Traphekje: Veilig of niet voor kinderen?

Discussie in 'Verzorging' gestart door Dirkkamepen, 5 aug 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dirkkamepen

Dirkkamepen Nieuw lid

25 jul 2024
    2
    0
    1
    Man
    Mijn zoon is net één jaar geworden en begint met lopen. Ik maak me zorgen dat hij straks zelfstandig de trap op zal lopen en mogelijk valt. Daarom overweeg ik een traphekje. Is zo'n traphekje echt veilig of brengt het ook risico's met zich mee?

Een voorbeeld dat me aan het denken zet: mijn nichtje viel eens bij een traphekje en in plaats van de trap af te rollen, raakte haar gezicht het hekje. Dit voorval doet me twijfelen over de veiligheid van traphekjes. Zijn ze echt bedoeld om kinderen tegen te houden en hun veiligheid te waarborgen, of kunnen ze juist gevaarlijk zijn?

Heeft iemand tips of ervaringen die ze willen delen?

2. Mirte94

Mirte94 Niet meer actief

Absoluut wel een traphekje. Heb liever dat mijn kind zn hoofd stoot tegen een hekje (ze kunnen overal tegenaan vallen en stoten) dan zn nek breekt door van de trap te vallen.

3. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Zeker wel een traphekje, dat ding heb je gewoon nodig op die leeftijd. Ja, ze kunnen ertegenaan vallen ofzo maar hoe erg is dat? In ieder geval een stuk minder letsel dan van de trap kukelen en mogelijk een nek breken.

4. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Wij hadden hekjes van Ikea zonder zo’n drempeltje aan de onderkant. Is verder nooit een kind tegenaan gevallen ofzo. We hebben ze hier geplaatst toen de oudste rond kroop, maand of 5 was ze toen.

5. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.457
    8.609
    113
    Vrouw
    Hier nu 4 kinderen maar nog nooit een traphekje gehad en die komt er nu ook niet. Deur naar de gang moet iedereen dan gewoon dicht doen. Scheelt wellicht wel dat we de trap dus op de gang hebben en met een plateau na 10 treden, dus boven ook geen hekje. Ook naar de open zoldertrap niet.

6. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Ik heb nog nooit een traphekje gehad, zodra de kinderen op hun knietjes konden heb ik ze geleerd om de trap op en af te gaan.

7. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Hier wel een traphekje, al 5 jaar. Nooit ongelukken gehad door traphekje, vermoedelijk wel ongelukken voorkomen met.
    Inmiddels vaak niet meer in het slot maar wel bijna dicht, zodat er geen open gat is waar bij druk spel boven iemand in kan vallen.
    Trap naar zolder hebben we dichtgemaakt.

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Zodra ze kunnen kruipen is dat risico er.

Traphekjes: tja afhankelijk van hoe je woont. Zo hadden wij in het vorige huis niet het traphekje bij de trap maar in de woonkamerdeur aangezien die deur "nooit" dicht ging. En zo kon kind toch op de grond spelen zonder dat ik er continu achteraan moest.
    Boven konden we het hekje nergens goed vast maken dus daar ook niks gedaan.

Ik zou zelf alleen geen hekje met drempel boven aan de trap doen. Die hadden wij dus in de deuropening en hoeveel tenen er gestoten zijn en daardoor struikelpartijen...

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Met je gezicht ergens tegenaanvallen kan vervelende gevolgen hebben, maar de trap afrollen nog veel erger... net als dat een helm ook nadelig kan zijn in sommige gevallen maar ook fatale gevolgen kan hebben als je hem niet draagt...

Wij hebben altijd traphekjes gehad sinds de oudste mobiel werd. Die is nu 12 en bovenaan de trap is die altijd blijven zitten. Overdag staat die gewoon open, hij zit er voor het geval er 'snachts iemand slaapwandelend van de trap af zou kukelen. We hebben hem niet eens meer echt dicht maar wel voor het gat van de trap zegt maar. Zou hem nu nooit meer nieuw plaatsen, maar hij zit ons ook niet in de weg.

Vrienden van ons hebben een zoontje wat met ruim een jaar van de trap is gekukeld. Miste al zijn tanden en de vraag was of er ook schade aan de kaak zou zijn. Uiteindelijk is het mee gevallen maar kan ook anders gaan. Oorzaak was dat oudste kind vergeten was hekje achter haar dicht te doen zodat haar broertje dus mee de trap op kon.

10. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Traphekjes zijn met mijn kinderen echt levensgevaarlijk en ze komen er echt echt niet in. Bij de oudste hadden we ze wel, en mijn oudste klom er al vrij snel overheen, dus bleven ze open. Mijn tweede was 9 maanden toen hij zo over het traphekje, hoofd eerst naar beneden ging (en gelukkig stond ik op de trap om hem op te vangen.). We hebben ze toen eerst verhoogd, maar daar klom hij ook overheen, dus weggehaald. Zodra ze beginnen te kruipen, is het leren traplopen en in de tussentijd deuren naar de trap dichthouden. Mijn 4de is nu aan het leren op en af gaan van de trap.

Dus ja, veilig of niet. als je een kind hebt want niet zo klimmerig is, vast wel (al ook een beetje schijnveilig, want je moet goed opletten het dicht te doen, als je al kinderen hebt rond lopen, is dat best een heftige verantwoordelijkheid).

Maar bij ons, echt niet veilig, en zorgt vooral voor veel onveiligere situaties.

11. Secret Promise

Secret Promise Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.878
    2.731
    113
    Vrouw
    Hier absoluut wel traphekjes. Uiteraard is een hoop afhankelijk van je kindje(s) zelf, maar als je overweging is: gevaar hoofd stoten vs gevaar van de trap vallen, dan is het van de trap vallen absoluut een groter gevaar. Mijn oudste kan prima traplopen en de jongste kan het ondertussen ook best aardig, maar ik heb geen zin in onnodige (grote) risico’s wanneer de kleintjes boven aan het spelen zijn. Hier helaas ook in de omgeving ervaring met een kindje dat van de trap gevallen was.. nee bedankto_O

12. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Je hoofd stoten of van de trap vallen….. wat denk je zelf dat veiliger is?

Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  13. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ben ik de enige die deze post opmerkelijk vind? Met de link er in, en de gebruikersnaam is volgens mij een letter anders dan een eerdere naam (Dirk Kampen).

Lief en Sado vinden dit leuk.
  14. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.023
    113
    Overijssel
    Ja, maar neem niet zo’n hekje met een stang over de grond. Daar verongeluk je pas echt over.

Deel Deze Pagina