Campingbed icm gewoon matras

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gember, 12 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gember

Gember Niet meer actief

Oh wat kan een moeder zich druk maken...! :) M'n ouders hebben onlangs een campingbed van Koelstra gekocht voor wanneer wij met onze dochter komen logeren. Dat is zo'n 4x per jaar omdat ze niet in de buurt wonen. M'n moeder vond de bodem (door Koelstra "matras" genoemd) nogal hard, dus kocht ze er een opvouwbaar matras van Qute bij. Toen ik er de eerste keer bleef slapen met DL heb ik haar nog niet in het bedje gelegd, mede omdat het opvouwbaar matras zo dun leek waardoor het zou kunnen omvouwen of DL eronder kan komen. Het zag er zo los uit zeg maar... Het leek ons beter om er dan maar een gewoon matras van Ikea in te leggen. Zo gezegd, zo gedaan.

Maar nu lees ik dat dat gevaarlijk is, vanwege verstikkingsgevaar. Dat het kindje met hoofd tussen de flexibele zijwand en matras kan komen met hoofd... :( Die wand is overigens van netstof.

Hebben jullie ervaring met campingbedjes en gewone matrassen? Misschien ook met Koelstra icm Ikea? Is het echt zo onveilig? Of gaat het dan met name om het eerste jaar, wanneer het hoofd klein is? Als het gevaarlijk is in het eerste jaar, is dat niet zo erg van de aankoop natuurlijk. Dank alvast voor jullie reacties!

2. tuc

tuc Niet meer actief

Nee de waarschuwing is er juist voor de dunnere opvouwbare matrasjes die je bij het bedje kan kopen. Daarvan wordt gezegd dat een kindje er tussen kan komen.
    Die mogen gastouders dus bv ook niet meer gebruiken voor kinderen onder de 2.
    Een echt ledikantmatras mag wel..dat ligt zo strak dat daar geen kindje tussen of onder komt.

3. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Een gewoon matrasje kan je er gewoon in leggen. Die flexibele opvouwbare matrasjes vind ik echt waardeloos en lijkt mij juist echt gevaarlijk!

4. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Ik ben gastouder en hoewel ik een vast bedje heb, heb ik tijdens de GGD-controle wel info over extra matrasjes gekregen en écht alles werd afgeraden, gewone en speciale matrasjes.

Overigens, zelf lijkt mij zo'n speciale wel gevaarlijker dan een echt matras omdat die laatste steviger is. Maar ik neem toch maar geen risico's, ik kan dat gewoon niet nu ik er voor gewaarschuwd ben. :)

5. Bailief

Bailief Niet meer actief

Kan prima vind ik. Hier een topmark campingbed met IKEA matras. Dochter heeft hier 10 maanden fulltime in geslapen. Ledikant had ze wel hoor ;) maar daar deed ze zichzelf bewust pijn aan dus die hebben we weg gehaald. (heel beknopte uitleg maar anders lijkt het zo raar, alsof ze geen echt bed had ofzo :p)

6. Gember

Gember Niet meer actief

Thanks dames. Voor gewoon thuisgebruik moet het dus wel kunnen zo te horen. Als gastouder snap ik dat je je aan bepaalde regelgeving moet houden. Dat opvouwbare matras leek mij dus ook niet veilig.

Maarre, het lijkt wel of er steeds iets bij komt of verandert in wat wel en niet mag!

7. rozebadeend

rozebadeend Niet meer actief

Ja, als gastouder ligt het gewoon anders idd. Maar omdat ik het dus tijdens mn werk niet mag doen door de regels die er zijn, doe ik privé zulke dingen ook niet meer, dat kan ik dan gewoon niet.

Maar wat je zegt herken ik wel, er lijkt steeds meer bij te komen. En dat klopt ook wel, er is gewoon steeds meer kennis. En daar ben ik wel blij om ook. Al is het ook wel lastig.

8. Louloute

Louloute Niet meer actief

Hier staat het:
    Wiegedood

"Soms wordt gekozen voor een extra matrasje in het campingbedje. Als een kind dan tegen de flexibele zijwand aanrolt, neemt de kans toe dat die wijkt en het kind met neus en mond in de spleet zakt. Dat kan, zo is gebleken, verkeerd aflopen.
    Het is dus veiliger om maar één matrasje te gebruiken."

9. Gember

Gember Niet meer actief

Snap wat je bedoelt. Ik baal dat ik niet wat meer heb uitgezocht voordat ik m'n moeder vroeg bij Ikea een matras te halen... Ik ga de volgende keer dat we er zijn gewoon even kijken naar hoe strak passend het matras in het campingbed ligt. Voelt het niet goed dan gaat het matras eruit. Hoop wel dat je een hoeslaken om het bodemdeel kunt doen.

Iemand nog specifiek ervaring met Koelstra bed en Ikea matras? Beperkt wiegendood zich overigens niet tot het eerste jaar (dat dacht ik altijd)?

10. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hey, dit vind ik toch wel zorgelijk klinken. Wij hebben zo'n opvouwbaar matras gekocht, speciaal voor in het campingbedje. Nu vindt dl dat dus niet lekker liggen, niet stevig genoeg. Eerste 2 dagen op vakantie waren drama met slapen, tot we een extra matras erin deden. Maar beter dus 1 gewoon matras kopen? En campingmatrasje niet meer voor het slapen gebruiken?

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Waarom niet gewoon het meegeleverde matrasje gebruiken? Ja, dat is hard. Maar baby's slapen nu eenmaal op een andere manier dan volwassenen.

Deel Deze Pagina