Hoi hoi, Gisteren een dagje bij schoonmoeder op bezoek geweest. Al meerdere keren viel het mij op dat ze het niet zo nauw neemt met voedingsmiddelen. Zo zet ze sausjes bijvoorbeeld nooit in de koelkast en verwerkt ze verschrompelde groenten in haar maaltijden. Tijdens een bbq een tijdje geleden waren alle bakjes kruidenboter over de datum, zulk soort dingen. Gisteren zouden we 's ochtends naar haar toe rijden. Ik had het idee om dan in de buurt gezellig te lunchen, om zo te voorkomen dat we daar wat zouden eten, dus ik sms haar om te vragen of ze een leuk adresje weet. Kreeg ik als reactie terug: Ik maak wel wat voor jullie! Heel lief bedoelt, maar door mijn eerdere ervaringen vind ik het niet zo prettig daar te eten. Dus ik smste terug dat we haar gezellig mee uit lunchen wilde nemen om haar te bedanken voor het getuige zijn op onze bruiloft. Dat vond ze heel lief en dus was dat probleem opgelost. Toen werd het eind van de middag en moesten we gaan besluiten of we naar huis zouden rijden voor etenstijd of nog bij haar zouden eten en daarna naar huis.... Er werd geopperd om gezellig frietjes te halen. Prima, dacht ik. Het enige wat dan mis kan gaan, zijn de sausjes. Gelukkig eet mijn zoon dat niet, dus ik hoefde dan in elk geval niet bang te zijn dat hij iets binnen zou krijgen wat ver over de datum was. De frietjes waren gehaald, tafel was gedekt en de sausjes stonden op tafel. Ik voelde (onopvallend) aan de flessen en merkte al dat ze weer niet koud hadden gestaan.... Toen keek ik (wederom onopvallend) naar de houdbaarheidsdata op de flessen en toen viel mijn mond van verbazing bij open. Er stonden 3 flessen op tafel, waarvan 2 over de datum. De curry was 3,5 jaar over de datum!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gadverdarrie!!!!!!! Ik snap zoiets echt niet. Natuurlijk gebeurd het hier ook weleens dat iets over de datum in de koelkast staan, maar dat gaat 9 van de 10 keer meteen de vuilnisbak in hoor. Nu vind mijn man dat ik daar weer een beetje in overdrijf. Maar ik denk zelf altijd maar zo; bij twijfel niet doen! Maar ja, wat doe ik hier nu mee.... Ik heb al tegen mijn man gezegd dat ie het misschien de volgende keer eens moet zeggen dat er wat dingetjes over de datum zijn. Het is verder zo'n lief mens en ik vind het zo sneu om daar dan over te gaan zitten zeuren, maar ik eet daar nooit met een gerust hart. Wat zouden jullie doen?
ik bewaar de curry en majonaise enzo ook niet in de koelkast, naar mijn mening niet nodig toch?? overdag is wel heel erg, maar ik ken het wel schoonouders hebben het ook wel eens, en letten er ook niet op, omdat ze het zelf nooit eten, ik zeg het gewoon, sorry deze is over datum, zal ik die maar wegdoen? werkt prima.
Uhm tja............door zulke schoonouders heb ik nu een fobie voor dingen die over de datum zijn!! Thuis weet ik wel dat het nog goed is, alleen verse producten controleer ik dagelijks en gaan vaak een paar dagen voor tht weg!! Bij schoonmoeder thuis controleer ik vaak alles. Die heeft ook haar koelkast vol staan met over de datum-producten. Nu eten we daar eigenlijk nooit en als we daar eten is het eten gehaald, maar ja ik begrijp je volkomen!! Maar ik zeg ook gewoon dat het over de datum is en dat ik het dus niet eet, of ik pak het op en gooi het gewoon gelijk in de prullenbak met de woorden "die is niet meer goed"
Hoi Ja is inderdaad erg vies,mijn schoonmoeder deed dit ook altijd toen ik nog bij haar kwam en ik heb het haar toen vertelt en ze zei maakt niks uit altijd beter willen weten. Gelukkig heb je wel een lieve schoonmoeder en kan je het netjes zeggen wat je ervan vindt. Succes
Wij bewaren de sausjes ook niet in de koelkast is ook niet nodig hier heeft schoonmoeder ook altijd alles over de datum laats gaf ze zoonlief van die schat kist snoepjes ik eerst even proeven Zijn die dingen knater hard !!! Heb haar er toen wel wat van gezegd
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik bij mn vader thuis ook heel vaak mayo en ketchup over de datum heb gegeten, die waren nog prima te eten... maar ik zou het niet aan mn kind geven nee. En 3.5 jaar over de datum is ook wel extreem. Maarre.. sauzen (mayo, curry, ketchup, barbecue sauzen) bewaren wij ook niet in de koelkast hoor.. gewoon in een keukenkastje.
