Trekken verstandskies

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Geluk2, 14 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Geluk2

Geluk2 Actief lid

1 feb 2012
    122
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wie heeft haar verstandskies laten trekken tijdens zwangerschap? Ik heb door het doorkomen een enorme ontsteking en zit aan de antibiotica, maandag moet ik terug: als het rustig is laten ze het zo, maar ik ben bang dat de ontsteking weer komt en anders een foto en eruit....ik ben bijna 18 weken zwanger (en we gaan binnen nu en 2 weken met vakantie.....maar vrees het ergste!)

2. Babette8

Babette8 Bekend lid

29 nov 2011
    727
    0
    0
    Je mag absoluut geen foto laten maken bij tandarts!

3. Juffie26

Juffie26 VIP lid

24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Heb wel ervaring met verstandskies maar niet tijdens de zwangerschap. Ik zal je mijn verhaal besparen....

Een ontsteking lijkt me ook niet goed, dus maar beste kiezen van 2 kwaden, succes!

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Je mag geen fotos maken, of anders met de schort. maar beter niet!

verder volgens mijn tandarts mag je wel het doen eerste 3 maanden daarna niet meer.

5. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Ik mag over een week voor mijn verstandskies boven, en de andere aan de bovenkant mag kort erop. Heb netjes gemeld dat ik zwanger was en dat was geen enkel probleem. Er is gewoon een foto gemaakt en ik vertrouw erop dat dat allemaal goed is gegaan... Kan je dus nu geen verdere informatie geven helaas, alleen dat die ontsteking waarschijnlijk slechter voor je is dan het trekken...

6. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

27 dec 2011
    671
    0
    16
    Ik heb met28 weken 2 verstandskiezen laen trekken bij de tandarts, 1 moest en de andere begon te klieren dus heb gevraagd of hij ze niet beide tegelijk kon doen. En dat kon omdat ze beide aan dezelfde kant zaten.
    Er waren al wel foto's van vorig jaar dus ze konden zien hoe ze zaten.
    Mijn tandarts doet het geloof ik vanaf een week of 30 niet meer tenzij het echt niet anders kan.
    Ik heb trouwens nog nooit last gehad van het trekken, geen ontstekingen en ook geen pijnstillers nodig gehad.
    Dus als je er last an hebt en je tandarts wil het doen dan zou ik ze er nu nog uit laten halen!

7. roompje25

roompje25 Actief lid

3 apr 2011
    437
    1
    16
    Ik denk.persoonlijk dat het trekken geen probleem is maar de pijnstilling erna.

Ik moest eigenlijk een wortelpunt laten verwijderen bij de kaakchirurg. Volgens hun was het geen probleem maar aangezien het daarna nog al pijnlijk is en ik niet enorme pijnstilling kan nemen heb ik gezegd dat ik wacht tot na de bevalling.

Het is kiezen tussen twee kwaden. Ik had er geen lsst van verder.

Xxx

8. DragonBerry

DragonBerry Bekend lid

27 dec 2011
    671
    0
    16
    Wortelpuntbehandeling zou ik nu idd niet doen, dat doet wel zeer en je mag idd bijna geen goede pijnstiller hebben.....
    Heb voor een paar weken geleden aan de morfine gezeten voor een longontsteking omdat ik verder niks mocht hebben dan paracetamol of dan de morfine.....

9. blauwe wolk

11 sep 2008
    48
    0
    0
    schoonmaakster
    gaat de tandarts ze trekken of moet je ervoor naar de kaakchirurg?
    Bij mij zei de tandarts dat t geen probleem was maar in het ziekenhuis (op het moment dat er getrokken zou gaan worden) zei de kaakchirurg dat het de eerste 3 maanden sowieso niet mocht.
    Ik was al 5 maanden maar hij vond dat het beter was om niet te trekken omdat ze dan mindere en andere verdoving gebruiken omdat er anders toch een risico voor het kindje aan zit en dat het daardoor weer erg waarschijnlijk is dat niet heel de wortel meekomt.
    Ik had van de tandarts perioxide gekregen met een spuitje met een naald eraan zodat je elke keer na het eten goed onder je tandvlees zeg maar schoon kan spuiten en daardoor was de ontsteking zo weg dus heb ik geen pijn meer op het moment.
    Nu moet ik gewoon een nieuwe afspraak maken als de kleine er is. Die verstandskies moet er toch uit omdat mijn mond te klein is zeg maar :p

10. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Bij mij is in mijn vorige zwangerschap met een week of 18 een voortand getrokken, beetje bottransplantatie en een implantaat geplaatst. Allemaal in 1 keer in het ziekenhuis bij de kaakchirug samen met mijn zeer leergierige tandarts :) Foto's kunnen goed gericht en met goede apperatuur geen kwaad, je kan vragen om een loodschort. verdovingen mogen ook. tandarts heeft me zijn mediactieboek nog laten zien en daar stond duidelijk bij dat het mocht tijdens de zwangerschap maar idd daarna alleen maar paracetamol, ik heb wel preventief een licht antibiotica kuurtje meegekregen om infectie te voorkomen want infecties in je bloedbaan zijn veel slechter voor je beeb. Volgens mij doen ze in het eerste trimester liever niets wegens beeb in aanleg maar tweede schijnt relatief veilig te zijn

