trekken jullie ook...............

Discussie in 'De lounge' gestart door nienke70, 17 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Katrien Duck

    Katrien Duck Fanatiek lid

    15 sep 2006
    1.683
    0
    0
    Ervaren schadebehandelaar spreekt: ;)

    Iedereen met een inboedelverzekering op extra uitgebreide of All-risk voorwaarden is verzekerd tegen blikseminslag. Ongeacht of je stekkers uit je stopcontacten hebt getrokken, want dat doet niet terzake.

    Dagwaarde krijg je alleen als een beschadigd voorwerp voor meer dan 60% afgeschreven is... anders krijg je nieuwwaarde op een inboedelverzekering. Er moet bij bliksemschade meestal wel een verklaring van de reparateur overlegd worden waaruit blijkt dat de schade door bliksem is ontstaan...

    Dit vinden jullie vast handig om te weten. ;)
     
  2. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    wij trekken hier altijd de kabel er uit. verzekerd of niet, als je zonder pc of tv zit heb je niet zo 1,2,4 een nieuwe en deze tv bevalt nog prima ;) zo heb ik het vroeger altijd geleerd, dus zit er nog heel trouw in haha
     
  3. DaisySanches

    DaisySanches VIP lid

    20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Bij ons zitten de computers sowieso niet altijd onder stroom. Maar dat heeft meer een praktische reden.
    Beide onze computers krijgen nl. stroom via een verlengkabel, die eigenlijk gewoon in de weg ligt. Dus als we er niet achter zitten, gaat de stekker eruit, om te voorkomen dat we ons nek breken :p.

    De tv, dvd, enz. zitten op een stekkerdoos aangesloten met zo'n knop. Waarmee je de stroom van de stekkerdoos afhaalt. Die doen we elke avond uit.. om brand door kortsluiting te voorkomen.
    Overigens de stekkerdoos van mijn PC is een met overspanningsbeveiliging. Kost inderdaad wel wat, maar je weet waar het goed voor is. Heb hem bij de Gamma gekocht.
     
  4. Booey

    Booey VIP lid

    6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Verzekering heeft makkelijk praten... als jij niet in je polis hebt staan dat je verzekerd bent voor inductie (blikseminslag) zit je met de gebakken peren. Ze betalen dan niks uit. Dus zou eerst mijn polis even nalezen en vervolgens upgraden indien nodig!
     
  5. joepie01

    joepie01 Bekend lid

    7 jan 2007
    763
    0
    0
    verzorgende
    vlakbij emmen
    mijn zwager is elektrichechien ofzoiets moeilijk woord.
    die zegt als de bliksem in slaat op je stopcontact en je hebt de stekker eruit dus die ligt dan altijd nog voor de stopcontact wordt die als nog getroffen want er komt op dat moment een steekvlam uit de stopcontact wat alle stekkers treft die in de buurt liggen. dus het heeft niet veel zin om ze er dan uit te halen.

    ik had ook altijd zoiets van alle stekkers eruit maar nu ik weet dat het niet veel nut heeft doe ik het dus niet meer.
     
  6. Dushi

    Dushi Niet meer actief

    Een bedrijf genaamd Omega heeft bij elk van ons (VvE complex) een stalen stang/pijp een aantal meter de grond in geslagen. Dit is ter voorkoming van blikseminslag.
    Wij halen dus geen stekkers uit stopcontacten.

    Groetjes,
    Danielle
     
  7. Ramona82

    Ramona82 Fanatiek lid

    9 feb 2007
    1.198
    0
    0
    Huismama
    Limburg
    ik weet uit ervaring dat als de bliksem inslaat dat die zijn weg zoekt door al het metaal (leidingen) in je huis--> dus je waterleidingen , antenne en al het metaal wat zich in stroomkabels bevind :rolleyes: zelfs een aardlek helpt niet bij een goede inslag... dus hier gaan de stekkers en de kranen tijdelijk uit als het onweert ;)
    groetjes van Ramona
     
  8. crisje

    crisje Fanatiek lid

    5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    En dit heeft pas zin.
    Die overspanningsbeveiligingsdozen zijn leuk als er een stroompiek ontstaat in de centrale maar houdt echt geen blikseminslag tegen.
    Enig idee hoeveel er dan vrijkomt? Dan begrijp je wel dat dat niet kan werken.
    Als je zo'n overspanningsdoos koopt zit er een handleiding bij en meestal staat daar ook op vermeld dat je meer moet doen tegen blikseminslag als alleen dat doosje aansluiten. En apparaten gewoon uitzetten heeft helemaal geen zin.
    Wij trekken van de dure apparaten meestal de stekkers eruit. Als het echt heftig weer is tenminste. En zijn dan ook zo slim om de stekker verder weg te leggen.
    Wij hebben het al 2x meegemaakt dat apparaten vernield waren door een inslag. (weliswaar in 10 jaar tijd, maar toch..)
     

Deel Deze Pagina