trap af lopen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mamavanukkie, Feb 3, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Ik merk wel dat de meeste van jullie je kindje achteruit de trap af laten gaan, dat spreekt met toch meer aan dan vooruit eraf.
    Ik ga het maar eens proberen, hij kan al goed de trap op klimmend of met 1 handje aan de leuning, maar hij vraagt er steeds meer om om ook naar beneden te mogen. Vind het wel eng, maar heb liever dat hij leert als dat hij toch een keertje sneller is als ik en het alleen probeert. (hebben wel hekjes, maar toch)

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hmmm mij lijkt het juist doodeng om ze er achteruit af te laten gaan. Ze kunnen niet zien waar ze hun voetje neerzetten, gaan dan proberen om te kijken waar de trede is en dan lijkt het mij dat ze eerder gaan omkukkelen...maar zal gewoon aan mij liggen hoor :D!

3. lindavg

lindavg Fanatiek lid

Feb 25, 2007
    1,458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Dat was ook het eerste wat ik dacht als ze achteruit eraf gaan.

4. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Maar ze gaan dusdanig langzaam en het is niet echt lopen, maar kruipen, gewoon voetje paar cm naar beneden en hebbes, daar is een tree. En als ze de tree zou missen, dan glijdt ze hooguit een treetje verder naar beneden, op dr buik. Als ze vooruit een tree mist, kukelt ze veel harder naar beneden, kwestie van zwaartekracht ;)

5. Lijkt mij ook,...

Ik ben volgens mij ook met die methode zelf keer een stuk naar beneden gegleden toen ik nog mini was.

6. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Iris doet t van t begin af aan al op gevoel, dus kijkt niet naar beneden. Is denk ik te vergelijken met kinderen die op de glijbaan / klimrek of in een boom klimmen. Die kijken ook niet de hele tijd waar ze de voeten neerzetten.

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nathan kon nog eerdere de trap op en af lopen dan dat hij zelfstandig kon lopen.... :( Hij was iets van 15 maanden dacht ik.
    Wij hebben hem geleerd om het achterstevoren te doen. Treetje voor treetje. En dit doet hij nog steeds erg netjes.
    Wel fijn, want meneer weegt ruim 16 kilo.

Eng is het trouwens niet, hij 'voelt' met zijn voetje waar de trap zit. Ze zijn echt heeel voorzichtig. Zittend wil hij niet de trap af.
    En ach, ik loop altijd voor hem dus ik hou hem wel tegen mocht hij eraf donderen.
    Wij hebben ook een hele luie trap, die helemaal rondloopt met lange treden.Dit scheelt ook wel.

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ruben vertikt het!
    Hij weigert in alle talen (en dat zijn er dan ineens veeeeeel :D) om het ook maar te proberen ;)

9. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

Jun 26, 2009
    5,330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hier trouwens ook ja, mn dochter kon eerder de trap op dan dat ze liep en een paar maandjes later ging ze er ook af.

10. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

Aug 20, 2006
    9,082
    1
    0
    Overijssel
    In mijn ogen klinkt het ook niet logisch, maar kan inderdaad ook aan mij liggen :D

Hier loopt Vigo al zeker een jaar zelf de trap op. En hij is supersnel hahaha. Tuurlijk sta ik altijd achter hem, dus als hij valt kan ik hem opvangen. Eigenlijk is het tot nu toe altijd goed gegaan.
    De trap af is sinds een half jaartje ofzo? Hij gaat gewoon staand (zoals wij ook de trap aflopen zeg maar) en houdt met zijn ene hand de trapleuning vast, en met zijn andere hand, mijn hand. Treetje voor treetje. De laatste tijd wil hij het steeds vaker 'zelluf doen' ;) dus mag ik hem niet meer vasthouden. Hij houdt zich dan zelf vast aan de leuning en ook dat gaat eigenlijk hartstikke goed!

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    De trap op konden ze hier ook al erg snel. Mede doordat ik flink geoefend heb omdat ik zwanger was, en elke keer 3x omhoog en naar beneden om 3 kids boven te krijgen wilde ik zo voorkomen. Dus hier konden ze idd ook nog niet lopen maar al wel de trap op klimmen.

Tja ik zie vast gewoon spoken. Maar dan lijkt mij dat het kinnetje (en daarbij het tongetje/de lipjes/de tandjes) ook zeker een klap opvangen, en ik kan ze niet pakken wanneer ze gaan schuiven. Met het vooruit eraf gaan, zullen ze altijd wanneer ze vallen, mij tegemoet komen en kan ik ze pakken al voor ze echt vallen.

Hmm zit wat in. Maar op een klimrek mogen ze van ons ook nog niet, wel omhoog, maar echt nog niet weer naar beneden. En op een glijbaan gaan ze ook aleen omhoog. En een boom, nee daar laten we ze ook nog maar niet in klimmen :D!

En hier moest ik toch stiekem wel om lachen :D!

En tja denk toch echt dat iedereen het lekker moet doen zoals het voor hun het beste voelt :D!
    Alles lijkt me een prima oplossing als het voor jullie en de kindjes maar goed is.

12. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    Ik heb het nu een paar keer geprobeerd met hem achterstevoren, maar het is het toch niet. Hij wil toch vooruit de trap af en ondertussen als hij naar beneden gaat draait hij zich om. Hij wil zien waar hij naartoe gaat. Ik ga het dus maar zittend op de billen naar beneden proberen, hij kan nog niet goed genoeg bij de leuning om lopend te kunnen. Hopelijk vind hij dit fijner, ik vind het zelf ook niks om zowat een hartverzakking te krijgen toen hij zich ineens omdraaide.

13. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

Oct 21, 2005
    2,158
    405
    83
    Onze docher loopt al heel lang zelf de trap op en af..
    Eerst zoals eerder beschreven op de buik naar de trap en dan achterstevoren op de knietjes maar sinds ze bij de leuning kan loopt ze. En toch is ze afgelopen zondag als een balletje naar beneden gerold zoals ze het zelf omschrijft.. Ik snap de bezorgdheid maar vallen kan altijd (vertelt deze onhandige mama uit ervaring.. :)) Nikki is nu 3,5 btw en loopt zeker al een jaar zelf de trap af en voordat ze 2 was al achterstevoren.

14. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Joey kan/mag zelf de trap op naar boven.
    Hij kan zelf naar beneden lopen maar mag dat alleen aande hand van mijn man of van mij.

15. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik heb het gewoon opgegeven hoor!
    Denk dan weer terug aan mijn zus haar vaste uitspraak: ach, doet is vast wel voor ie 16 is!
    Whahahah...ja....dat denk ik ook :D

16. eliesja

eliesja VIP lid

Oct 3, 2005
    8,226
    0
    0
    @t Home
    Onze dochter van nu 3 en een half die kon echt zelfstandig van de trap aflopen, toen ze 2 en een half was, helaas is ze wel keer van de trap af gevallen.:(

..onze knul van 17 maanden vind ik nog te jong om zelf de trap af te laten gaan, helaas wil hij het wel heel graag en ben hem daarom wel aan het leren hoe hij van de trap af moet. 1 hand aan de leuning en hou hem met 1 hand vast...met hulp gaat het goed!

17. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

@Hanneke
    Maar als Iris zou vallen, valt ze ook naar me toe; ik sta onder haar (dus hetzelfde als je de trap oploopt) ze kan dus niet ver vallen omdat ik maar 2 treeën verder sta.Nu voor t leren hou ik meestal d'r broekband vast, dan heb ik d'r altijd te pakken. Moet zeggen dat ze nog nooit een stukje naar beneden is gegleden.
    En wat betreft de tandjes ed; vlgs mij stel je t heftiger voor dan t is; het is echt een soort van langzaam naar beneden klimmen, ze zit met d'r kin niet op de tree of zo.
    Maar ja..gewoon doen waar je je goed bij voelt.

18. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Wij hebben al vrij snel geleerd om van de trap te lopen, eerst ging ze op haar billen tree voor tree naar beneden. Maar al snel wilde ze zelf naar beneden lopen. Dit vond ik prima als wij erbij zijn. Nu regelmatig blijf ik ongeveer 7 treden voor haar. Mocht ze vallen dan kan ik nog redelijk dr val breken en ik kan commentaar geven als "nietspelen op de trap en voor je kijken, kijk wat je doet" :)
    Ze mag al wel alleen naar boven.

Wij hebben bewust gekozen om haa nietachteruit te laten gaan omdat ik wil dat ze kijkt wat ze doet. En ze moet uiteindelijk toch leren om vooruit de trap af te gaan dus dan maar meteen zo als hethoort!

19. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    mijn dochter liep al erg vroeg naar boven. rond 12 maanden. wel met mijn erachter natuurlijk. nu gaat ze al een tijdje alleen naar boven en naar beneden. toen ze 1,5 was ging ze tree voor tree op de billen. ik had volledige bedrust en daarvoor een zware zwangerschap waardoor ik niet mocht tillen. hierdoor leerde ze dit erg snel. alicia moet altijd de leuning vasthouden en gewoon naar voren kijken. het gaat prima en is nog nooit gevallen gelukkig. nu loopt ze ook wel erg stevig etc en rent de trap letterlijk op en af doet ze wel rustig omdat dat moet

20. Pipelina

Pipelina VIP lid

Nov 11, 2007
    5,111
    2
    0
    Vanaf het moment dat popje goed kon kruipen en ze zelf naar de trap kroop heb ik haar laten gaan, dat was rond een jaar. Ik was/ben toen al zwanger en gezien mijn bekken klachten, in mijn vorige zwangerschap. Mijn ouders zijn toen vrij vlot gaan oefenen met het naar benenden gaan, ze passen op haar en zij hebben een rechte trap met bekleding, die is wat stroever als die van ons, zonder bekleding en met een draai. En vanaf een maand of 14 doet ze dat ook, het gaat nu helemaal vloeiend, ze is nu 16 maanden. Bij de trap op loop ik achter haar en hou ik haar soms nog vast aan haar broek, als ze vanalles zit liggen op de trap. Bij het afgaan van de trap, ga ik een paar treden naar beneden staan, kom zij er aan, draait op haar knieeen en gaat zelf achteruit naar beneden. Ik ben zo blij dat ze dit kan, nu weer veel bekkenklachten en kan haar eigenlijk niet tillen, dus bedankt pap en mam!

Pip

Share This Page