Vegetarisch/veganistisch....

Discussie in 'Gezondheid' gestart door melody, 28 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Hallo,

Ik ben al 10 jaar vegetarisch en neig af en toe een beetje naar de veganistische kant omdat ik oa ook geen leer draag...
    Maar omdat ik vega ben eet ik geen vlees,vis,kip ect... (ook alleen kaas met vegetarisch stremsel)

Ik krijg nogal eens opmerkingen hierover vooral nu ik zwanger ben, ondanks dat mn bloed helemaal goed is!

Ik eet wel elke dag vlees vervangers en veel groente en fruit dus ik krijg mn vitamines wel binnen!

Ik wil mn kindje straks ook vegetarisch proberen op te voeden.
    Natuurlijk zal het zn eigen keus zijn als die groter is en als hetdoor zo'n potje zit dan doe ik ook niet moeilijk maar bij ons thuis maak ik geen vlees klaar.

Ik was benieuwd naar jullie meningen hierover...

2. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Zolang je zoals jij je er bewust van bent, en oplet dat je alle nodige voedingsstoffen binnenkrijgt vind ik het een goede zaak.

3. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Zolang je idd vleesvervangende producten gebruikt (en dus dezelfde vit. binnenkrijgt hierdoor) is het geen probleem.

4. Daphne

Daphne Fanatiek lid

1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Volgens mij zijn er deze tijd hartstikke goede alternatieven. Zoals je zelf ook al zegt, eet je vleesvervangers. Dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen en dat je je vitaminen, mineralen. eiwitten, wat dan ook heus wel binnen zult krijgen. Kijk, als je nu geen vleesvervangers eet en je let er verder allemaal niet op, dan kun je misschien wel tekorten krijgen.

Als jij weet dat je goed bezig bent, laat de rest dan maar praten hoor.

5. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Hoi Melody,

mooi dat je vegetarier bent! Ik zelf heb ook een jaar of 5 vegetarisch gegeten. Nu nog ben ik wat spaarzaam met vlees, maar je weet vast hoe dat gaat, je eet toch wat meer dan je zelf in de gaten hebt. Het lijkt wel of het overal in zit!

Ik heb wel eens gelezen dat je tijdens de zwangerschap extra op je ijzer moet letten, en ik geloof ook op je b12. De makkelijkste manier om ijzer binnen te krijgen is vlees natuurlijk en b12 via zuivel en vlees.

Misschien voor de zekerheid van Roosvicee met ijzer en een b12 pilletje of zo ... maar zoals de meeste vegetariers weet jij vast ook veel over voeding dus jij weet ook wel of je voldoende binnenkrijgt.

Ik zou mij niets aantrekken van opmerkingen, hoor. Waarschijnlijk eet je gezonder dan een heleboel vleeseters, inclusief mijzelf!

Groetjes,

Dominique

6. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    @Dominique71

Ja ik ben iid wel goed op de hoogte over welke produkten ik als vervanger moet eten en let er nu zeker wel extra op...
    slik ook gravitamon en er werd gezegd dat ik daarnaast geen extra vitamines hoef te nemen.
    verder weet mn vk ervan dus ik neem aan dat hij het ook wel een beetje in de gaten houd, ik ben in elk geval al getest op ijzer en dat was perfect..
    weet eigenlijk niet of er nog een keer binnen de zwangerschap bloed af genomen gaat worden maar dat ga ik hem bij mn volgend bezoek wel even vragen...

7. Chanel

Chanel Bekend lid

19 mrt 2006
    761
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi,

Als je zelf vegatarisch bent en je bloedwaarden zijn verder goed dan maakt het toch niks uit dat je er voor kiest om vegatarisch te eten. Zelf eet ik af en toe een stukje vlees. Heb niet meer zo veel trek in vlees 1 of 2x in de week is voor mij genoeg. Ook ik eet dus wat vegatarische dingen terwijl mijn vriend gewoon vlees eet. Ik dacht eerst dat vegatarisch eten tijdens me zwangerschap niet zo goed was maar me verloskundige zei dat het geen kwaad kon. Dus als jij gelukkig voelt met vegatarisch eten wat is daar dan mis mee. Het is toch goed als je je kindje daar straks ook aan laat wennen. Straks als mijn kindje geboren is hoeft mijn kindje ook geen elke dag vlees te eten. Gewoon doen waar jij je lekker bij voelt :D

Groetjes Chanel.

8. Draakje

Draakje Lid

15 mei 2006
    9
    0
    0
    brabant
    Hallo,,

Goed dat er bewuste mensen zijn. vegetarisch wordt soms, zelfs in bladen afgeschildert als niet helemaal voldoende, terwijl er zoveel vervangers, oa soyaprodukten zijn.

Ik ben zelf ook heel gemotiveerd geweest met vegetarisch eten. Nu eet ik nog steeds geen vlees en geen vleesprodukten maar wel vis, ei en ook melkprodukten soms.

Bedenk dat jouw eigen gezondheid zegt dat je op de goede weg bent dus laat mensen maar opmerkingen maken. Vaak willen anedren toch het laatste woord hebben over dingen waarvan jijzelf soms meer weet.

