spatader op vreemde plek??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door DianaL, 18 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DianaL

DianaL Lid

24 jun 2009
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien een rare vraag maar wie kan mij vertellen hoe een spatader op de schaamlip eruit ziet :(

Sinds gister heb ik namelijk 2 bultjes op mn schaamlip :$ De bultjes opzich zijn niet pijnlijk maar voel wel continu druk/ trekkend gevoel bij mn vagina... heel vervelend vooral bij het lopen en tillen :( ben nu bijna 36 zwanger..

Groetjes, Diana

2. nony

nony Fanatiek lid

4 mei 2007
    3.308
    241
    63
    nh
    Een spatader "daar" ziet er hetzelfde uit als een gewone spatader, heel vervelend! ik heb het bij mijn vorige zwangerschap heel erg gehad, gewoon pijnlijk, moest soms echt koelen...:)
    Maar als de beeb eruit is zijn ze weg....:D

3. DianaL

DianaL Lid

24 jun 2009
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt er niks tegen doen???

4. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Dat klinkt als een spatader. Heb ik ook gehad. Het drukte soms heel erg. Was altijd blij als ik even kon zitten. Ik lees dat je 36 week bent. Even doorbijten. Na de bevalling gaat het weer weg. Je kunt er verder niks tegen doen, helaas.

5. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik heb er geen ervaring mee, maar weet wel dat je 'daar' spataderen kunt krijgen, ook zelfs inwendig (au!).

Sterkte!

6. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    ik kan me ook aansluiten....na een paar spataders op de benen te hebben heb ik er ook eentje gespot aan de binnenkant van mijn bovenbeen en die loopt door naar mijn schaamlip.
    Als ik langer als 10 minuten sta of loop, eigenlijk alles behalve plat liggen, dan heb ik daar een bult op.
    Het kan volgens de huisarts geen kwaad, heb het gisteren nog gevraagd.

Mooi is idd anders, maar het kan gelukkig geen kwaad

7. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    Het kan ook een bartholinische cyste zijn.
    Kan je de bulten wel wegdrukken?
    Anders even ermee naar de huisarts, dan heb je zekerheid.
    Succes!

8. DianaL

DianaL Lid

24 jun 2009
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ik zie bij de ene wel een dikke ader lopen wat eindigd met een bolletje op het randje van mn schaamlip.. dus denk ik toch dat het een spatader is.

Moet het nog maar even aankijken en als ik het echt niet vertrouw en het groter word dan toch maar even naar de huisarts!

in ieder geval bedankt voor jullie reactie's...

Gr, Diana

9. Seth

Seth Niet meer actief

had een stuk getypt in het topic wat ze opslot hebben gegooid,..
    heb je dat nog gelezen?

10. Seth

Seth Niet meer actief

ff gekopieerd... ga het niet weer typen :D

Gevonden:
    Staat in het blad: kinderen, die ik in de etosdoos heb gehad, nr 2 van 2010:

Wat is je klacht:
    Een veelgehorde klacht tijdens de zwangerschap, maar zeker ook na de bevaling: spataderen. Ze kunnen op allerlei plekken ontstaan, ook op je schaamlippen. Ze zijn te herkennen aan een pijnlijke blauwe bult, die niet zomaar verdwenen is

Dit is de oorzaak:
    Door kleppen in de vaatwanden kan het bloed maar in één richting stromen. spataderen ontstaan als de kleppen te zwak zijn en slecht functioneren, zodat het bloed terugstroomt of in de ader blijft staan. Het is bekend dat tijdens de zwangerschap spataderen kunnen voor komen of kunnen verergeren. Het is echter behoorlijk taboe dat ze oook op de schaamlippen kunnen voorkomen. Toch hebben veel zwangere hier last van, zeker in een tweede of volgende zwangerschap.

Wat kun je zelf doen:
    Draag geen strakke onderbroeken. Eventueel kun je van een maandverband een ijskompres maken door er eentje onder de kraan te houden en m daarna in te vriezen. Doe er wel een washand omheen voor je 'm in je ondergoed legt.

Wanneer naar de dokter:
    Spataderen verdwijnen meestal binnen twee weken na de bevalling. als dat niet is, als je er erge last van hebt, of als er een zweer ontstaat in de huid boven de spatader, maar dan een afspraak met je huisarts.

(tot zover het stukje uit: kinderen)

11. Lvdb

Lvdb Fanatiek lid

29 sep 2009
    2.030
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ken het , en ik heb er nu geen last meer van na mijn bevalling. het lijken van die megapuisten (sorry hoor ) die rood zijn.

12. misa

misa Niet meer actief

Vervelend zeg! Het zou zeker kunnen. Wel ff bij de vk melden, zou ik zeggen.

13. DianaL

DianaL Lid

24 jun 2009
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Seth >> ik had het gelezen maar kon niet meer reageren ...bedankt!!

Ik zal het zeker even melden bij de vk volgende week... en hoop dat er niet meer bijkomen!

Deel Deze Pagina