Kroon laten plaatsen

Discussie in 'De lounge' gestart door aardbei1707, 4 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Ik heb een kies die "dood" is en nu moet ik een kroon. De tandarts zei dat de het zetten allemaal wel mee valt. Dus ik bel om een afspraak te maken en duurt de 1e behandeling wel bijna 1 uur en 15 min:$ jeetje zeg. Vroeg ook of ik verdoving krijg etc en ja dat krijg ik ook (en ik heb zo'n hekel aan die rot verdoving). 2 weken later dan terug komen en dan nog een half uur (zonder verdoving dacht ze)

Iemand ervaring met een kroon? Die mij (hopelijk:x) wat moed in kan praten..

2. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Ja hoor, hier een dubbele kroon, en helemaal geen last gehad hoor tijdens het plaatsen. Het is wat geduw en getrek enzo, maar na die verdoving merk je er echt niets meer van. Het is inmiddels al een paar jaar geleden en ik was helemaal vergeten dat het blijkbaar zo lang duurt. En van mijn wortelkanaalbehandeling zonder verdoving (want de kies was dood) kan ik me dingen nog heel goed herinneren :).

Maak je dus geen zorgen, het valt mee!

3. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Hebben ze al een afdruk gemaakt? Want dat is wat er tijdens de eerste afspraak volgens mij vooral gebeurd, en dan wordt e.e.a. alvast voorbereid zodat je kroon later past en krijg je waarschijnlijk een noodkroon. Over twee weken als je kroon klaar is zal deze geplaatst worden. Althans, zo ging het bij mij als ik het me goed herinner.

4. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Jaa klopt. De 1e afspraak wordt de afdruk gemaakt (die duurt 1 uur en 15 min) en is met verdoving zei de assistent. dan noodkroon en na 2 weken terug en die duurt een halfuurtje zonder verdoving...

Maar geeft al iets meer moed. Ben echt geen held in de tandarts...

Heb jij na de behandeling nog last gehad dat je pijnstiller moest slikken?

5. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113

Niet dat ik me kan herinneren. En ik ben ook geen tandarts held hoor, dit was na mijn geweldige ervaring van die wortelkanaalbehandeling zonder verdoving, en ik vond het alles meevallen! En die verdoving prikken zijn altijd ff naar, maar het is zo gebeurd en daarna hoef je geen zorgen meer te hebben dat je pijn zult voelen. Dat vind ik zelf namelijk altijd het vervelendste, dat je steeds bezig bent (althans ik dus) of ik iets voel en of het wel goed gaat en oh jee als het maar niet weer zoveel pijn gaat doen (als toen met die wortelkanaalbehandeling). Succes, het komt goed!!

6. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ik heb toevallig sinds vorige week een kroon.
    Eerste afspraak duurde inderdaad 5 kwartier. Maar je ligt echt niet constant met je mond open hoor. Ze maken idd afdrukken enzo. Dus eigenlijk is die tijd zo om.
    De noodkroon wordt er dan opgezet. Hier moet je een beetje voorzichtig mee zijn. En inmiddels heb ik de echte kroon nu. Heb me bij beide afspraken laten verdoven, omdat mijn kies niet dood is.
    Als hij dood is, zou je niet per se hoeven te laten verdoven toch? Voel je dan weinig van. Niet dat die verdoving nu zo vervelend is. Ik voel amper iets van die prikjes. Het is vooral irritant dat het zo lang duurt voordat het uitgewerkt is haha.
    Het is mij echt heel erg meegevallen. Ik zag er ook best tegenop, maar dat was echt niet nodig. En m'n kroon is zo mooi. Niet van een echte kies te onderscheiden.

7. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Dank jullie wel!

Het irritantste aan de verdoving vind ik inderdaad dat die verdoving zolang blijft zitten... heb daar zo'n hekel aan, maar ja het moet maar!

Herkenbaar bij geen verdoving dat je steeds bang bent dat je pijn gaat voelen;)

8. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    In princioe kan het zonder verdoving hoor. Zeker als de kies al dood is.
    Ze slijpen de kies tot een stompje waar de kroon overheen gaat.
    Het happen is nog het vervelendst. Tip: geef aan dat je wilt blijven zitten.

Ik ben als de dood voor de tandarts. Binnenkort een wkb en zeker dat ik er een oxazepammetje tegenaan gooi. Maar kronen laten maken/plaatsen is echt peanuts.

9. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Ik heb 2 kronen, beide voortanden.
    De ene is ook dood en heb een wortelkanaalbehandeling etc gehad en alles voordat de kroon erop kon.
    De ander was meer vanwege cosmetische redenen.

Het duurt lang, je hebt daarna last van je kaak van het openhouden, getrek en gedoe in je mond en wat gevoelig tandvlees. Vooral de periode dat de noodkroon in je mond zit (sluit niet mooi aan etc).
    Maar het valt allemaal mee.

Ik heb wel een verdoving gehad, ook nog in mijn gehemelte vanwege de locatie en zelfs dat viel mee.

Ik heb bij beide achteraf geen pijnstillers hoeven slikken vanwege pijn, geen moeite gehad met eten. Sterker nog, ik ergerde mij na 3 jaar zo aan 1 van de kronen dat ik hem heb laten vervangen. Dus hele proces opnieuw ;)

Succes!

10. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Oke dank jullie! Heb al wel 2x wortelkanaalbehandeling gehad dus daar al wel ervaring mee. Die heb ik beide keren met verdoving gedaan en heb niets gevoeld

11. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik merkte niet zoveel van het slijpen en het plaatsen vd noodkroon. Na een paar uur was de verdoving uitgewerkt, en toen was ik wel erg blij met de meegekregen pijnstillers. Dat heb ik wel een paar dagen gevoeld, maar was draaglijk (bijna helemaal weg te krijgen met pijnstilling). Na het plaatsen vd def. kroon nog een paar dagen heeeeel licht iets gevoeld maar niet storend. Ik neem wel altijd paracetamol in voor ik naar de tandarts ga, en plan de afspraak in de ochtend (dan is mijn pijngrens hoger) :)

12. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik ben gisteren geweest. Ook voorbereiden twee kronen en ik was 1 uur en 45 minuten bezig. Maar mijn tandarts liep uit. Het meest vervelende is gewoon de hele tijd liggen. Het duurt maar. Pijn? Heel klein beetje wat gevoeld. Kwam door kies ernaast. Napijn heb ik niet gehad. Wel wat gevoelig in mijn laak van het open houden.
    Ik had al eerder een kroon en ook dat viel mee hoor. Het definitief plaatsen is 15 minuten werk:D

Deel Deze Pagina