Hallo iedereen, Heeft er iemand ervaring met een dwarsligger die na de 33 weken nog goed is gaan liggen uit zichzelf. Met 28 weken lag de baby al ingedaald, maar hij is er helaas toch uit 'losgeschoten'. Voelde achteraf al een paar weken dat hij heel vreemd lag. Best pijnlijk ook. Heb het gevoel dat de baby dwars wat meer ruimte voor zichzelf probeert de duwen, soms moet ik echt een voet uit mn zij terugduwen. Ik vind een versie te veel risico geven dus dat zal nooit een optie worden. Alvast bedankt voor de reacties.
Ik heb geen idee maar ik lees even met je mee.... Ik heb ook een dwarsligger... Dus ben ook benieuwd!
Hey mijn oudste lag tot 36 weken nog dwars! En 2 dagen voor ik weer terug moest komen is hij vanzelf gedraaid. Ik was zelf aam het kijken voor moxa, iets acupunctuur-achtigs met iets bij je kleine teen, dat kun je ook nog proberen maar dat was niet meer nodig. Hij is s nachts gedraaidg met een hoop geduw. zou me zeker bij een tweede nog geen zorgen maken, nog tijd en plek zat.
Hoi, bedankt voor jullie antwoorden. Ik weet dat de baby nog kan draaien, maar ben zo benieuwd naar de kans dat dit gebeurd. Een versie is een draaipoging, maar daar ben ik niet voor. Een keizersnee is natuurlijk wel heel veilig voor de baby, maar toch doe ik het liever weer zelf. Ben wel ook benieuwd naar eventuele keizersnee-verhalen, wanneer gaan ze dit plannen bij een dwarsligger en wat te verwachten...
Hallo! Hier een dochter die tot en met 35 weken in een stuit heeft gelegen en toch zelf nog terug is gedraaid! Was in de nacht, ik werd ´s ochtends wakker met een beurse buik en kleine meid bleek idd gedraaid te zijn. Dus er is nog hoop hoor
Denk dat de kans dat je baby nog draait groter is, dan dat hij zo (of in stuit) blijft liggen... Dochter lag dwars tot 33 weken... en de jongste.. lag in stuit tot 35 weken....
Ik denk dat de kans groter is dat je kindje nog draait hoor! Hier een meisje dat van het weekend nog van stuit naar hoofdligging is gedraaid, en heb niet de illusie dat dit zo blijft, haha! Ze kunnen echt nog alle kanten op, zeker bij een 2e (of 3e). Bovendien denk ik dat een versie van een dwarsligger ook niet helemaal hetzelfde is als een versie van een stuitligger. De helft hebben ze al gehad natuurlijk, he? Mijn 2e dochter lag met de groeiecho (dus ook rond deze termijn) tussen dwars en hoofdligging in. Hoofdje richting heupbot zeg maar. Toen heeft de verloskundige haar een zetje kunnen geven de goede kant op, en dat stelde niet zo veel voor gelukkig! Vooralsnog moet je je zeker nog niet druk maken, en blijft je kindje toch zo liggen, kunnen ze je meer vertellen over hoe een dwarsliggertje gedraaid kan worden.
ik krijg sowieso altijd een keizersnede, maar bij de eerste lag mijn dochter de dag voor de keizersnede nog dwars. tijdens de keizersnede zagen ze dat ze goed lag. was toen 38w4d
Hier even een hele andere reactie, maar van iemand die zelf in stuit heeft gelegen en zonder keizersnede is geboren... dat deden ze destijds niet zo snel begreep ik. Ik ben hierdoor geboren met een heupluxatie waar ik nu (bijna 30) nog erg veel last van heb in het dagelijks leven. Ik heb laatst foto's laten maken en ik heb nog steeds dysplasie. Als ik met hetgeen ik weet (en voel) zelf in de situatie zat om voor een keizersnede te kiezen had ik dat waarschijnlijk gedaan. Maar goed... afhankelijk inderdaad van de kans dat het nog draait. En daarbij hoeft er natuurlijk niet altijd een luxatie ofzo op te treden.
Hoi meissie1982, Wat vervelend dat jij door je stuit nog steeds zo'n last van je heup hebt. Bij een dwarsligging kan je uberhaubt niet bevallen via de natuurlijke manier, maar bij een stuit zou ik ook kiezen voor een keizersnee. Mijn eerste zoontje was al een flinke jongen dus denk ook niet dat vaginaal bevallen dan verantwoord zou zijn. Blijft gewoon vreselijk spannend allemaal. Kan nog alle kanten op. gr
Absoluut.. het kan alle kanten op. Het is voor mij met name vervelend geweest ook omdat ik graag een opleiding in de dans had gedaan en dat kon ik vergeten.. tenzij een operatie en heel lang revalideren.. opnieuw leren lopen etc. Ik heb de droom laten varen. Ik ben benieuwd of ik er nu met mijn eigen bevalling tegenaan zal lopen, want ik kan mijn benen niet zover uit elkaar zonder veel last te krijgen. Wel ver genoeg om zwanger te worden haha. Nu moet ik zeggen dat er toen geloof ik ook minder controles waren.. en nu hoor ik dat mensen met een luxatie bijvoorbeeld allerlei instructies krijgen wat ze beter wel en niet kunnen doen.. zoals niet paardrijden. Laat ik dat nou ook jaren gedaan hebben als kind. Dus tja.. altijd lastig zoiets.
Mag ik vragen waarom je een versie risicovol vind? Als je je er nl goed in verdiept zul je merken dat t zo goed als risicoloos is. Het is iig de minste risicovolle optie die je hebt, met een ks of stuitbevalling loop je veel meer risico. Mijn zoon lag in stuit, versie niet gelukt , moxa niet gelukt en stuitbevalling geen optie dus via een ks bevallen. Heb daar eifenlijk alleen maar een positieve ervaring aan overgehouden.
hier ook een dwarsligger vanaf 25 weken en is niet meer gedraaid , ik wilde (en mocht) geen versie achteraf bleek dat het waarschijnlijk ook niet gelukt zou zijn , want meneer lag vast met zijn schouder in mijn bekken. hij is dus via ks gekomen. ik ben tegen versie , alhoewel je wel vaak ziet dat het goed gaat vind ik dat je niet met de natuur moet sollen , naar mijn idee ligt het kindje niet voor niets zo nu maar hopen dat je kindje nog draait spinnekop
Mijn jongste zoontje lag ook dwars, met 36 weken is hij gedraaid dmv een versie. Dit was binnen een halve minuut achter de rug en deed geen pijn, ervoor en erna aan de CTG, niks aan de hand. Hierdoor heb ik een prachtige thuisbevalling kunnen doen, dus ik ben blij dat ik voor de versie heb gekozen. Misschien toch nog eens het overdenken waard.
Misschien een beetje off topic maar bij mij "schommelt" het kindje tussen dwars liggen en stuit. Maar bepaalde dagen heb ik een super gespannen buik. En sommige bewegingen van de kleine zijn erg gevoelig. Hebben meer mensen dit? Heb zomaar het idee dat dit ook met de ligging te maken heeft...