Ik dacht, misschien is het leuk om een club te starten van moeders met grote baby's. Om ervaringen te delen over de zwangerschap, de bevalling, maar ook de periode daarna. Zelf ben ik nogal benieuwd hoe de 'grote baby' zich ontwikkeld. Blijft hij/zij groot of wordt dat op een gegeven moment een meer 'normaal' kindje. Voor het gemak een definitie van 'grote baby', dat is een baby die boven de 97% schaal valt. Volgens mij is dat rond de 9 pond.
Mijn zoon was 97,7% bij zijn geboorte met 36+3 weken. Hij was toen 4095 gram en 52 cm lang. Nu ben ik ook weer zwanger van een flinkerd. Het gewicht zal afhangen van wanneer ik zal bevallen Quinn is nu qua grootte helemaal geen flinkerd meer. Hij is nu ruim 2 (hij is van 1-9-06) en zijn gewicht is ruim 12 kilo bij 88cm lengte. Hij zit nu net in maatje 86/9. Geboortegewicht zegt hier dus niet zo heel veel!
Inderdaad, hij is - forgive the expression - redelijk bijgetrokken. Mijn dochter is van groot naar heel groot gegaan (lengte 54 bij de geboorte) maar inmiddels is ze bovengemiddeld maar niet aan de +1. Mijn zoon is hard gestart (+2,5 lijn) maar nu, bij 8 maand zit hij op de +1 lijn. Ik denk dat hij daar ook wel ongeveer zal blijven hangen. Qua gewicht loopt hij inmiddels richting de +1 lijn, omdat hij behoorlijk veel energie kwijt is met zijn bewegen, maar vanaf een maand of 3 heel erg diarree en zo. Bij 3 maand raakte hij ook pas het +2,5 lijntje, hij zat er steeds boven. Wat ik in heb begin bij beide vervelend vond was dat mensen denken dat ze ouder zijn en daar dan ook dingen van verwachten. Gelukkig blijken ze beide wel snel te ontwikkelen, dat scheelt. Hoe heb je de bevalling ervaren, als erg zwaar vanwege het zware kind of juist niet zo zwaar, dankzij het zware kind?
Mijn zwangerschap was zwaar maar mijn bevalling een eitje! Het begon doordat mijn vliezen braken en 4.5 uur later lag er een prachtig mannetje in mijn armen. Waren allebei je kindjes groot boj de geboorte?
Ik heb ook een vetklepje! in tegenstelling tot zijn broer, die altijd wat klein was, heeft hij met zijn nog geen 8 maanden al wel maat 80. Hij is zowel lang als breed, ik noem hem af en toe 'Charpeitje' ghehehe.
MArc zit ook in maat 80! En is ook van maart @pinguin: mijn dochter was 4,5 kilo, mijn zoon 5,6. Ik heb de zwangerschappen als zwaar ervaren, de bevalling van mijn dochter een drama (gevoelsmatig) maar van mijn zoon is me reuze ( ) meegevallen. Ik moet ook wel zeggen dat ik stiekem best trots ben op mijn (baar)prestatie
Mert woog bij zijn geboorte 4380 gram, hij is geboren met 39/5 weken. Hij was 54 cm Nu is hij bijna vijf jaar en 24 kilo en 113,5 cm lang. Hij is altijd zwaar geweest, altijd op de bovenste lijn van de curve bij het cb. Maar hij is werkelijk nooit ziek en kan wat hebben. Hij ziet er helemaal niet dik uit maar hij is gewoon stevig gebouwd, hij beweegt ook super veel, speelt heel veel buiten en zit ook al vanaf feb op zwemles, ook is hij al aangemeld bij voetbal. Helin is geboren met 38/1 weken, zij woog bij de geboorte 3700 gram. Ook te zwaar maar ze doet het goed. Ze weegt nu ongeveer 8 kilo, dus lekker gezond. Ik vond de zwangerschappen heel zwaar, en de eerste bevalling was een hel, maar de 2e keer was de bevalling zo gebeurt. De weg was vrij zullen we maar zeggen.
Hier twee flinkerds gebaard Yuri was bij de geboorte 4370gram en 54 centimeter en Quinten was bij de geboorte 4750gram en 55 centimeter. Quinten is nog steeds een flinke beer, hij zit nu in maat 68. Yuri is twee en zit in maat 86/92, beetje afhankelijk hoe het valt. Maar dat is volgens mij voor die leeftijd ook niet extreem groot. Ik geloof niet dat ze qua ontwikkeling sneller gaan. Yuri liep zelfs pas toen hij al ruim anderhalf was, dus dat is zelfs wel laat. Quinten is nu bijna 5 maanden en begint zich nu om te rollen. Beide zwangerschappen vielen mee, ik was wel tonnetje rond op het einde. De bevalling van Yuri was geen pretje, maar dat had niets met zijn omvang te maken. Ze waren allebei in nog geen halfuur naar buiten geperst en ik ben nauwelijks uitgescheurd.
Sjees man. Ik ben van mijn dochter geknipt en dat is gescheurd. Ze is ook blijven hangen met haar schouder. Dat schijnt vaker te gebeuren boven de 4 kg. Mijn dochter is nu 2+4 mnd en dreigt nu uit de 92 te groeien. Hier heeft ze naar verhouding best lang in gezeten. Mijn zoon zit nu in maat 80, soms nog wat omslaan maar maat 74 is vooral in de shirts echt te klein. De broeken kunnen nog wel, maar niet zo heel lang meer. Hadden jullie niet de eerste paar weken / maanden dat mensen dachten dat je baby al veel ouder was? Bij ons al in het zh, met het naar huis gaan...'zo, da's een flinke vent. Al oud?' Neuh, van deze middag...je zag ze kijken...
