Hoe komen jullie rond?

Discussie in 'De lounge' gestart door LPMS, 16 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LPMS

LPMS Actief lid

28 okt 2014
    178
    1
    0
    NULL
    NULL
    geen idee of dat in dit topic thuis hoort, maar ik heb even een vraagje over geldzaken.

Hoe komen jullie rond in de maand? en hoeveel werken jullie?

Mijn vriend werkt fulltime en verdiend 1400 euro netto per maand en krijgt nog 500 euro reiskostenvergoeding.
    ik heb een 0 uren contract en een 3,5 uur contract maar werk op dit moment ook wel 6 dagen in de week.
    alles bij elkaar hebben we ongeveer precies genoeg om alle rekeningen te betalen en de boodschappen te doen(we proberen nu wel iets te sparen voor de kleine)
    we houden dus amper wat over voor onszelf.. nu willen we heel erg graag een groter huisje omdat hier niet genoeg plek is voor de kleine. we staan al heel hoog in de lijst voor een huurwoning en mogen zelfs morgen al bij een huisje kijken. maar als we nu al amper uitkomen met het geld, hoe redden we het dan ooit als we ook nog 200 euro meer huur moeten betalen?

ik, en mijn vriend vooral hebben hier echt onwijs veel stress om.. wat natuurlijk helemaal niet goed is!

Ik wilde het graag even van me afschrijven en ik hoor graag jullie meningen :)

2. jennifer24

jennifer24 Bekend lid

8 apr 2011
    889
    5
    18
    Zeewolde
    Hebben jullie misschien recht op huurtoeslag als jullie huur straks hoger wordt?

3. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Manlief werkt fulltime 40 uur per week verdiend 2000 netto in de maand.
    Ik werk 22 uur in de week en verdien rond de 1500 netto.
    Hier geen hoge hypotheek betaal rond de 300 euro aan hypotheek. Dit omdat ik 4 jaar geleden weduwe werd en de overlijdingsrisico uitgekeerd werd en daarmee bijna de gehele hypotheek heb in kunnen lossen. alle vaste lasten bij elkaar rond de 800 in de maand. Daarnaast krijgen de kinderen een halfwezenuitkering en ik een nabestaandeuitkering vanuit het pensioen fonds. Hiervan kunnen wij goed rond komen en aardig wat opzij zetten. Maar desondanks had ik dit allemaal liever nooit mee willen maken. Vind het ook vreselijk dat mensen tegen mij zeggen ja jij lekker sparen jij krijgt nog geld van je overleden man

4. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Heb je weleens echt alles op een rijtje gezet, alle inkomsten en uitgaven? Doe je 1x per week boodschappen met een lijstje?

5. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Kusje1986: wat vreselijk dat je dat mee hebt moeten maken en wat nog veel erger dat sommige mensen dat tegen jou durven te zeggen. Echt heel verdrietig.

6. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Ik zou even goed een overzicht maken wat precies de inkomsten zijn aan salaris en toeslagen. Ook een overzicht met wat de vaste lasten zijn. Daarna kan je goed inschatten wat er over blijft en of dit echt zo weinig is, of dat je toch meer over houdt dan je denkt maar dat het ongemerkt snel op gaat aan dingen wat misschien niet nodig is.
    Ook vind ik het salaris van je vriend best weinig voor iemand die fulltime werkt, is het misschien een optie om een avond of thuisstudie te gaan doen zodat hij door diploma's meer kan gaan verdienen?
    Ik ben alleenstaande moeder zonder dat ik alimentatie krijg voor mijn zoontje en ik kan prima rond komen en kan ook maandelijks een goed bedrag op de spaarrekening zetten, daardoor snap ik nooit heel goed dat twee verdieners het wel zo moeilijk kunnen hebben. Tenzij iemand bijvoorbeeld schulden heeft of hoge vaste lasten heeft.

7. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Ik zou ook alles even goed op. Een rijtje zetten.
    Als jij ook zoveel werkt zou er echt wat over moeten blijven.
    Misschien dure abbonnementen?
    Ik leef absoluut niet zuinig. Samen hebben we 2800 loon in de maand, inclusief reiskosten en we hebben een hypotheek van netto 900 in de maand, maar we redden ons prima.

8. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij leven op het moment van een bijstand uitkering en kunnen redelijk goed rondkomen.

