Hallo dames, Misschien hier iemand ervaring? Ons zoontje is 6 maanden en tobt al tijden met zijn luchtwegen. Door eigen huisarts werd het afgedaan met "neem maar hoestdrank" of "hij is benauwd, neem maar neusspray". Afgelopen maandag bij het CB geweest. Arts constateerde een piepende ademhaling vanuit zijn longen. Ik dacht, kan wel leuk weer een afspraak maken bij de huisarts, maar dan word ik weer weggestuurt met hoestdrank en/of neusspray. Ik ben dat voor en heb hoestdrank en neusspray gehaald. Na een week, het is nog niet minder en heb vanmorgen maar een afspraak bij de huisarts gemaakt. Mijn eigen huisarts was op vakantie, of het niet kon wachten. Ik zei, nou nee!!!! (beetje geirriteert). Goed, afspraak werd gemaakt, voor vanmiddag. Wel bij een vervangend huisarts. Prima. Kom ik daar, luistert hij. Ja, hij piept wel heel erg vanuit zijn longen wordt er gezegd. En dat terwijl hij altijd precies zo klonk toen de vorige keren (zo'n 3-4 keer ofzo). Elke keer gaat het wel "iets" weg, maar het komt net zo hard weer terug vanwege het KDV (toen op vakantie ging de benauwdheid redelijk weg). Sinds hij weer op KDV is (nu ruim een maand) is het geneuzel weer begonnen. Ik was het zo zat, iedere keer die hoestdrank. En heb dat ook gezegd, waarnaar de vervangend huisarts mij gerust stelde; Zoon heeft Salbutamol (Huisarts zei dat ik Ventalin zou krijgen, maar is Salbutamol geworden, weet niet of dat het zelfde is?) voorgeschreven gekregen. Gelijk gehaald bij de apotheek. Ze zei dat het snel ging werken. Ik hoop het zo erg. Mijn vraag: Heeft iemand ervaring mee met zo'n masker met de Salbutamol (Ventalin)? Hoe snel werkt het? Is de benauwdheid terug gekomen? Ik baal ervan dat wéér een vervangend Huisarts iets voorschrijft. Het is niet het eerste voorval! Maar goed, dat is bijzaak. Alvast bedankt!
Salbutamol is de werkzame stof die in de Merknaam Ventolin zit. Ventolin is een fantasienaam , bedacht door de fabrikant voor het stofje Salbutamol, zo kan je het ook uitleggen. Het is dus idd hetzelfde. Huisartsen hanteren vaak merknamen. Als het goed is heb jij uitleg en een bijsluiter gehad in je apotheek. Vaak doen ze dan een inhalatie-instructie samen met je kindje. Er zal je verteld zijn dat je de inhalator eerst moet omschudden, en bij iedere nieuwe verpakking moet je eerst een paar keer in de lucht sprayen. Daarnaast moet je de babyhaler zelf, 1x per week schoonmaken met een sopje met lauwwarm water, afschudden en aan de lucht laten drogen op een theedoek ( niet droogwrijven!), zodat je hem de volgende ochtend weer kan gebruiken. Laat je kindje eerst even spelen met de voorzetkamer een uurtje zodat hij ermee bekend is. Zorg dat kapje goed over mond én neus gaat. En laat je kind dan 10x ademhalen, zodat je het ventiel 10x heen én weer ziet gaan. Dan is het klaar. Voor ieder gebruik opnieuw schudden. En inhalator aan de mond zetten NA een uitademing, zodat je kind goed inademt. Bij verdere vragen kan je terecht in je apotheek of apotheekhoudend huisarts. Salbutamol werkt via het centrale zenuwstelsel en zorgt dat de bloedvaten in de longen snel verwijd worden zodat er sneller zuurstof via het bloed in de longen terecht komt. Het werkt dan binnen 5 minuten.
Dank je voor je hele duidelijke uitleg Ja, heb een inhaal-instructie gehad, maar heb het niet zelf bij zoonlief kunnen doen. Ze hadden niet goede maat van die kap. Die moest ik ergens anders halen (achteraf gezien was er maar 1 maat en de kapmaat van "mijn" apotheek was dus wel goed, dat terzijde) Inmiddels 1 keer gedaan, maar om nou te zeggen dat over is? Nee! Het lijkt er wel op dat hij heel iets minder benauwd is. Je mag het dus wel gewoon in een sopje doen? Ik dacht dat in de bijsluiter stond lauw, schoon water. Bedankt! Heb het eerst schoongemaakt met gewoon lauw water (hoeft misschien neit, maar doe het toch liever) schoongemaakt. Met sopje lijkt het me toch wat prettiger. maar goed, 1 keer gebruikt, dus zoveel resultaat zou je niet meteen zien, dat het helemaal opeens over is, toch?