Ik heb het zelf wel altijd in de koelkast staan. Op de flessen staat meestal koel en droog bewaren of na aankoop koel bewaren....
Een paar dagen over de datum maak ik me nooit druk om, maar 3,5 jaar? Dan zou ik gewoon meteen zeggen, willen jullie ons dood hebben ofzo, dit kun je toch niet meer vreten wel?! (maargoed, ik ben gewoon thuis bij mn schoonouders)
Maar wat ik ben vergeten erbij te vertellen.... Ze staat op de camping (seizoensplaats). Dus al het eten wat niet in de koeling staat, staat in de caravan. En met hogere temperaturen is het daarbinnen al snel een sauna.....
Wel vies ja, maar je kan gewoon zeggen dat ze overdatum zijn en dan weggooien. Mayo bewaar je wel in de koelkast.
He bah! Ik snap jou heel goed hoor! Mijn schoonmoeder heeft dit ook! 3 jaar geleden met kerst was het zo erg, dat ze 2e kerstdag, een ZALMsalade de hele avond ongekoeld op tafel had staan. Die goed was tot 27 december. Afijn, lekker voor degene die het lusten. Vervolgens de dagen die ik erna kwam, stond de salade ( wat ervan over was ) niet in de koelkast, maar op het gastfornuis! Haar ermee geconfronteerd: Was geen plek meer in de koelkast.. Yeah right. 4 dagen NA de uiterste datum, en dus ook nadattie al die dagen buiten de koelkast had gestaan in de warmte van de kachel en bvliegen, werdtie met oud en nieuw weer op tafel gezet!! Nou ik heb er kokhalsend naar zitten kijken. Zij vind het onzin! Zo kan ze ook gerust een potje pesto uit de koelkast halen die daar al 2 maand staat met een flinke laag schimmel erop, ze schept dan gewoon met een lepel de schimmel eraf. Echt te ranzig voor woorden!!! Met vla/yoghurt net zo! Pakken die al 2 weken open zijn en minstens een week over datum, knipt ze doormidden en schept ze de schimmel eraf.. Ik kan daar echt niet naar kijken. En eet daarom liever ook niet bij hun. Heb het er wel eens met haar over gehad, maar zij vind dat het kan. Ik snap alleen niet dat ze dat aan haar kinderen kan geven.. Laatst kreeg mijn dochtertje een pakje drinken, die was 2 maand overdatum en zat onder 1 of andere zwarte drap die stonk.. Heb vriendelijk bedankt.. Zo heb ik nog wel tich voorbeelden! Laten we het netjes houden. haha. Sommige mensen zien of willen het niet zien.. Ik eet daar gewoon liever niet. En als ik drinken wil, pak ik het het liefst zelf. Behalve thee, daar kan niet zoveel mis aan gaan.
bij alles staat volgens mij koel bewaren hoor, daarbij vind ik sausjes ook niet te vreten als ze warm zijn. Maar ts, ik herken je probleem. Mijn schoonvader is er zo een. Heel zuinig en ook op eten. Schimmel schept hij overal uit en snijdt het eraf. Appelsap met vlokjes erin: die zeeft hij gewoon. Nu was dit al ruim voor wij kinderen hadden. Ik heb er toen een goed gesprek met mn schoonmoeder overgehad die dat ook te ver vond gaan. Nu doet ze alle dingen die zij zou weggooien in een apart laatje in de koelkast en kijkt hij maar of tie het op wil eten. Ik ben er iig van overtuigd dat onze dochter vers en fatsoenlijk eten krijgt daar. Ik zou er dus wel wat van zeggen.
wij bewaren mayo wel in de koeling maar andere sausjes niet hoor, (staan in de winkel ook niet in de koeling).//
ik bewaar sausjes ook altijd in de koelkast en check of het nog goed is, ik denk dat ik in het geval van de curry die 3,5 jaar over datum is mezelf meteen al prijs had gegeven, ik had een kreet als WAAAAT?????? NEE DAT MEEN JE NIET!!!! gegeven als ik zoiets las...oeps
Maar dan zijn ze nog niet open geweest. Hier in huis gaat alles weg wat tot die dag houdbaar is. Mijn man is ook echt een horecaman en plakt nog net geen codeerstickers haha. Ik eet ook echt niks wat over de datum is en controleer het altijd. Sausjes wat niet koud heeft gestaan zou ik ook echt niet eten. Ik snap ook echt niet dat mensen dat zelf normaal vinden. 3,5 jaar!! Dan is dat product al 5 jaar oud!
