Er zijn toch genoeg schone landen in Azië? Rusland, Japan, grote delen van Turkije, Golfstaten, etc. Azië is zo groot.
Ja hoor, heel hartelijk dan aan iedereen die heeft gereageerd. Mijn man stelde eerst nog voor om een begeleide reis te maken maar zodra je buiten de wat meer toeristische streken gaat, heb je natuurlijk alsnog hetzelfde probleem. Het is echt een prachtig land maar voorlopig sla ik het over denk ik. Ik ben er niet avontuurlijk genoeg voor.
Je hebt gelijk. Ik doelde meer op Zuid oost Azie. Dat had ik beter moeten specificeren. En ook daar zullen er uiteraard meer nuances inzitten
Er zijn trouwens wel meer landen waar het qua toiletgebeuren niet zo geweldig is geregeld. In Egypte hadden we op ons hotel prachtige wc's maar toen we op uitstap gingen met de bus en ergens in the middle of nowhere een tussenstop maakten, was het echt huilen met de pet op. Dan stond er een man aan de ingang toiletpapiertjes uit te delen. Eentje per persoon! En dan kom je binnen: een grote, vierkante kamer met allemaal hurktoiletten. Iedereen naast elkaar, geen geheimen... dat was wel even wennen voor de meeste Europese vrouwen, en soms zelfs ronduit genant met dames die hun evenwicht verloren of voluit op de broek plasten... dus voor dat soort toestanden hoef je zelfs niet naar Azie.
In veel Arabische landen weten ze volgens mij gewoon niet wat Europeanen zo geweldig vinden aan wc-papier. En ik heb hier (niet Egypte, wel elders in noord Afrika) ook nog nooit wc-papier gezien bij iemand thuis hoor, eerlijk gezegd. Het wordt ook maar per verpakking 2 rollen verkocht in de supermarkten. (ze denken trouwens dat het wordt gebruikt om jezelf mee af te drogen nadat je jezelf hebt gewassen. Dus in die zin begrijp ik dat ene papiertje in Egypte wel weer.) Verreweg de meeste huizen hebben bij de wc zo'n kraantje om te wassen en ik vind dat eerlijk gezegd ook veel hygiënischer dan wc-papier. Hurkwc's zie ik weer weinig, maar sommige huizen hebben dan wel zowel een hurk- als "gewone" wc.
grappig hoe dat zo verschilt. In turkije heb je meestal beide. Ik ben voorstander van met water wassen, maar buiten de deur of bij een ander vind ik dat niet prettig en doe ik het niet. Bij mensen thuis vind ik zo’n gieter of maatbeker echt niet prettig om te gebruiken van een ander. En in openbare toiletten vind ik dat al helemaal ranzig.
Ik heb hier eigenlijk nog nooit een gieter ofzo gezien. Bij iedere wc zit standaard een kraan met slang eigenlijk. Ik vind dat niet viezer dan een wc-bril of doorspoelknopje (laatstgenoemde is doorgaans met meest onhygiënisch van alles) maar ik heb dan ook alleen schone wc's nog gezien. Misschien heeft het ook wel met de manier van bouwen te maken? Wijzelf bv hebben een septic tank en dan mag je eigenlijk niet allerlei dingen doorspoelen.