Groetjes,
    Draakje`,R¤[/i]

9. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    bedankt voor jullie (positieve) reacties...
    ik voel me idd heel goed en ben in die 10/12 jaar dat ik vega ben eigenlijk nooit ziek ofzo geweest!
    Ik erger me ook wel aan mensen die zo kortzichtig zijn en nog steeds beweren dat vlees noodzakelijk is voor de mens!
    Maarja ik ga er eigenlijk nooit echt op in, laat ieder in zn waarde en ben blij als ze dat met mij ook doen...
    Gelukkig wordt er de laatste jaren steeds meer aandacht aan besteed.

10. Chanel

Chanel Bekend lid

19 mrt 2006
    761
    0
    0
    Amsterdam
    Dat verhaal dat andere mensen beweren dat vlees noodzakelijk is voor de mens komt me bekend voor. Me moeder zei vroeger altijd dat ik elke dag vlees moest eten voor me ijzer gehalte. Heb dat ook gedaan omdat ik toen nog jong was. Maar nu weet ik dat er genoeg vlees vervangende producten zijn die nog lekker smaken ook :D Waar ik trouwens dol op ben is de vegatarische smeerworst van ah.

11. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Nou als jij en de dokter weten dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgen dan is er toch niets aan de hand? Ik vind het goed als mensen bewust bezig zijn met dit soort dingen. Ik ben geen vegetarier maar beperk het vlees wel bewust. Dus ipv elke dag 3 a 4 keer per week. Ik let er wel op dat ik idd alles binnenkrijg.. maar dat kan ook echt wel zonder vlees!

12. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    ik ben ook al 10 jaar vegetarier en voel me er prima bij. Slik wel gravitamon om mijn b12 op peil te houden, maar hoefde niet nog eens extra visolie capsules te nemen. Had daar over gelezen op de vegatopia, maar de VK zei dat je baby toch neemt wat ie nodig heeft.
    Mijn vriend eet vegetarisch mee, maar ook wel af en toe vlees. Ik wil mijn kindje van beiden dingen laten mee eten en straks kan hij/zij zelf een keuze maken. Vind het ook te ingewikkeld omdat je niet altijd bij je kindje bent en dan toch steeds bang zou moeten zijn dat ie ergens een stukje vlees krijgt. Bijv. kinderdagverblijf.
    Wil hem/haar er ook niet van onthouden om niet gewoon alles geprobeerd te hebben.

13. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Leuk zijn ook de mensen die zeggen dat vlees eten "natuurlijk" is, en dat je het daarom vooral moet eten. Ik kon het dan niet altijd laten om te vragen: "wanneer is de laatste keer dat jij met een zakmes achter een koe aan bent gerend?".

Ik vind het mooi dat jullie vegetariers zijn! En het is gezond (Ik eet nog steeds weinig vlees, maar ik kan mijzelf echt geen vegetarier meer noemen).

Groetjes,

Dominique

14. Nemo

Nemo Niet meer actief

He Nynke wat had jij gelezen over die visoliecapsules ? Heb zelf ook even op die site gekeken maar kon niets vinden.

Ik ben zelf ook vegetarisch maar slik sinds kort wel visolie. Wel in een vegetarische capsule.

15. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.383
    0
    0
    Limburg
    Nemo: heb het even voor je opgezocht en het onderwerp staat bij: forums,
    kids&co,
    omega 3 en 6 tijdens zwangerschap.

volgens mij waren die wel duur, die vegetarische capsules. Daarom was ik aan het twijfelen of ik het moest doen en heb mijn VK erna gevraagd.
    Ze zegt ook dat veel mensen al weinig vis eten, dus niet alleen vegetariers eigenlijk te weinig omega 3 binnen krijgen.

16. melody

melody Bekend lid

29 mrt 2006
    672
    0
    0
    Waarom slik jij visolie dan???

17. Timiris

Timiris Bekend lid

6 jul 2006
    739
    0
    0
    van alles met paarden
    Doetinchem
    Hallo,
    ik ben zelf ook vegetarisch gedurende 7 jaar.
    Dit vooral omdat ik vlees erg vies vind.
    (ook omdat ik het dierenmisbruik vindt,maar dat is niet de hoofdzaak..)
    Nu ik zwanger ben,let ik toch wel iets beter op.
    Toch ben ik van mening dat er in vlees ook erg slechte dingen kunnen zitten.
    Varkensvlees is 'rotzooi'...sowieso al,maar vooral als je zwanger bent denk ik.
    Kip is ook al risicovol,met salmonelle en weet ik wat voor enge dingen.
    In rundvlees zitten vaak krulwormen of kysten.
    Nou....het klinkt mij allemaal te eng,dus ik houd het bij goede vleesvervangers.
    Visolie capsules zijn met name om je gehalte aan dierlijke vetten/eiwitten op peil te houden.
    Buiten dat is visolie één van de gezondste dingen,zéker als je vega bent.
    Denk ook even aan jullie ijzergehalte,dat wil ook wel eens naar beneden duiken als je geen vlees eet...

Al met al...ik blijf fijn vegetarisch eten,al mag mijn kind dat later zelf beslissen of hij/zij dat wil.. :)

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik slik zelf viscapsules omdat op tv was dat dat beter is voor de ontwikkeling van der hersenen van je kindje. Het is idd niet noodzakelijk, maar ik wil proberen mijn kindje het beste mee te geven. Ik ben nog niet zwanger en slik het nu ook niet echt elke dag, maar dat wil ik zeker doen als ik wel zwanger ben.

Deel Deze Pagina