Heb je alle inkomens en uitgaven op een rijtje gezet? Kijken waar jullie eventueel in kunnen minderen?
    Boodschappen doen aan de hand van een lijstje, weet je zeker dat je niet teveel uitgeeft.
    Hebben jullie recht op huurtoeslag? Dan zal deze wel toenemen als jullie verhuizen.
    Wij zetten de kinderbijslag van de kleine op haar spaarrekening. Op die manier sparen we voor haar.

Kijk ook eens op sloopdecrisiss.nl voor eventuele goedkopere contracten (energie, gas, tv, internet, telefoon etc.)

9. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Wij werken allebei fulltime, maar hebben wel 2 hypotheken. Mijn verlof+vakantie is bijna afgelopen en dan ga ik 32uur werken. Met minder wordt het wel heel krap en mijn schoonouders passen op onze dochter, dus de kosten van een kdv worden ons bespaard. Mijn vriend is 1x per 2 weken een dag vrij ivm 36urige werkweek. Een vetpot is het door die 2 hypotheken niet, maar we komen niks tekort

10. Mamia

Mamia Actief lid

3 dec 2014
    480
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is gewoonweg onmenselijk! Ik sta er echt van op te kijken pfffff dat sommige mense zo materialistisch kunnen zijn :( heb er echt geen woorden voor.. Moet echt rot voor je zijn meid. Lekker negeren die handel! Dikke knuf 💛

11. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik maak trouwens elke maand een overzicht met wat er binnen komt en wat eraf gaat. Daarbij ook wat ik uitgeef aan boodschappen benzine etc. Hierdoor weet ik ook dat er bijv veel geld uit gaat naar de kruidvat. Ik doe niet overdreven gekke boodschappen. ong 70 euro per week. Kijk idd of je recht hebt op toeslagen. Mensen zeggen het echt. Nu ook nu ik zwanger ben mijn 'nieuwe' mannetje. Hierdoor een andere auto aangeschaft en een dakkapel geplaats. Je kunt wel zien waar het geld vandaan komt zulke opmerkingen krijgen wij dan. Mensen vergeten alleen dat wij er ook allebei hard zat voor werken en niet maandelijks uit eten gaan of uitjes doen en gaan niet op vakantie. Wij laten hier ook best veel dingen voor omdat wij het zonde vinden om hiervoor de hypotheek te verhogen. ik weet ook niet of je gehuurd zit of nu koopt, maar vaak is kopen wat voordeliger dan huren. Dit omdat je ook recht hebt op een belastingteruggaaf dit kun je maandelijks uit laten betalen

12. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    vreselijk dat mensen zo materialistisch ingesteld zijn dat ze daar niet bij stil staan...

Hier komen we redelijk rond in de mindere maanden (beide flexibel inkomen, man wel met een minimum natuurlijk, ik als gastouder niet) En in de goede maanden sparen we. Maar helaas spaar je de ene maand 400 euro, opgevolgd door een mindere maand en gaat in die maand je wasmachine stuk...
    Dus echt ervan profiteren kunnen we nog niet

13. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Het is moeilijk om dat aan te geven, want iedereen heeft weer andere vaste lasten. Enige wat je kan doen, is nagaan hoe hoog jouw vasten lasten precies zijn, of die omlaag kunnen, of er zaken tussen zitten die helemaal niet noodzakelijk zijn, of je je inkomsten kan verhogen, en wat je toeslagen zullen bedragen met de huur van jullie potentiele nieuwe huurwoning.

Ik ben alleenstaand met 1 kind, met een vast inkomen van 1400 euro per maand nu, heb een oud autootje (helaas noodzakelijk in mijn regio), en ik red het maar net. Mijn vaste lasten zijn zo laag mogelijk, ik huur helaas particulier en ben ingeschreven voor een sociale huurwoning, ik koop weinig voor mezelf en dan alleen tijdens de uitverkoop en geen modegevoelige kleding dat maar 1 seizoen "cool" is, ik naai zelf ook dingen, was mijn haar met baking soda en appelazijn, maak zelf lichaamsverzorgingsproducten (en verkoop die ook), en elke week maak ik een gezond weekmenu.

