Thuis bevallen of kraamhoten (ziekenhuis)

Discussie in 'De bevalling' gestart door Tonneke, 24 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Hoi Iedereen,

Ik heb nog geen idee waar ik wil bevallen. Bij ons heb je in het ziekenhuis een kraamhotel. Ik heb heel lang gedacht dat ik daar wou bevallen omdat ik bang was dat het mis zou gaan en er dan dokters in de buurt zijn. Maar ik begin nu toch te twijfelen. Welke keuze hebben jullie gemaakt en waarom? Mijn vriend het idee van thuis bevallen vreemd. Hij heeft het idee dat alles dan onder het bloed komt enzo :D
    Ik wil wel samen de keuzemaken voor de plaats waar we bevallen. Ik moet het dan wel doen maar wil wel dat we er allebei achter staan.

Liefs!

2. Trotsemama1986

Trotsemama1986 Fanatiek lid

10 feb 2009
    1.962
    0
    0
    Hier kiezen wij voor een bevalling in het kraamhotel. Waarom?

-Je kan er al optijd heen (hoeft dus niet te wachten op 5 of 8 cm ontsluiting ofzo)
    -Je kan er na die tijd gewoon de nacht blijven (in het ziekenhuis moet je na 2 uur weg)
    -Het is altijd bij een ziekenhuis, mochten er problemen zijn ben je er dus heel snel!
    -Er is kraamzorg aanwezig, 24 uur per dag. Dit is voor mij een belangrijk punt omdat ik bij mijn geboorte (37+2 weken) niet volgroeide longen had en daar was de vk niet achter gekomen. De kraamhulp die bij mijn moeder aanwezig was heeft mijn ouders met mij voor controle naar het ziekenhuis gestuurd.. Was dat niet gebeurd had ik de 1e nacht al niet overleefd.

Een thuisbevalling wordt het hier zowiezo niet.. ons staat het idee niet aan. In of bij het ziekenhuis ben je altijd veiliger (wat andere mensen ook zeggen) omdat je geen reistijd hebt als er problemen zijn!

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier in Duitsland kun je gewoon een paar dagen blijven, dus voor ons was de keuze alleen tussen het ziekenhuis en thuis bevallen.

Ik heb voor het ziekenhuis gekozen, vooral omdat ik het heel belangrijk vind dat er bij een thuisbevalling mensen (en de hele situatie er omheen) zijn die veel verstand hebben van het thuisbevallen. Hier in Duitsland bevalt maar 2 % van de mensen thuis. Ik dacht, dan hebben die mensen gewoon veel minder ervaring daarmee, ook dokters en vroedvrouwen enzo. Daarbij hebben we hier geen kraamzorg, dus ik blijf liever nog een dagje in het ziekenhuis om even bij te komen, tot mijn ouders enzo er zijn om te helpen.

Ik vind het ziekenhuis trouwens ook ideaal. Hier hebben ze (ik denk zo'n beetje als in zo'n kraamhotel) een hele mooie kamer met een bal, klimrek (tsja..), een lekker muziekje en een ontspanningsbad om je bevalling rustig te doorlopen. Je kunt ook meteen eventueel in bad bevallen, of op een kruk. Daar hoef je van te voren dus niet echt over na te denken! Daarbij heb je meteen dokters, kinderartsen en allerhande zusters om je heen die je alles brengen wat je wilt. Ik vind het heerlijk dat mijn mannetje gewoon naast mij kan blijven en er 10 andere mensen bezig zijn om je wensen in te willigen :) Zo zie ik dat wel zitten. Het geeft mij een veilig gevoel. Het enige nadeel is dat je dus inderdaad pas mag komen als je weeën een beetje op gang zijn, maar aan de andere kant zijn ze daar volgens mij behoorlijk soepel in hier. Als je je thuis niet meer prettig voelt door de zenuwen tijdens het begin van de bevalling, dan ben je volgens mij gewoon welkom om te blijven.

Succes met kiezen!

4. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Bij mijn eerste wilde ik thuis bevallen (leek me veel prettiger in eigen omgeving) helaas werd dat een zh bevalling en achteraf maar goed ook. Hij zat klem en is met de vacuum gehaald. Hij ademde niet en had hoge koorts.
    De tweede wilde ik in het zh bevallen omdat ik bang was dat het weer zo zou gaan.
    Dit is een thuisbevalling geworden omdat het veel te snel ging. Ik kon kiezen..met persweeen de auto in of naar boven naar mijn eigen bed. Ik koos voor het laatste omdat ik het niet zag zitten om zo de auto in te gaan.
    Ook nu ben ik achteraf heel blij met de keuze die ik heb gemaakt. Het was een super bevalling.

Mocht er ooit een derde komen dan laat ik het weer van het moment zelf af hangen.
    Ik heb beide keren mijn gevoel gevolgd en dat is gelukkig juist geweest.
    (bij de eerste wilde ik naar het zh omdat het niet goed voelde en bij de tweede voelde het wel goed en "wist" ik dat het me deze keer wel zou lukken)

Ik heb wel nog aan mijn man gevraagd of hij het goed vond dat ik thuis bleef, maar als hij nee had gezegd had hij toch dikke pech gehad, want mij had hij niet de auto in gekregen ;)

5. sanneke

sanneke VIP lid

3 feb 2006
    5.476
    0
    0
    Ik wou in het ziekenhuis bevallen (vooral mn man) en we zouden voor poliklinisch gaan.
    Toen de vk kwam om half 10 had ik 9 1/2 cm; of ik nog naar het ziekenhuis wou... Nou nee maar, ik wou maar 1 ding: dat ik mocht persen.
    Ik ben dus thuis bevallen op mn eigen bedje. Geen bloederige bende want alles werd netjes opgevangen op het matrasje dat de kraamverzorgster steeds opruimde. Mn man heeft geen bloed aangeraakt; alleen maar op ons eigen bed mij aan zitten moedigen! Heerlijk. Ik ben blij dat het zo gelopen is.
    Wat ik me ook niet zo gerealiseerd had: in het ziekenhuis heb je allemaal bacterien! onderschat dat ook niet. Maar als je erg ver van het ziekenhuis vandaan woont, kan ik me wel voorstellen dat je voor 'veilig' kiest, maar een VK neemt echt geen onnodig risico.
    nog ff de link naar een artikel over thuisbevallen en veiligheid:
    http://www.artsennet.nl/Actueel/Nieuwsa ... ilig-1.htm

sterkte met je keus (en je bevalling!!!)

6. Wij hebben ook gekozen voor een bevalling in een kraamhotel.
    We wonen op 8 hoog dus ik zat er niet zo op te wachten om last minute nog naar het ziekenhuis te moeten gaan.

Gelukkig hebben we de juiste beslissing gemaakt want de kleine had in het vruchtwater gepoept waardoor ik alsnog in het ziekenhuis moest bevallen.

Ik heb in totaal 6 dagen in het kraamhotel gelegen. De voordelen zijn dat je er meer zorg en aandacht krijgt mbt de verzorging van je kleine. Vooral omdat het onze eerste is vond ik dat belangrijk.
    Je hebt er ook de rust die je nodig hebt om weer bij te komen.

7. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Hoi meiden

Het wordt ook kraamhotel. Mijn gevoel zegt toch dat ik dat liever wil. Nog even wachten en dan is het zover!

Deel Deze Pagina