Raar als kind 1 dag naar kdv gaat EN psz?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MissyZuilen, 7 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Mijn man en ik zitten eraan te denken onze zoon in te schrijven bij een psz, omdat hij op die manier meer met andere kinderen kan spelen en wij dat goed vinden voor zijn ontwikkeling.
    Ook leert hij op die manier dat mama ook wel eens weg is en dat helemaal niet eng of verkeerd is. En zo leert hij ook delen (wij willen dit jaar stoppen met de pil voor een 2e).
    Hij is namelijk best wel verwend kwa aandacht door beide opa&oma's en zijn tante etc.. (Mag bijv van hun gewoon door hun gesprekken heen praten en laten hem nooit even alleen spelen etc.)

Maar.. nu vertelde ik het aan schoonmoeder en die vond t totale onzin!
    Hij gaat op vrijdag een hele dag naar het kdv omdat ik werk en daarom hoefde hij niet nog es 2 dagdelen gedumpt te worden op een psz vond zij!

Wat vinden jullie? Wat zijn jullie ervaringen ermee?

(En hoe doe je dat met t middagslaapje als hij de middag naar psz gaat?)

2. Wenn1986

Wenn1986 Niet meer actief

Ik vind dat je groot gelijk hebt dat je hem naar de peuterspeelzaal wil doen! Ze leren daar zo ontzettend veel dat het naar mijn idee alleen maar goed is. Mijn dochter gaat ook 2 dagdelen en ze vind het ook nog eens superleuk!

Hoe je het moet doen met middagslaapje weet ik niet, Luna gaat 2 ochtenden. Misschien om 11uur een uurtje in bed leggen? En na de psz nog een uurtje?

Succes met je beslissing!

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Ik vind het ook echt niet raar hoor. Stel dat je kindje 2 of 3 dagen naar het KDV zou gaan, zou IK het wellicht niet zo nodig vinden om er nog 2 dagdelen bij te zoeken, maar met 1 dag KDV kan het er best bij naar mijn mening. Ik versta dat overigens ook niet onder 'dumpen', als je je kind ergens heen brengt waar hij lekker met andere kinderen kan spelen en hij er ook nog eens lekker gestimuleerd wordt in zijn ontwikkeling. Lijkt me alleen maar goed...

Lucas gaat straks ook naar de PSZ, om dezelfde redenen als jullie kindje.
    Hoe dat met het slaapje gaat straks, is eigenlijk een goeie vraag... Ik denk idd dat ik ga proberen hem van te voren te laten slapen. Daar had ik eigenlijk nog niet over nagedacht, haha :D

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier gaat ze altijd in de ochtend, dus dat is soms ook nog een optie.

TS, ik zou het zeker doen!

5. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Mijn zoontje gaat ook 1 dag naar het KDV maar ik vind het dan niet nodig om hem dan ook nog naar de PSZ te brengen.

Maar als jullie vinden dat het goed voor hem is dan moet je het zeker doen!

6. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Is helaas geen optie hier, het is verplicht de woensdagochtend en de donderdagmiddag. Dan zijn ze namelijk alleen maar geopend (kleinschalig).

Ervoor op bed leggen heeft bij mijn zoontje geen zin, dan slaapt hij gewoon niet. Hij wordt namelijk echt pas moe rond 12.30/13 uur.
    Dan zal hij toch maar 1 x per week zijn slaapje moeten overslaan, ook geen ramp natuurlijk met 2,5 jaar!

7. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Luca gaat sinds 2 maanden en het is geweldig! Hij leert er heel veel, inderdaad een van de vaste zinnen is: samen spelen, samen delen! Ik vind hem echt gegroeid in zijn ontwikkeling sinds hij daarheen gaat en ik merk ook dat hij er veel leert. Ik kan neit spreken over KDV, maar snap heeeel goed dat je hem extra naar de PSZ wil doen, trouwens, hij leert er ook nieuwe kindjes kennen en ook het mama gaat weg, mama komt terug pincipe. Alleen maar goed hoor!

8. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Weet iemand of je aan een bepaald termijn vast zit?
    Of kun je gewoon tussendoor opzeggen?

Want stel dat het na 3 maanden een drama is met hem, kan ik het dan gewoon opzeggen? Of ga je een soort contract aan voor een bepaalde tijd wat je dus moet doorbetalen?

9. Wenn1986

Wenn1986 Niet meer actief

Wij hebben hier een opzegtermijn van ik geloof 2 maanden. Maar dat kun je het beste navragen bij de psz. Zal overal anders zijn denk ik.

10. Corry1985

Corry1985 Actief lid

12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    Schoonmoeders zucht....
    Nee hoor heel goed idee. Op een kinderdagverblijf is het meer verzorgen, op de peuterspeelzaal veel meer samenspel. En ook heerlijk voor jou, want die vrijdag werk je en die andere uurtjes heb je ff tijd voor jezelf. ;)
    Maar als die al meer als 1 dag naar KDV zou gaan zou ik het ook een beetje veel vinden.
    Je zit wel aan een termijn vast, volgens mij gewoon een maand.
    Vind die tijden idd een beetje dicht opelkaar. vanwege die vrijdag zou ma-woe veel leuker zijn.

11. Samama

Samama Niet meer actief

Ik vind het niet nodig. Hij gaat al naar het KDV (ook al is het maar 1 dag) en leert dan ook delen en spelen met andere kindjes, dus waarom zou hij dan daarvoor naar een psz moeten? Mijn dochter gaat 2 dagen naar het KDV en niet naar een psz.

Maar het gaat erom wat jullie als ouders willen en denken wat goed is!