Ventolin heeft geen ontstekingsremmende werking, daarvoor moet je een ander soort inhalator hebben. Die werken na ongeveer een week. Ventolin moet eigenlijk vrij snel resultaat geven. Hoe vaak per dag moet je ventolin geven? ALs je vindt na een dag of 3 dat het onvoldoende resultaat geeft, dan moet je terug gaan naar je huisarts.
Ik kreeg eerst bij de Ventolin een groot masker maar dat werd door de apotheek geruild in een kleintje. Verder hebben ze samen met onze zoon gedemonstreerd hoe ik het moest gebruiken.
Hier ook een kindje dat vanaf een half jaar ventolin gebruikt. Bij ons werkt het prima als hij weer benauwd is. Als baby was het nog wel eens lastig om hem de inhalator op zijn gezicht te houden. Hij raakte helemaal in paniek. Nu hij ouder is, is hij er aan gewend, houd zelf de inhalator vast (hij is 2,5). Hij krijgt nu flixotide (ontstekingsremmend elke dag 2x) en ventolin, wanneer wij denken dat hij weer benauwd wordt. De flixotide hebben wij overigens pas gekregen toen hij 1,5 jaar was, omdat binnen 5 maand, 5x hevige bronchitis gehad heeft (hoge koorts, lusteloos, zeer benauwd en antibiotica). Als we daarmee stoppen, dan heeft hij ook zo weer een virus te pakken, die hem bronchitis geven. Daarom gebruiken we die nog standaard elke dag. De Ventolin moet trouwens binnen 15 minuten werken zei mijn huisarts.
Bedankt! Dan gaan wij dus terug, want het werkt niet. Het werkt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel iets. Lijkt iets minder benauwd, maar over is het nog lange na niet.
Ik ben het zat, 3e dag koorts, nu 38.3. Hap gebelt, willen er niks aan doen omdat hij zo kort terug bij huisarts is geweest.
Hoe vaak moet je puffen? Wij zijn ooit begonnen met 2 keer per dag 1 pufje. De kinderarts moest daar later om lachen in die dosering werkt het namelijk totaal niet. Uiteindelijk na veel gedoe uiteindelijk uitgekomen op max 8 keer per dag 4 pufjes, oftwel 32 in totaal. Bij 24 pufjes per dag merkten we eindelijk iets verbetering. Inmiddels lijkt de oorzaak van het maandenlang hoesten en rochelen duidelijk: de neusamandelen. We hebben nu Avamys gekregen (eigenlijk vanaf 6 jaar) en zijn dolgelukkig! Werden overigens ook maandenlang afgescheept door de huisarts met de melding dat hij verkouden was. Ben enorm blij dat ik volgehouden heb! hoe vaak ik mijn bed niet ben uitgevlogen om te kijken of hij na de hoestaanval nog ademhaalde..... brrrrrrrrr
Vanaf 24 pufjes pas?! Jeetje! We zijn terug gegaan naar de HA. Hij heeft nu ontstekingsremmer (Flexiotide of zo iets?) Zijn koorts is nu over, maar is nog steeds knetterbenauwd. Mogen extra pufjes van luchtwegverwijdend (de blauwe flesje zeg maar) geven. Nu ik "weet/lees" dat het vanaf 24 pufjes per dag pas zin heeft, gaan wij ook maar ophogen. Hij mag dat blauwe flesje hebben als hij het benauwd heeft. En dat heeft hij. Vandaag heb ik gewerkt en kwam terug. Trof ik me toch een benauwd kind aan joh. Zo erg! Bedankt voor de tip, ga maar langzaam ophogen. Hij hoest wel veel slijm op en volgens mij is dat wel een goed teken. Beter dan met de hoestdrank.
Mijn dochter gebruikt zowel ventolin als flixotide. De babyhaler mag je NIET met sop wassen. Alleen met water en idd aan de lucht laten drogen. De ventolin mag je nooit zomaar ophogen zonder toezicht van de HA of KA. Ik las dat degene die zoveel pufjes geeft dit in overleg heeft gedaan met de KA. Lijtk me dus absoluut niet verstandig om het zover op te hogen zonder overleg met je HA. Als hij benauwd blijft zal je gewoon terug moeten naar de HA. Misschien moet de flixotide wel omhoog. Mijn dochter krijg in de winter 2x 2 pufjes flixotide en dat helpt goed. Waneer we dat dan minderen helpt het vaak niet meer. Dus miss heeft je zoontje meer behoefte aan flixotide dan ventolin.. Ventolin moet idd na korte tijd werken. Onze KA vertelde dat 1 pufje ventolin per keer weinig zal uithalen en wij geven dan ook 2 per keer. Succes! hopelijk hebben jullie snel samen met de HA een plan met de pufjes die goed werkt voor jullie zoon.
Je mag Ventolin nooit zomaar ophogen, een sympaticomimeticum, zomaar ophogen..... ben jij arts??? Alleen op verantwoording van een arts, een mimeticum werkt namelijk wel via het centrale zenuwstelsel. Je geeft je kind geen water ofzo hoor, maar een geneesmiddel.
