afwijkingen zijn niet niks he, met 22.q.11.2?! Tja je kan er ook een relatief gezond kindje van hebben.... Kijk naar mijzelf... Maar ja, ik heb wel twee hartoperaties achter de rug, er volgen er wellicht nog enkele en ik begrijp heel goed dat als ouders dit horen dat dit de toekomst zal zijn ze compleet van de wereld zijn.

Maar goed, je vraag waarom geen adoptie? Eigenlijk heb je hem zelf al voor een groot deel beantwoord. Mijn vriend en ik zijn op papier pas sinds juli 2007 bij elkaar. Voor veel adopties is het van belang dat je al tenminste 2 jaar samenwoont dus dit is echt heel krap. Dan pas kun je op de wachtlijst voor een kindje. Omdat ik in de toekomst wellicht ooit een operatie (tussen de 5 en 10 jaar) moet ondergaan (al kan dit ook heel positief zijn omdat de eerste hartkleppen al door de lies gaan) zal dit wellicht precies de tijd zijn dat ik een adoptiekindje mag verwelkomen.
    Ook weet ik niet of ik nog wel adoptie wil gezien alle negatie berichtgeving hierom dat kindertjes van hun ouders gestolen worden. Ik wil niet de kans hebben dat dit ook met mijn adoptie kindje is gebeurt.

De pleegzorg in Nederland is zo ontzettend mooi geregeld dus waarom gewoon niet? We hebben een kinderwens, maar dan in de breedste zin van het woord. We wensen een kind. Dat hoeft er dan niet een van ons te zijn maar een die we een stabiel leven kunnen bieden waarin onmogelijkheden mogelijkheden kunnen worden.

18. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Zal ik jullie trouwens nog een geheimpje verklappen? Ik ben naar de prenatal geweest :-# . Het was echt een enorme stap want er lopen allemaal moeders met buiken en die wil ik op dit moment eigenlijk echt niet zien en al helemaal niet in zwangerschapskleding. Maar ik ben geweest en het was leuk! Ik heb helemaal zitten wegdromen in allemaal mooie kamertjes en heb het plan opgevat om mijn zomervakantie te gaan gebruiken om het kamertje op te gaan knappen voor ons pleegje.

Het was een niet al te makkelijke stap, maar wel heel helend voor me.

:baby:
    pleegje kom maar snel dan!

19. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ook al lopen zwijmelen vandaag? :)
    Nog leuke kamertjes gezien dan?
    Geniet maar van de voorpret :D

Kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om die dikke buiken te zien.
    Maar ben blij dat het helend voor je heeft gewerkt!

Geef alles de tijd he meis.

Hoe lang duurt het proces om pleegouder te worden?
    Moet je daarvoor op cursus?

Dat alles maar snel mag gaan :D

20. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Ik vind je een sterke vrouw!
    Heel veel respect!

Leuk dat je naar de prenatal bent geweest! lekker genieten en wegdromen! Goed dat jullie nu met pleegzorg bezig zijn. Die reclame is altijd zeer confronterend...een collega van mij heeft ook pleegkindjes, echt schatjes!

Ik hou je in de gaten!
    Liefs Loesie

Deel Deze Pagina