Hoi meiden Wie kan mij helpen.. Onze zoon van 4 wil maar niet poepen zonder luier. Normaal krijgt hij een luier om en gaat op de wc zitten om te poepen .. Maar hij is nu 4 groot genoeg dus om zonder luier te poepen plus erbij ik vind het gewoon vies hij heeft " grote mensen " poep.. Hij kan het wel want hij heeft al 2x zonder luier gepoept.. Niets helpt, we hebben hem goed beloond En nu weer hij moet vanaf 11 uur al poepen .. Maar hij weigert gewoon om te poepen... Ik weet het niet meer wat te doen hij is zo eigenwijs dat hij zijn poep op houd waar door hij buik pijn krijgt!.. En nu weer toegeven dat hij een luier om krijgt zie ik ook niet zitten ..
Maak het wc-bezoek leuk zodat poepen op de wc leuk wordt! Geef hem een eens een boekje mee ofzo. Dwingen helpt niet.
Hier een tijdje terug gedaan via beloning, stickers plakken en uiteindelijk een cadeau. Werkte hier goed! Helaas is er iemand boos op haar geworden toen ze wat later een terugval kreeg en wat ongelukjes had waardoor ze het niet meer durft. Dus nu maar even proberen op de wc en dan een luier om.
Mijn zusje had het ook. Mijn moeder heeft op een gegeven moment de luier gewoon af gelaten en tijdens het verschonen (ongelukjes) niks gezegd. Ze zat binnen 2 weken op de wc. Maar goed ik weet natuurlijk niet of dit voor elk kind werkt..
Hier gaat ze dan niet poepen. Dan houdt ze t op, heeft dan buikpijn, of ze doet het zodra ze haar nachtluier om heeft.
Tsja hier eerder zindelijk van poep dan van plas! Ik ben erbij gaan zitten! Dus kalmeren, zij op t potje (misschien minder eng als toilet?) ik ernaast op de grond. Boekje idd erbij gepakt en haar voorgelezen (met wasknijper op mijn neus )! En natuurlijk belonen als het gelukt was, een heel feestje gemaakt inclusief het samen poepie wegspoelen naar de zee. Ik zong ook vaak een zelfbedacht (?) liedje ppie ppie kom maar gauw, ppie ppie *naam kindje* wacht op jou! Verder geen big deal van maken en ik zou idd die luier uitlaten, die is immers voor babys . Succes!
Hoi hoi Bedankt voor alle tips! Hij is puur bang alleen op het moment dat de poep eruit komt Straks had hij zon buikpijn van het niet poepen en had zelf al een beetje in zijn onderbroek gepoept toen heb ik hem op de wc gezet.. Ik moest weg gaan van hem hij begon heel gard te huilen en een drol in de wc jeetje mina .. Wij met alle man als een dolle juigen hij trots.. Hopelijk kunnen we dit voortzetten
Gaat het poepen hem ook moeilijk af, of komt het er wel 'gewoon' uit zodra hij een luier om heeft? Ik had als kind verschrikkelijk veel moeite met poepen.. In groep 1 had ik nog wel eens een luier om naar school, want dan kon het er in ieder geval meteen uit wanneer het echt kwam.. Ik heb ook huilend op de wc gezeten en ook mijn moeder heeft er juichend (en ook huilend) bij gestaan.. (Het is nu trouwens nog steeds niet fantastisch.. Ik moet, maar zodra ik opsta en naar de wc loop, schiet het als het ware weer terug en komt er dan ook met geen mogelijkheid meer uit, met enorme buikpijn tot gevolg.. Een luier zou dus echt een uitkomst zijn, haha )
Als je kind zijn ontlasting gaat ophouden ben je nog verder van huis. Dan ontwikkelt hij door de pijn alleen maar meer angst en voor je het weet zit je bij de huisarts ivm obstipatie want hoe langer de ontlasting in zijn buik blijft hoe harder het wordt hoe pijnlijker als het eruit komt. Ik zou dus of een luier geven als hij moet poepen net zolang tot op een dag het knopje omgaat (dus wel elke dag erover praten en bv wat cadwautjes klaar hebben gezet. En de dag dat hij zich zeker genoeg voelt geeft ie het dan zelf aan en kun je hem gelijk belonen). Of je kunt als je ziet dat hij moet maar het tegenhoudt hem op de wc zetten. Maar dan moet je zeker weten dat je hem zo niet traumatiseert. Bij mijn zoontje doe ik dat laatste namelijk. Jarenlang obstipatieproblemen en hij hield het uit angst zelf op. Nu is hi soms nog angstig en zodra ik zie dat hij onrustig wordt en bezig s met ophouden Zet ik hem onder luid protest op de wc maar is hij het wel meteen kwijt.
Misschien kun je proberen om de luier in het toilet te leggen. Dan heeft hij hem niet meer om maar gevoelsmatig poept hij nog wel in zijn luier (schijnt). Die tip heb ik een keer van het cb gekregen. Geen idee of het helpt maar kan me voorstellen dat het voor het kind wel veiliger voelt.
Hier hielp het om hem eerst op het potje te laten poepen. Die stap was net minder groot dan meteen op de wc. Toen dat goed ging durfde hij het wel op de wc. Ik draaide ook altijd dat liedje van het zandkasteel. Hoera het is gelukt er is een drolletje uitgedrukt! Als je me je email even stuur via pm wil ik je die wel sturen. Hij was dan helemaal trots en we maakte er een klein feestje van
Ik denk even hardop mee! Sommige kinderen vinden poepen eng, omdat ze het idee hebben dat ze hiermee letterlijk een deel van zichzelf kwijt raken. Misschien helpt het als je hem uitlegt hoe onze spijsvertering werkt. Dat we eten en de goede dingen uit het voedsel halen en dat we de rest weggooien op de wc. Zoiets. Wie weet stelt dit hem gerust? Succes!
