Nou, het gaat gebeuren hoor... ik ga eindelijk de trappen in ons huis opnieuw laten bekleden. Dat hebben we vreselijk uitgesteld, omdat we eerst de zijkanten van de trap opnieuw moeten schilderen (en we hebben het druk druk druk!). Maar nu moet het er toch maar van komen. Alleen weet ik niet goed wat ik nu precies moet doen. Het houtwerk is al eerder geschilderd door de vorige eigenaar van dit huis, en daar willen we nu dus overheen met andere verf. Kan ik dan gewoon schuren (met welk schuurpapier?), ontvetten en schilderen? Of moet ik de oude verf echt afbranden/afkrabben? Welk schuurpapier/kwast/verf geeft nu echt een mooi resultaat? Matglans, hoogglans, alkyd of waterbasis? Hebben jullie misschien handige schilders-mannen die mij advies kunnen geven? Want die vent van mij heeft een Praxis-allergie, dus die weet niks van schilderen. Voor de duidelijkheid: we laten dus de treden gewoon opnieuw bekleden met tapijt...het gaat alleen om de zijkanten van de trappen.
Je hoeft de oude verf niet af te krabben of branden, schuren is voldoende. Het best gaat dat met een schuurmachine en redelijk fijn schuurpapier. Ik zou zelf schilderen met acryl hoogglans, vind ik het mooiste. de kleine stukjes met een kwast en de grote vlakken met een roller.
Mijn man heeft bij onze trap de zijkanten geschuurd met alleen een schuurmachine. Toen hebben we het in de grondverf gezet en toen in de hoogglans verf. Maar ik heb niet veel verstand van soorten verf dus daar kan ik je niet aan helpen.
Ik zou de zijkanten dezelfde kleur geven als de leuningen. Gewoon in hoogglans of matglans, dit is makkelijker af te nemen. Eerst goed schuren, ontvetten en dan met de verf eroverheen. Bij een 2de laag de eerste laag weer licht schuren, ontvetten en dan weer verven.
wij gaan de trap ook schilderen in het nieuwe huis de zijkanten worden wit en de tredes doen we zwart we gaan eerst schuren dan ontvetten en dan verven
Een schuurmachine, dat is een goeie... hoe lang moet je dan schuren met dat ding? Gewoon even erlangs, of moet je hem echt even stilhouden op die plek? (Dan weet ik wat ik tegen de buren kan zeggen over hoe lang het gaat duren, want het zal wel een hels kabaal maken )
wij hebben de trap moeten kaalbranden omdat er veel lagen lak overheen zaten, daarna moeten schuren, ontvetten en schilderen, en nu, een jaar later, moet het weer opnieuw omdat het slijt.
Het gaat erom dat je het ruw maakt zodat de nieuwe verf goed hecht, niet stilhouden op 1 plek, daar wordt het lelijk van. Het hangt er vanaf of je een donkere of een lichte kleur eroverheen zet, ga je met licht over donker, dan kun je beter grondverf gebruiken en dan weer licht schuren en dan de goede verf. licht over licht kan al in 1 keer dekken, zo niet licht schuren en weer schilderen.
Wat wij doen met schilderen van al geschilderde oppervlakken is: ontvetten met StMarc (gewoon in de supermarkt verkrijgbaar over het algemeen), schuren, weer ontvetten, plamuren en daarna schilderen. Hoogglanslak was vaak wat steviger dan zijdeglans of mat, maar ik weet niet of dat tegenwoordig nog steeds zo is. Het schuren is inderdaad om het oppervlak op te ruwen en eventuele oneffenheden (oa druppels verf als de vorige bewoner minder handig was) weg te werken. Het hoeft dus niet helemaal kaal tenzij er al scheuren in de laklaag zitten omdat deze te dik is.
Je moet altijd beginnen met ontvetten, omdat je anders het vet het hout 'in schuurt'. St. Marc is inderdaad erg fijn spul! Na het ontvetten goed schuren en daarna gewoon even vochtig afnemen (kan weer met St. Marc) om de trap stofvrij te maken. Hoe goed je moet schuren, is afhankelijk van de ondergrond. Als de oude verf er nog mooi op zit, hoef je alleen maar licht op te schuren. (De ouder verflaag dient dan eigenlijk als 'grondverf') Maar als de verf afbladert of bobbelig is, zou ik de trap wel zo kaal mogelijk maken. Dan kun je beter eerst grondverf doen en dan pas schilderen. Voor een trap zou ik wel echt goede verf aanraden, ook al gaat het alleen maar om de randen. Je hebt toch best kans dat je er tegenaan stoot. Bovendien schildert duurdere verf vaak toch prettiger dan de huismerken. (Smeert beter uit en mooier resultaat.)
Aanvulling: een schuurmachine maakt best wat geluid, maar het is geen hels kabaal, vind ik. Zou het niet om 11 uur 's avonds doen maar voor gewoon overdag is het echt niet zo erg hoor.
Volgens mij kun je St. Marc niet kopen in supermarkten hoor. Volgens mij alleen bij bouwmarkten. Wij hebben pas nog een fles gekocht bij Hornbach.
Ah laatste keer hebben wij het wel gewoon bij de Appie XL gehaald als ik me niet vergis. Maar het kan inderdaad zo zijn dat het niet in het assortiment zit bij alle supemarkten of dat het uit het assortiment is gehaald.
Oh, nouja dan weet ik het niet. Dan zul je het bij onze supermarkt misschien niet hebben maar ergens anders wel...