Hier nog een flinkerd bij zijn geboorte. Liam woog 4420 gr en was 54 1/2 cm lang. Ik was de laatste weken van mijn zwangerschap zo dik! Liam zwom ook nog eens rond in veel vruchtwater, ondanks zijn grootte had hij nog alle ruimte en spartelde er dan ook veel op los, zelfs op het laatst nog. Ik ben ingeleidt in het ziekenhuis en de bevalling is geeindigd in een keizersnede, omdat de ontlsuiting bleef hangen op 3 cm. De gynaecoloog die Liam haalde gaf aan dat ik hem er zelf nooit uit had gekregen... Liam is nu ruim 6 maanden en hij groeit niet meer zo hard als in het begin. Bij het CB zat hij steeds boven gemiddeld. Toen Liam 4 maanden en een week oud was, woog hij 7900 gr en was 70 cm lang. Hij was in een paar dagen tijd van romper maat 62 naar maat 74 gegaan! Maat 68 heeft hij overgeslagen. Tja, hoe groot hij was en hoe snel hij groeide, zegt verder denk ik niet zo veel. Hij is nu al aardig "gestabiliseerd" en zit nu bij het CB op de gemiddelde lijn. Bij mij waren veel mensen verbaasd over hoe groot Liam wel niet was! Schatte hem veel ouder in. Lag ik daar in het ziekenhuis op de kraamafdeling, zag veel babies voorbij komen en tjee, wat waren die klein zeg! Vanuit mijn oogpunt dan. Het is net of ik een fase van klein heb gemist of zo.
@fantasy: hier met 4 mnd 8,8 kilo, kun je nagaan.... daarna is de spurt behoorlijk afgenomen, hij weegt nu 10 kilo (8 maand). En net wat je zegt, echte babies zijn zo klein en teer en ik heb dat gevoel nooit gehad. Ik had stevige babies
Mijn laatste zwangerschap heb ik ook als heel zwaar ervaren, werd op een groot kindje geschat en hoe..., ons mannetje woog dus bij de geboorte, met 39 weken, 4520gram en was ongeveer 54 cm. Was ook een hele zware bevalling, schoudertje bleef hangen waardoor hij zijn sleutelbeentje heeft gebroken, ze hebben hem er echt uit getrokken want het ging niet zo goed...maar uiteindelijk na dagje ziekenhuisopname ging het heel goed. Hij woog de laatste keer cb en dat was 30 oktober 7025gram en 64cm lang. hij heeft nu al maatje 68! Ben benieuwd hoe dit verder zal gaan, want meneertje ligt nu al met zijn hoofd tegen het eind van de kinderwagenbak aan en met zijn voetjes tegen de stoel van de auto! Hij zit boven gemiddelde, maar de lijn waar hij in zit is goed, omdat hij zo zwaar was bij de geboorte...
Jayden was 4160 gram en 55 cm en geboren met 39 weken. Hij is inmiddels met 3 maanden 7700 gram en 69 cm en is de groeicurve uit. Mensen schatten hem ook altijd veel ouder in dan dat hij is (erg lastig).
ja dat ouder schatten is ook wel lastig. Nu wordt het beter omdat hij minder hard is gaan groeien. Hij zit nu op +1.
Weet niet zeker of Yelena ook een grote baby was bij haar geboorte, maar ze was 4060 gram. Lengte weet ik niet, ze is niet gemeten bij de geboorte. Maar waarschijnlijk niet heel erg groot; een maand later was ze dus 54,5 cm. Maar wat niet is kan nog komen, ik was zelf een ukkie bij de geboorte, 50 cm en ben nu uitgegroeid tot de mooie 1.84 die ik nu ben Zegt het eigenlijk veel over de groei van een kind voor de rest van z''n leven? De gyn. kon bij mijn geboorte aan mijn vingers zien dat ik lang zou worden.
aan de vingers? apart.. nooit van gehoord. Ze zeggen wel dat je aan de ouders kan zien hoe groot het kind gaat worden en tegenwoordig schatten ze de kids langer dan de ouders.. heb het idd ook dat mijn beertje veel ouder wordt geschat...
Hier ook mama van een beertje. Mats woog bij de geboorte 4400 gram en was 53cm lang Na 4 maanden 8475 gram en 64 cm. Groei begint nu wat 'normaler' te worden . Maandag moeten we weer naar het cb. Zal wel laten weten wat ie nu weegt. Mats werd ook vaak ouder geschat inderdaad. Verder qua ontwikkeling gaat ie tot nu toe redelijk vlot. Heeft ook nooit echt een zwak, breekbaar nekje gehad..
Mijn dochter is geboren met 40 weken en 2 dagen en woog bij haar geboorte 4780 gr en 51 cm... Bevalling was goed te doen, lekker thuis en met 7 en half uur was ze er zonder ionknippen of scheuren... Waar ik dus ook wel een beetje trots op gen, haha! Nu is ze bijna 1,5 en oogt heel niet dik meer zeg maar, wel groot voor haar leeftijd, ze zit op bijna 12 kilo nu en mt 86-92 Een heerlijke meid die tegen een stootje kan en nog nooit echt ziek is geweest.... Heerlijk voordeel van wat zwaardere babys, die kunnen tegen een stootje en keer wat minder eten.... Baby 2 word ook een flink kindje. Wel minder flink dan nr 1 als ik de vk mag geloven, de groei gaat iets minder vlot gelukkig, eind december heb ik een groei echo... Hoop ook wee rlekker thuis te bevallen!
mag ik hier ook bij horen mijn zoontje was na de bevalling heel gemiddelt 52 cm en 3410 gram maar daarna groeide hij extreem snel laatste keer bij het cb was hij 4 maanden oud en 78 cm en woog hij 9130 gram hij draagt op het moment maatje 86 en is nu 5 en half maand