Ik bewaar mijn sauzen ook niet in de koelkast maar gewoon op een koele donkere plek. Al is 3,5 jaar wel er veel overdatum ik zou dan gewoon zeggen van dit is niet goed meer hoor en dan weggooien maar bij mijn schoonouders zal dit niet gebeuren ...
Hier ook schoonouders die het niet zo nauw nemen. Ik heb er een boter gegeten dat een jaar over datum was, who the f*ck laat er nou zo lang boter in z'n koelkast staan? Zo lang is dat niet houdbaar, je denkt dan toch een keer: goh staat die boter er nou nog steeds... Was ook een beetje zurig, achteraf verklaarbaar dus. Heb er gelukkig geen last van gehad. Net als met beleg voor op toastjes zoals knoflooksaus of komkommersalade. Als je dat een avond in een warme kamer laat staan dan komt er vaak zo'n viezig laagje op. Ik gooi het dan altijd weg, helemaal als het zo geel is geworden en een beetje hard en uitgedroogd. Zij niet, ze roeren het een keer door en zetten het de volgende keer (paar dagen later) gewoon weer op tafel. En als het dan nóg niet op gaat dan zetten ze het die keer er na nog een keer op tafel. Ik ben zelf wel een mietje met houdbaarheidsdata. Het zal ongetwijfeld nog kunnen en goed smaken, maar in m'n hoofd zie ik de schimmel er al op groeien en dan bedank ik maar...
Mijn ouders, nouja eigenlijk mijn vader neemt het ook nooit zo nauw, wel wor dhet terug gezet in de koelkast maar is vaak iets over datum , op zich ben ik niet zo moeilijk iets slaat niet meteen op die dag om, dus is kwestie van ruiken en proeven of iets goed is maar 3,5 jaar haha das wel erg Zoiezo zouden ze mijn kinderen nooit wat over datums geven, dat dan weer niet, ze weten dat het risky is maar volwassene kijken we niet op een dag ofzo Ik zelf zou het thuis eerder weggooien en heb pas wel iets gezegd van melk wat op tafel stond (voor koffie) en toen werd het na 5 uur terug in de koelkast gezet, ik zeg tegen mn vader; dat kan je niet maken hoor, das gewoon goor en dan pak ik het en gooi ik het weg en dat vind ie dan ook prima.. (hij vind vooral dat ik dan moeilijk doe en zeur LOL hihi maar laat me dan wel gewoon) Ik zou gewoon even heel duidelijk maken wat je ervan vind en als je iets overdatums ziet gewoon meteen weggooien (vooral erbij zeggen dat dat echt niet kan waar je kind ook van eet)
Hier ook een schoonmoeder die alles over de datum laat gaan. De koelkast wil je daar ook niet open trekken want je slaat steil achterover van de geur die er uit komt. Echt overal staat schimmel op! Ik heb een jaartje daar in huis gewoond en ik zei er vaak gewoon wat van als ze dingen op tafel zetten en als er dingen in de koelkast lagen gooide ik het gewoon weg, dus de koelkast was er op den duur steeds leeg en dat snapten ze al niet . Zelf nemen ze het nog steeds niet zo heel erg nauw met de data van de spullen e.d. (melk staat buiten de koelkast, vlees wordt open en bloot buiten de koelkast bewaard?), maar ze weten wel dat het voor mij erg belangrijk is dus ze proberen er wel rekening mee te houden.
die houdbaarheids datum nemen ze soms ook wel erg ruim hoor, het moet er verplicht op. en sommige dingen zijn ruim na dato nog echt prima. Vroeger stond er geen datum op veel dingen en keek je gewoon of het nog goed was. dat doe ik dus nog steeds. al het goed ruikt en eruit ziet en proeft... met zuivel of vlees ben je gewoon voorzichtig, maar zeker droge dingen, dat ligt niet zo nauw hoor. Je schoonmoeder is gewoon van de oude stempel. Eten is ook best duur. je gooit niet alles wat net over datum is weg vanwege een stempeltje. (zeg nu zelf, die willen ook gewoon meer verkopen) en drie jaar over datum, tja, dat zou mij denk ik ook te ver gaan.