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn kinderen gaan ook 1 dag naar het kdv, hiervoor ging mijn dochtertje 2 dagdelen naar de psz. Ik vind het zelf niet nodig om beide dingen te doen, maar er waren meerdere kindjes in haar groep die zowel naar het kdv als naar de psz gingen.

13. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Waar bemoeit je schoonmoeder zich mee:(

Mijn dochter gaat 2 dagen naar het kdv en sinds kort ook 2 ochtenden (2 uurtjes) naar de psz. Met als simpele reden dat ze zich heel snel verveeld en het geweldig vindt om met andere kinderen te spelen. Ik kan haar thuis niet een hele dag vermaken, dus kan ze 's ochtends lekker spelen.

14. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier 2 dagen gastouder met 4-5 kindjes en 2 dagdelen psz. Ik vind het belangrijk dat kindjes zich in een grotere groep kunnen handhaven en ook wennen aan het ritme rond 'school'. Chris heeft het er enorm naar zijn zin en vraagt ook wanneer hij weer naar 'schooltje' mag. Momenteel gaat hij 1 dagdeel als hij bij de GO zit, omdat dat toevallig zo uitkomt. En ik heb nu dus een ochtend 2 uurtjes voor mezelf! ook heerlijk....

15. lieve sophie

lieve sophie Actief lid

3 mrt 2009
    299
    0
    0
    Wij hebben hetzelfde "probleem" onze dochter gaat sinds 3 weken 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal (ma en do ochtend). Zij heeft het super naar haar zin. Bij ons is het van 8.30 tot 12.00 dus als ze thuis komt gaan we brood eten en daarna gaat ze slapen.
    Daarnaast gaat ze op de vrijdag naar een oppas of mijn ouders komen. Op ma, di, woe ben ik thuis. Op do past mijn schoonmoeder op. Nou moet ik binnenkort weer op woensdag werken (dit was eigenlijk niet de bedoeling) en nu hebben we dus een oppas probleem want opa's en oma's werken dan ook en gastouder heeft op de woensdag haar vrije dag. Nou zitten we dus te twijfelen of we onze dochter gewoon 3 dagen naar kinderdagverblijf moeten doen (zodat ze een vaste plek heeft.) Of alles zo laten zoals het is maar dan op de woe extra naar kinderdagverblijf (dan gaat ze naar veel verschillende dingen maar het meeste is al wel vertrouwd.)
    Ik lees dus graag mee met wat jullie ervaringen zijn.
    Peuterspeelzaal op zich is erg leuk en goed voor een kind. Het is een goede voorbereiding op de basisschool.

16. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het is echt niet zo dat kdv alleen verzorgen is en verder niets. Er wordt (bij ons althans) onwijs veel aandacht besteeds aan spelen, leren samenspelen en delen, leren van situaties en de ontwikkeling van elk kindje. er is ook elk jaar een evaluatie en als er iets niet goed gaat dan wordt daar aandacht aan besteed. Bij ons wordt ook tijd aan zindelijkheid en leren zelf eten besteed en in het algemeen klaarstomen voor de kleuterschool.

Als hij al naar het kdv gaat, zou ik eerder kijken om dat uit te breiden met een halve dag dan naar nog iets anders te gaan kijken. Dan blijft hij toch in zijn vertrouwdere omgeving en kan hij toch vaker met meer kindjes spelen.

17. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Hi,

Fenne gaat op ma/do ochtend naar de psz sinds deze maand, en op dinsdag gaat ze naar kdv. Dus precies de situatie die jij schetst! :)

Ze vindt het geweldig op de psz... wij noemen het school omdat de psz hier in de basisschool zit waar ze straks ook naar toe gaat, dus het is vanaf nu meteen al school...

We merkten dat Fenne wel toe was aan wat meer contact met andere kindjes en gewoon haar eigen ding doen. Ze heeft meteen vriendinnetjes gemaakt op school en we hebben al tel.nrs uitgewisseld met andere ouders om binnenkort een speelafspraak te maken...
    Ook vinden wij dat de overgang van altijd maar thuis zijn tot je 4de jaar en dan ineens 5 dgn naar school wel erg groot is...

Dus nu ma en do 3 uurtjes lekker spelen op school en op dinsdag dagje kdv... werkt prima!

18. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Quinn gaat 3 dagen naar het kdv, en 1 ochtend naar de psz, en daar heeft hij al zoveel geleerd, en hij gaat pas sinds januari.
    We hebben nog geen dag spijt gehad dat om hem erop te doen.

Voor hem is de psz veel leerzamer dan het kdv, en hij vind het ook echt onwijs leuk.

Ik zou zeggen gewoon doen wat je hart je ingeeft, het is neit aan oma's om te besluiten wat je wil doen, als jullie vinden dat het goed is, wie zijn anderen om te zeggen dat het niet goed is?

19. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ohwja, Quinn zn psz is aangesloten op de basisschool, dus de basisschool is dan ook niet onbekend voor hemm en hij zit dan al bijna in het ritme 4 1/2 dag school

20. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Onze oudste dochter gaat twee dagdelen naar een psz en één dag naar een kdv. Ze begon eerst op de peuterspeelzaal en daarna moesten wij per september wegens omstandigheden van gastouder naar kdv veranderen.

Hier gaat het prima. Ze heeft het bij allebei erg naar haar zin. Ze gaat op maandag naar het kdv, dinsdag- en donderdagochtend naar psz. Ik werk ook op donderdag, mijn schoonmoeder brengt en haalt haar dan.

Af en toe is het wel vermoeiend. Ze heeft periodes van verkoudheid en oorklachten, dan is ze dinsdagmiddag echt moe. Soms doet ze dan nog een middagdutje.

Deel Deze Pagina