Hoi, Wie heeft wel eens een zetpilletje paracetamol gegeven? en hoe doe je dat? en kan dat ook bij doorbrekende tandjes?
Ik heb mijn zoontje wel paracetamol zetpilletjes gegeven hoor... Kan helemaal geen kwaad... Op de verpakking staat wat je mag gebruiken... Bij een leeftijd van 6 maand mogen ze 2 a 3 zetpillen van 120 mg per etmaal hebben. Bij een langer gebruik dan 2 dagen moet je de huisarts raadplegen staat hier, maar ik ga er vanuit dat dat bij het doorkomen van tandjes niet geldt. Het is ook tegen kiespijn dus je zou het kunnen gebruiken. Al zou ik het alleen doen als het kindje er echt last van heeft en andere dingen niet helpen. Je maakt de zetpil met lauw water even glad. Anders zitten er van die scherpe randjes aan wat pijn doet. En dan in het anusje inbrengen en lichte druk blijven geven totdat de zetpil achter de sluitspier is verdwenen. (dan is ie dus niet meer zichtbaar). Doe je dit niet, komt ie weer naar buiten.
Kijk ook naar het gewicht wat in de bijsluiter genoemd wordt, dat is belangrijker dan de leeftijd. En ja dat van die huisarts geldt altijd, ook bij het doorkomen van tandjes! En ik weet niet wat voor merk je gebruikt maar ik zou andere nemen als ik jou was, ze horen spiegelglad te zijn zonder scherpe randjes! Alleen aan de achterkant waar je je vinger houdt kan het wat ribbelig zijn, niet andersom erin proppen dus, maar de vorm spreekt toch voor zich zou je denken. Geen lauw water gebruiken want het lost makkelijk op. En al helemaal niet aan frunniken om in andere vorm te brengen. Alleen evt. met koud water even natmaken dan glijdt ie nog makkelijker naar binnen. Daarna even de billen samenknijpen dan schiet ie niet terug.
In de ogen van anderen zullen die ik heb spiegelglad zijn, want alle merken die ik heb gehad zijn zo... Alleen ik vind het niet glad genoeg en maak het dus met een klein beetje lauw water.. geen plenzen... even extra glad.. Puur wat meer comfort zullen we maar zeggen... Juist met lauwwarm water omdat ie dan makkelijk oplost... Als je hem goed inbrengt hoef je de billetjes helemaal niet samen te knijpen...
Ik denk dat ik toch maar eerst iets van druppeltjes ga proberen, ze heeft geen koorts oid. Maar ze is wel ontzettend onrustig.
Dat zou ik idd eerst proberen... en een bijtring... Maar goed... als dat allemaal niet helpt... een zetpilletje paracetamol kan geen kwaad hoor.... Dat dat je dat niet denkt... Succes ermee!
Na zijn inentingen heb ik hem ook wel eens een zetpilletje gegeven. Kan echt geen kwaad beter zetpil geven dan onnodig pijn hebben toch?
je kan ook de pijnlijke plekjes smeren met dentinox.. dat verdoofd de plaats waar tandjes doorkomen. en anders zou ik de laagst mogelijke dosering paramol gebruiken, die van 60 mg.. dat is voldoende om die pijntjes te dempen
Ik heb verschillende paracetamolvormen in huis: - zetpil 60mg: voor kleine pijntjes (tandjes die doorkomen; 1 x gedaan) - zetpil 120mg: voor koorts (zoontje is > 1 jaar) - vloeibare paracetamol: omdat het zo sneu is om hem 's nachts uit de slaapzak en luier te moeten halen om een zetpil te geven. Hiervan kan ik de dosering natuurlijk aanpassen. En met 1 jaar is het zo'n gevecht zo'n zetpil. - homeopatische pijnstiller: voor als ik het niet zeker weet (1 x gebruikt)
Wij deden er meestal een klein beetje vaseline op.. Dat glijd ook beter. En als ze eenmaal zitten komen ze er niet meer uit.. Het kan helpen bij tandjes. Hier werkten die verdovende druppels in de mond niet, en dan kan paracetamol wel eens helpen. Vaak een uurtje voor het eten, zodat hij in ieder geval wat naar binnen kreeg.
Helemaal mee eens vruchtje. Als we zelf immers iets hebben pakken we ook een pijnstiller... deepfreeze hier op het CB zeggen ze ook dat die druppeltjes niet helpen omdat je het tandvlees er mee moet insmeren maar het wordt meteen vermengt met het speeksel en dus helpt het niet... Is met de gel ook zo... Ik ben ook iemand van als iets pijn doet bij mij zelf of mijn kinderen en het is zo erg dat een pijnstiller wenselijk is, krijgen ze en ik gewoon een pijnstiller...
Hier bij de tandjes viel het wel mee. De kiezen waren erger en daar heb ik zeker paracetamol bij gebruikt. Mijn zoontje is niet zo snel van slag maar als hij overstuur is van de pijn geef ik hem dus zeker paracetamol. Sterker nog: de twee/drie dagen dat hij zoveel last heeft dat ie ontroostbaar is van de pijn (hemel wat is dat zielig zeg!) bouw ik een paracetamolspiegeltje op. Dat wil dus zeggen: om de zes uur een paracetamol. 4x per etmaal dus. Maar de pijn zal per kind verschillen en de duur ook. Hier altijd maar drie dagen echt heel veel pijn. Dentinox helpt dan ook echt niet meer.
dosering paracetamol bij kinderen is 10mg per kg lichaamsgewicht en dat 4-6 x per dag. kindje is 6 kg, dan mag je dus 60 mg geven en dat 4-6 x op een dag maar meer gebruikelijk is dan 120mg 2-3 x per dag. gr. wup apothekersassistente
Ik heb mijn zoontje in de nacht van vrijdag op zaterdag ook voor het eerst een zetpilletje paracetamol van 60mg gegeven. Zijn hoektandje boven komt door en daar heeft hij erg veel last van, vooral oorpijn. Ik had al dentinox geprobeerd maar hij bleef hartverscheurend huilen. Toen toch maar een zetpilletje geprobeerd, is maar goed dat ik de luier en nog onder had liggen want er kwam ook wat poep naar buiten, en hij sliep binnen 10 minuten. Hij wordt nog wel een aantal keren per nacht wakker en kreunt/huilt dan een beetje maar meestal valt hij weer na 10 minuten in slaap. Nu maar hopen dat het tandje er snel door is, ik voel hem al wel maar hij is nog niet helemaal door. Veel liefs Nataly