11. lienepien79

lienepien79 Actief lid

18 feb 2012
    125
    0
    0
    Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap ook een kies laten trekken. Ik was toen 8 weken zwanger. Ze hebben gewoon een foto gemaakt (wel met loodschort natuurlijk) en ik kreeg een speciale verdoving voor mensen die bv bepaalde stoffen die erin zitten niet mogen wegens alergie ofzo. Mijn kies was toen ontstoken en ik maakte me ook erg zorgen of het kwaad kon of niet maar volgens haar konden die bacterien in je mond veel meer kwaad dan dat kleine beetje verdoving dus ik zou als ik jou was zeker laten trekken.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.204
    16.540
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als er echt een ontsteking zit dan heb je weinig keus en moet die wschl toch worden getrokken.
    Mijn tandarts is erg terughoudend met tandheelkundige behandelingen tijdens de zwangerschap mits er geen andere oplossing is.
    Ik heb momenteel een oude vulling die er ieder moment uit kan vallen en een verstandskies die op insorten staat maar we stellen de behandeling even uit tot na de bevalling.Ik ben dan nu ook al 39 weken zwanger en zie het echt niet meer zitten om daar in die stoel te gaan liggen.Ik hoop dat alles nog even op zijn plek blijft zitten tot die tijd.
    Foto's maken mag wel mits je een loodschort draagt maar ook dit doen veel tandartsen liever niet maar voor het trekken van een verstandskies is het vaak wel nodig want dan kunnen ze beter beoordelen hoe de stand van de kies is.

Heel veel succes.

13. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Mijn tandarts zei dat als je kies na 3mnd zwanger ontstoken is dan moet ik ermee leven want hij gaat absoluut geen risico nemen juist omdat het werd afgeraden vanaf 3mnd verdoving te gebruiken door risicos...
    Ikzelf heb heel slechte tandvlees en 4verstandkiezen.
    Dus ik loop zelf het risico op ontstoken vlees en tanden erg groot.. Ik ga daroom nu ook elke 2mndnaar mondgygienieste en verzoeg mijn tanden enorm goed kost wel halfuurtje per dag moeite maar tot nu toe gelukkig geen problemen...

Of trekken of niet moet je zelf weten als je tandarts het aandurft en jij kan op hem vertrouwen dan doe je dat gewoon!

14. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik ben dan nog niet zwanger of zwanger geweest ik heb in november 6 kiezen laten trekken.. En nu is in Nederland de tandarts zorg enorm hysterish. Je kiezen moeten echt los zitten, en je moet een flink abcess hebben wil die anti biotica het probleem niet oplossen en je kunt er zo nog een jaar mee rond lopen.

Mijn verstandskiezen drukte letterlijk de 2 kiezen ervoor kapot en de bovenste twee groeide langs mijn laatste kiezen naar buiten omdat er geen ruimte was. al 5 jaar lang had ik hier last van en pas in 2008 ben ik voor de eerste keer doorgestuurd.. Maar de tandarts had mij zo panish gemaakt dat ik daar 2 jaar mee hebt gewacht resultaat, 1 kies die flink begon af te brokkelen, de kies erboven waar een giga gat aan de zeikant zit nu al 2 jaar met tijdelijke vulling, en nog een kies aan de rechterkant die naar de filestijnen ging. Echt waar ik dacht dat er een oorlog aan de gang was. Uiteraard in het begin (2 jaar terug nu) begon dat een beetje zeer te doen, dus ik naar de tandarts tijdelijke vullingen, zacht dieet ect.. uiteindelijk antibiotica oxcilian iets met ox, 3 dagen genomen, infectie in mijn mond weg.. kies pijn compleet verdwenen.. was uiteindelijk niet helemaal tevreden met de medicijnen want ik werd er ziek van.. Maar pas een jaar later zijn ze in het ziekenhuis alle 6 tegelijk verwijderd en toen begon het echt heel krap te voelen, kon ik weer alles eten de weken opkomende voor ze eruit gingen want ook al ging het pijn doen ze gingen er toch uit.. beetje spierpijn gehad in me kaak na het verwijderen en nu moet ik terug om de rest te laten doen..

Wat ik dus wil zeggen, wanneer je anti biotica krijgt en het doet geen pijn meer en je poetst gewoon 2-3x per dag je mond, spoelen met listerine, en haal etens resten weg met een stokertje of speciale mini borsteltje dan zou evt kunnen wachten tot je bevallingen.. Pas wanneer je hoge risico hebt op een abcess is het wel verstandig het zsm te laten verwijderen..

15. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Mijn verstandskiezen werden getrokken op het moment dat ik nog niet wist dat ik zwanger was. Heb na het bezoekje aan de kaakchirurg een positieve test gehad, toen besloten paracetamol te gebruiken ipv ibuprofen. Nergens geen last van gehad... Blijf niet te lang doorlopen, want de ontsteking kan doorslaan naar je holtes in je gezicht. Dan krijgen ze het niet meer verdoofd...
    Sterkte!

16. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Mijn tandarts liet me zelfs voor eeen gaatje vullen met verdoving wachten tot nadat ik bevallen was. Hij zei: ik neem het risico niet ( als je verdoofd wil worden, en ik had geen last) dus kom maar terug als je bevallen bent. Ik was toen 10 weken zwanger.

17. EsRobin

EsRobin Lid

23 feb 2012
    92
    0
    0
    Vorige week en de week ervoor heb ik respectievelijk 1 kies en daarna een tand en een kies laten trekken en wortelresten laten verwijderen ivm een fikse ontsteking. Ik heb wel verdoving gehad maar er is geen foto gemaakt, dat mocht absoluut niet. Ze hebben het dus zo'n beetje op de gok gedaan maar het risico met een foto maken was te groot. Qua pijnstilling heb ik het daarna met paracetemol gedaan... Prima te doen. Voor de verwijdering van vooral één bepaalde kies en de ontsteking was het helemaal geen leven. Daar hielp geen paracetemol tegen maar een ibu nemen heb ik ook niet gedaan ivm de risico's voor mijn kindje. Heb zelfs de vk nog even gebeld of ik wat anders mocht maar helaas. Dus toen met spoed de ingreep gehad bij de kaakchirurg.

Deel Deze Pagina