Gelukkig heb ik de babyhaler niet schoongemaakt dan. Ja, de eerste dag (dinsdag dus) met gewoon lauw water. Meer ook niet. Zoon mag van HA 2 keer 1-2 pufjes Flixotide hebben. Hoor (nu pas) van mijn vriend dat we eerst een week de Flixotide moeten gebruiken voordat er resultaat zichtbaar is. (Ik ben zelf niet mee geweest naar het HA-bezoek). Kan het komen dat de koorts is verdwenen door de Flixotide? Of is het "puur toeval"? Hoe snel kan je zelf al echt beoordelen of de Flixotide zijn werk doet? Heb zelf het idee dat het al iets minder wordt, maar ja, dat dacht ik eerst van de ventolin ook... (ben bang dat het tussen mijn oren zit dat hij minder benauwd lijkt, of ik hoop er te erg op. Kan dat? Al zo snel iets resultaat? Heb zelfs maar 1 keer 2 pufjes ventolin gegeven)
Je kan na een week wel al resultaat zien je moet hiervoor wel geduld hebben. Hier ook al 1,5 jaar aan het puffen helaas dus weet er alles van. Zelf ophogen zou ik ook niet doen. Een arts is er niet voor niets en wij mogen onze zoon van 2,5 om de 4 uur 2 puffen geven dus dat is 6 keer per dag 2 puffen dus 12 in totaal en dat werkt goed hoor. Gisteren op de spoed geweest zo benauwd was hij na de vernevelaar daar mochten wij naar huis met deze dosering dus verschilt per kind en per dosering. En let wel van salbutamol krijgt je kindje een gejaagd gevoel (wij zagen onze zoon zijn pols echt flink omhoog gaan op de monitor in het ziekenhuis) is iets wat ik eerst ook niet wist dat het zo pittig kon zijn helaas hebben ze het nodig maar goed iets meer begrip heb je dan voor je kindje als ie haast in de gordijnen klimt
Dus nog even geduld hebben dus, bedankt! Ik ga duimen dat het nu wel gewoon werkt. Vanmorgen leek hij, in rust, weinig last van zijn benauwdheid te hebben. Maar na zijn ochtendfles is hij weer zo benauwd. We zien wel wat de dag brengt. Van de HA mogen wij, bij extreme benauwdheid, nog 2 pufjes Salbutamol geven. Zo extreem benauwd vond ik hem niet, dus maar niks gegeven. Met in het achterhoofd houdende wat je zei over de hartslag. Nu snap ik ook waarom zoon het zo hard op een schreeuwen zet, alsof er een moord wordt begaan, als hij de Salbutamol krijgt. Vanmorgen met de Flixotide was het enkel met puffen iets huilen, maar daarna was het gelijk over. Gebeurt bij de Salbutamol nooit. Zal daar dan wel aan liggen. Schrik er wel echt van.
Flixotide heeft inderdaad een tijdje nodig voordat het werkt. Maar Flixotide helpt niet zoals Ventolin, om de benauwdheid te onderdrukken. Het is op langere termijn ontstekingsremmend (zoals mijn HA mij heeft verteld). Wij geven sinds dit weekend weer Ventolin voor de Flixotide, we zorgen dat er dan 15min tussen de 2 verschillende puffen zit, zodat de Flixotide, goed zijn weg kan vinden in z'n longen. Hoe doen andere mama's het eigenlijk na de Flixotide? In de gebruiksaanwijzing staat dat je de mond moet spoelen met water, maar dat krijg ik er bij hem niet in. Wij poetsen daarna altijd zijn tanden, maar of dit eigenlijk voldoende is, dat weet ik niet? We gebruiken het al wel zeker een jaar en heeft hier nooit klachten van gehad, dus het zal wel goed gaan denk ik. Ik las trouwens ook een keer ergens dat een kindje, rotte tandjes kreeg van de pufmedicijnen, maar is dit ook met Ventolin en Flixotide? Vind het een beetje een eng idee eigenlijk.....
Dat is alleen met een poederinhalator, dat is een dosisaerosol helemaal niet. Met een poederinhalator mag je inderdaad kiezen voor spoelen, slokje water of tandenpoetsen. Ik stel voor dat een aantal dames eens goed de bijsluiter lezen... Ik heb op de vorige pagina al getypt dat het een week duurt voordat een ontstekingsremmer als Flixotide gaat inwerken.
Klopt helemaal. Ophoging is gebeurt op advies en onder controle van de arts. Daarbij hadden wij enkel ventolin en geen flixotide. Bovendien kan een ander kind natuurlijk al baat hebben bij een lagere dosering. Die van ons is namelijk erg hoog. Daar stonden ze bij de kinderopvang nogal van te kijken (zelden/nooit zo'n hoge dosering gezien).