Net als Brinta, snap ik dus ook niet hoe tweeverdieners dan moeite hebben om rond te komen. Ik verbaas me ook telkens als ik Een dubbeltje op zijn kant kijk en zie aan wat voor onzin hun geld op gaat :)

14. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Tja.. ik werk niet en mijn man verdient 3100 netto incl reiskostenvergoeding. We hebben het dus best goed maar toch zitten we nu even heel krap. Vorige week heb ik toevallig alles onder de loep genomen en wij blijken teveel uit te geven aan tussendoor boodschappen doen en gadgets. Dat gaat zo makkelijk en snel dus ik snap op zich wel hoe het kan gebeuren. Wij hebben nu echt budgetten voor alles opgesteld, dus max zoveel per maand aan boodschappen etc. Dan kunnen we weer flink sparen :)

15. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Man werkt fulltime en ik 32 uur per week, in september ga ik terug naar 28 uur. We hebben net een huis gekocht.
    Samen hebben we ongeveer 2900 euro per maand. Vaste lasten zijn 1300.
    De benzine voor mijn werk wat 400 euro per maand zijn zitten hier niet bij in. De boodschappen zo een 400 per maand ook niet.

16. Duma

Duma Fanatiek lid

13 sep 2007
    1.085
    1.069
    113
    De vraag is, moet je echt groter gaan wonen?

Ik heb zeven jaar in een appartement van 35m2 plus onderliggende garagebox waar we twee slaapkamers van hadden gemaakt.
    Vorig jaar dan verhuisd, maar we woonden er met drie kinderen.
    Klein was t wel, maar goed, je kan niet alles hebben.

Liever krap in je huis, dan krap in t geld.

Inmiddels wonen we ruim en zitten ruim in t geld, alles op z'n tijd.

17. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Man werkt fulltime en heeft een net inkomen. Voor dat onze zoon werd geboren hadden wij het echt niet slecht en hadden we 3000 per maand. Merk echt dat we zijn gaan leven naar wat we hadden.

Toen we 3000 hadden spaarden we nauwelijks en nu kunnen we gemiddeld zo'n 500 per maand sparen terwijl we minder te besteden hebben.
    Ik heb alles op een rijtje gezet en zo weet ik precies wat ik waar aan uit kan geven, stukken overzichtelijker! Ook de maandlasten hebben we door de jaren heen omlaag kunnen brengen.

18. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Kan je niet meer gaan werken ergens? 3,5 uur is natuurlijk niet heel veel en je man verdiend ook niet enorm veel voor fulltime werk. Je man kan het beste daar gewoon blijven werken, ivm baanzekerheid. Maar kan jij niet ergens gaan solliciteren voor 24 uur per week?

Wij werken beiden 36 uur in de week nu en hebben samen ongeveer 4000 euro netto per maand. Dat is makkelijk te behappen natuurlijk. Wij sparen 1500 euro per maand weg.

met alleen 1400 euro zouden we alleen de vaste lasten kunnen betalen incl kdv en dan geen geld over hebben voor drinken etc.

in het verleden heb ik alleen gewoond met Luc. Ik verdiende toen 1600 netto, mijn huur was bijna 800 euro, vaste lasten waren laag, denk 200 euro Max Maar het kinderdagverblijf was 560 euro per maand. Ik hield na teruggaaf van de BD 230 euro over om van te eten en te tanken.

Is me prima gelukt.

19. Starry

Starry VIP lid

6 sep 2007
    6.101
    623
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hou er ook rekening mee dat als je groter gaat wonen niet alleen je huur omhoog gaat maar ook je gas, licht, energie..

20. momy2b

momy2b Actief lid

4 feb 2015
    380
    0
    0
    NULL
    NULL
    wil niet bevooroordelend overkomen hoor..maar als jij vaak toch wel 6 dagen per week werkt...danzou je toch best met een 1400 euro aan inkomen en van jouw inkomen rond moeten komen, of zijn er schulden die nog afbetaald moet worden of iets dergelijks? ik heb omdat ik ben afgekeurd voor werken jaren alleen van een uitkering geleefd, dat is echt geen vetpot maar als je een beetje slim met je geld omgaat en met de toeslagen erbij kun je makkelijk rondkomen alleen geen luxes...
    Als je er financieel zo op achteruit gaat met groter wonen dat je financiele stress erbij krijgt zou ik echt even overwegen of het dat wel waard is....stress is ook niet goed en als je in een groter huis woont maar je kunt nooit eens wat extra's dan is de vraag kun je er wel van genieten dan?

Ik werk momenteel 8 uurtjes 's avonds in schoon famillie's poetsbedrijfje en mijn man werkt als zzp'er waar hij goed aan verdiend...we hebben financieel niks te klagen maar alsnog smijten we niet met het geld en sparen we ook..ik maak ook echt overizchten van inkomsten en uitgaven

Deel Deze Pagina