Hallo, Ik heb een uitnodiging gekregen om mee te doen aan een onderzoek bij vrouwen die zwanger zijn van een tweeling om dmv een injectie met progesteron de kans op vroeggeboorte te verminderen. Dit onderzoek is al uitgevoerd onder zwangere vrouwen (van een eenling) die eerder een vroeggeboorte hebben meegemaakt. De uitslag was positief. De vrouwen met progesteron-injecties hadden minder vroeggeboortes dan de groep die een placebo heeft gekregen. In eerste instantie was ik gelijk positief. Progesteron wordt door de moederkoek ook aangemaakt (lichaamseigen) dus lijkt het met geen probleem. Maar nu na een gesprek met m'n huisarts ben ik toch aan het twijfelen. Moeders die 30/40/50 jaar geleden DES hebben genomen gingen er ook niet vanuit dat het schadelijk zou zijn. Ok, het is al lang geleden maar wat zeggen we over 30/40 jaar over progesteron? Mijn zwangerschap heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Moet ik hier ook nog weer een risico in nemen? Aan de andere kant wil de kans op een vroeggeboorte minimaliseren...Dilemma, dilemma....! Volgende week hebben we weer controle in het ziekenhuis en zal ik het gaan bespreken met m'n gyn. Ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen hierover! groet, agnes
moeilijk.. ik zelf zou ook twijfelen vooral omdat je al zo een weg hebt moeten bewandelen om zwanger te worden.. is het zeker dat je niet de placebo krijgt? want dan is het t niet waard denk ik alhoewel de risico's dan ook minder zijn. ik zou het idd met je gyn bespreken en ook goed uitzoeken wat de vrouwen hebben ervaren die hieraan mee hebben gedaan
Jeetje, lastig zeg! Mijn eerste reactie was, niet doen! Gewoon omdat ik zelf zo iets heb van, zo min mogelijk dingen van "buiten" in mijn lijf tijdens de zwangerschap. Ik ga er vanuit dat als je een gezonde zwnagerschap hebt je lijf het het beste zelf kan. Maar ja, ik ben natuurlijk geen arts en als je de kans op vroeggeboorte mogelijk hierdoor vermindert..... Tja, snap je dilemma! Ik zou het nog een keer bespreken inderdaad met de gyn, maar ik denk dat ik het niet zou doen. Succes!
Ik zelf ben ook zwanger van een tweeling en mij is die vraag ook gesteld bij het ziekenhuis en wij hebben er voor gekozen om het niet te doen. In tegenstelling tot jou verhaal zijn wij heel snel binnen een maand op de natuurlijk manier zwanger geraakt maar deslalniettemin lijkt het mij niks omdat stel er gaat wat fout geheid dat je daaraan gaat denken..ik zou dat als zondebok aanwijzen omdat je dat natuurlijker wijs altijd doet. Ik ben altijd van het helpen geweest, maar in dit geval sluit ik me ( miss heel ego ) even buiten.
Inderdaad een moeilijke keus. Persoonlijk zou ik nu zeggen, van nee ik doe het niet. Maar ik ken de verhalen er niet achter en ook niet de voors en tegens. Het zal voor je zwangerschap nu niet zoveel kwaad kunnen. Ik neem aan dat ze geen risico's gaan nemen. Maar wat zijn inderdaad de gevolgen op de lange termijn? Misschien weet je gyn inhoudelijk wel wat meer en waarschijnlijk heeft hij er wel een mening over. Zeker als je zwangerschap heel wat voeten in de aarde heeft gehad, zou ik er nog even extra over nadenken. Ik persoonlijk zou denk ik niet zo'n risico willen lopen, maar dat is puur gevoelsmatig afgaande op jouw verhaal en natuurlijk is het voor jou anders omdat jij er midden in staat. Overleggen met de gyn zou ik sowieso even doen voordat je een beslissing neemt. En hoe staat je mannetje hier in.
mijn idee was ook zo van; voor het goede doel, toekomst van andere tweelingzwangerschappen en door mijn verleden absoluut niet te beroerd om de wetenschap te helpen. Dit heeft onze droom doen uitkomen. Maar inderdaad die tweestrijd....Polonaise aan m'n lijf heeft lang genoeg geduurd. Ben benieuwd naar de mening van de gyn. Mannetje is er niet zo happig op. Heeft de vroeggeboorte een reden? Wat als het langer blijft zitten? Gevolgen voor mij en de kinderen? Dat soort vragen. De ene groep (250 vrouwen) krijgt progesteron de andere een placebo. Dit gaat dmv loting. Achteraf krijg je te horen wat je gekregen hebt. agnes
Ik denk niet dat het kwaad kan? Ik ben natuurlijk niet zwanger van een tweeling maar neem wel al 16 weken progesteron en nog steeds niet bevallen...