Of een gat in de luier knippen! Die tip heb ik ook wel eens gehoord Hier hielp t niet om stickers te plakken en cadeautjes etc te beloven.. Maar wel toen ik zei dat ik heel hard zou gaan klappen! Haha, ze was toen wel 2. Maar denk dat ze er net toevallig op dat moment klaar voor was..
Hier ook dit probleem gehad in het voorjaar met zindelijk worden. Plaszindelijk was ze binnen een halve dag, maar poepen was duidelijk een ander verhaal. Ze durfde ook niet en ging het ophouden, met een groot drama als gevolg... Toen werd het natuurlijk zo hard dat het er bijna helemaal niet meer uit kwam en durfde ze het zelfs bijna niet meer in de pamper te doen! Ik ben haar toen wel dagelijks roosvicée laxo gaan geven en heb 1x een microlax moeten geven omdat het er gewoon echt niet uit kwam. Wat een drama en verdriet! Verder smeerde ik ook altijd flink wat vaseline tussen haar billen, zodat het makkelijker zou gaan. Hiervoor overigens nooit problemen gehad wat betreft obstipatie of poepen!! Uiteindelijk na een maand of twee lukte het met een filmpje van Maya de Bij op de tv en zij ervoor op het potje met een snoepje (zelf uitgezocht) als beloning... Toen we een keer in de dierentuin waren ze aangaf te moeten poepen hadden we natuurlijk geen potje. Toen ik vroeg waarom ze niet op de wc durfde te poepen (want dat wilde ze toen nog steeds niet ondanks dat het goed ging op het potje) zei ze zelf 'ik ben bang als hij in de wc valt!' Toen uitgelegd dat poepjes het heel fijn vinden om in de wc te plonsen, kunnen ze lekker spetteren en spelen... En vanaf dat moment was het voorbij! Heb ook alles uit de kast getrokken hier om het te laten lukken en misschien ook wel iets teveel er bovenop gezeten achteraf. Stickervellen, cadeautjes, beloningen, liedjes, boekjes over poepen etc Uiteindelijk min of meer los gelaten en gewoon gezegd dat als ze moet poepen ze maar moet zeggen of ze een pamper wil of op het potje/wc. Toen dus eerst een tijd een pamper aan voor het poepen en meteen erna weer uit... Weet nog dat het een vervelend iets was, erg frustrerend en ook verdrietig om te zien. Hopelijk heb je iets aan de tips van een van ons en lukt het snel!
Op de wc laten zitten en daar het verhaal van Joep moet Poepen voorlezen. Als je dit googled kun je online het verhaal vinden. Hierin staat dat iedereen poept, waarom je poept en dat poepen heel normaal is. Het helpt niet meteen, maar de aanhouder wint Succes!
Dit bedoel ik, dat staat ook in Joep moet Poepen! Leuk en duidelijk! Onze dochter vond het ook eng om te poepen, wilde alleen in de luier en ging het op een gegeven moment ophouden, maar als ze moest poepen was het complete paniek... Van de kinderarts kregen we Forlax. De reden die de kinderarts gaf was heel duidelijk: "ik heb liever dat ze alles onderpoept en merkt dat poepen niet erg is, dan dat ze er zoveel moeite mee heeft en totaal in paniek raakt" En ja, ze kreeg de maximale dosering en op een gegeven moment ontstond er een paniekbui, want ze moest poepen. Ze kon het niet meer ophouden en ineens zat het, na gewoon duwen, niet persen, in -toen nog- haar luier. Dat koppie van mijn dochter, vergeet ik nooit meer! "heh? ik ben al klaar!" Daarna ging het heel snel, de angst was weg en van de ene op de andere dag wilde ze zelf op de wc. Onthou het komt echt goed! Luister goed naar je kind, kijk wat dwarszit, of iets eng is en geef hem het gevoel dat het niet erg is, dat het echt goed komt.
Hier lukte het met een beloningssysteem (er stond een doos vol met treinrails in de wc, waar hij steeds iets uit mocht pakken als het lukte). Een vriendin van mijn had ook problemen met haar dochtertje en heeft het volgende gedaan: -wel luier aan, maar dan meteen op de wc zitten (dus in luier poepen op de wc) - gat in de luier geknipt! Kind kreeg wel luier aan dus, maar poep viel gewoon in de wc. Succes!
Een boekje voorlezen? Ik had kinderboekjes uit de bibliotheek gehaald over naar de wc gaan, en dat hielp.
Ohw wij doen ook heel "normaal" over poepen en plassen! Ze zit regelmatig in bad terwijl wij op t toilet zitten... Maar daardoor weet ze wel dat t iets heel gewoons is! Succes!
Fijn om wat tips te lezen. Met mijn dochter van 3 hier hetzelfde probleem. Gaat al ruim 4 maanden keurig naar de wc om te plassen, maar poepen?! Ze vraagt om een luier en gaat dan standaard onder de eettafel zitten poepen. Ze is niet gevoelig voor stickers of cadeautjes, als ik zeg dat ze een cadeau krijgt als ze op de wc gepoept heeft zegt ze: " nee hoor, ik hoef geen cadeautje!" Ook proberen het poepen "leuk" te maken, gezegd dat de drol dan gaat zwemmen en "plons" zegt, maar dan krijg ik als reactie: " ik doe morgen wel plons hoor mama" Frustrerend, zeker omdat ik haar niet omgepraat krijg lijkt wel...