dochter vind staf grappig

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by vlindermoeder, Apr 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

Mar 30, 2009
    2,604
    1,062
    113
    Hier
    hhhmmm wij hanteren de regel. 3 keer waarschuwen en dan 2 minuten op de gang. dit ging een tijdje prima, maar nu lijkt het weinig indruk te maken. ze gaat poeslief op de gang staan en als de kookwekker na 2 minuten afgaat gaat ze even voor de show huilen.
    daarna gaat soms het stout zijn ook gewoon vrolijk verder.

heeft er iemand tips???

2. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    herkenbaar. We hebben nu de wekker 1 minuut langer gezet en ze vindt het al minder leuk.

3. anica

anica Fanatiek lid

Dec 3, 2009
    4,528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Doe je de deur dicht?

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Dat vond mijn jochie ook, en dan stout blijven doen. Tot ik het een keer bleef herhalen..

Hier was de gang ook niet echt straf, maar vooral afkoeltijd. Nu nog, en hij loopt er zelfs soms heen, al vanaf zijn derde!

Het ging om een bak knijpers die hij omsmeet in baldadigheid. En hij moest die opruimen van mij. Eerst op de gang voor 2 minuten. Toen hij terugkwam, schopte hij nog eens tegen de knijpers en lachte me bijna uit. Dus weer opnieuw. Na de 4e keer ruimde hij netjes de knijpers op.. Daarna heeft hij hetzelfde nog eens geprobeerd, een week later, en nu was het ook 4 keer. Daarna niet weer gehad, max 2 keer achter elkaar, en dat was wel genoeg..

Maar er was ook een periode dat hij gewoon dwars bleef doen. Van die fases... Dan had de gang ook weinig zin. Dan was afleiden en bezighouden eerder de oplossing. Want continu straffen hielp niks, en de sfeer was onder vriespunt. Met koekjes bakken, verven, kinderboerderij etc kwamen we een heel end. Dan kreeg hij niet de kans om te klieren.

5. stampertje

stampertje Fanatiek lid

Oct 24, 2007
    3,086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Als ze de straf leuk gaan vinden zet ik ze op een nieuwe plek weg de gang en trap hebben we al gehad nou hebben we een stafstoel.

6. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Hier mag ze er pas af als ze sorry heeft gezegd. Dat vindt ze echt niet leuk. Eerst probeert ze er met lachen vanaf te komen, maar als ik maar serieus genoeg blijf kijken (;)) zegt ze het wel. En vrij vlot meestal. Binnen 2 minuten wel.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja Same here.. Blijkbaar is voor straf op de gang geen straf.
    Dan iets verzinnen wat wel straf is.
    (Bijv dat ze op d'r kamer ipv op de gang moet zitten.. En ondanks bergen speelgoed daar vind ze het heel vervelend. As ze dan uitgehuild is.. Mag ze weer naar beneden, sorry zeggen etc)

8. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,259
    1,165
    113
    Hoewel ik gang nog wel echt als afkoelplekje gebruik, 'straf' ik nu steeds vaker door priveleges af te nemen. Als ze niet luisteren, krijgen ze bijvoorbeeld geen verhaaltje voor slapen gaan, als ze niet rustig aan tafel blijven zitten krijgen ze geen toetje, etc. Het is even goed kijken naar je kind en nadenken wat realistisch/haalbaar is, maar moet zeggen dat het behoorlijk goed werkt, omdat ik ze iets 'afpak' wat ze wel graag willen ;).

Overigens vind ik 3 keer waarschuwen veel. Hier krijgen ze in principe 1 waarschuwing en dan gaat de consequentie in... Ze weten ook dat het zo werkt, dus ze kiezen snel eieren voor hun geld.

9. vlindermoeder

Mar 30, 2009
    2,604
    1,062
    113
    Hier
    dank jullie wel voor de reactie's. misschien inderdaad eens een nieuwe plek proberen???

10. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    in de woonkamer hoek in met gezicht naar de muur.erg he. gelukkig niet zo vaak nodig geweeest.

11. vlindermoeder

Mar 30, 2009
    2,604
    1,062
    113
    Hier
    lol me dochter zet net mijn man in de gang omdat hij binnen voetbalde!!!!!!!!!!!!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Of een andere straf bedenken? Of je afvragen in hoeverre je wilt straffen?

13. vlindermoeder

Mar 30, 2009
    2,604
    1,062
    113
    Hier
    Ik wil gewoon dat ze het goed beseft als ze iets stouts doet

14. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Dan zou ik de 'straf' verbinden aan het ongewenste gedrag. Dus meer de consequentie / gevolg van eigen gedrag laten ervaren. Tegenwoordig zet ik dit in en gebruik ik praktisch nooit de gang of deurmat meer. Het werkt geweldig goed hier.

Een voorbeeld; aan het einde van de middag mogen ze een filmpje kijken. daarvoor is het eerst tijd om op te ruimen. Ruimen ze niet op, dan geen filmpje kijken de keuze is aan hen :). Ik breng het niet als dreigement maar, als een logisch gevolg.

Zorgt mijn dochter niet goed voor haar spullen ( ze gooit ermee bijvoorbeeld) dan leg ik het desbetreffende speelgoed weg. En ik leg uit waarom ik dat doe.

Hopelijk kan je wat met mijn tips.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe bepaal je wat 'stout' is?
    Wat is het verband tussen haar gedrag en die plek op de gang?

16. vlindermoeder

Mar 30, 2009
    2,604
    1,062
    113
    Hier
    Ik wil gewoon dat ze het goed beseft als ze iets stouts doet

17. Line

Line Fanatiek lid

Jan 7, 2007
    2,694
    266
    83
    Dat doet ze nu toch niet? Ze vindt op de gang staan grappig. Als iets niet werkt, zou ik naar een andere weg zoeken. Dus niet na iedere 'stoute' actie op de gang maar, haar direct leren wat het gevolg van haar gedrag is.

Dit is een lijst van 20 tips, waardoor je dochter ook leert dat haar gedrag niet gewenst is: Twintig alternatieven voor straffen door Aletha Solter, Ph.D.

Succes ermee!

18. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

Feb 25, 2009
    6,014
    141
    63
    R'dam
    Gewoon hup weer terug!!

19. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zodra ik merk dat ze "straf" leuk gaat vinden (mama telt tot 3 en als je dan nog niet komt, kom ik je halen) hou ik daar voor straf weer mee op :( ;)

20. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    dat vond onze jongste ook... totdat ze van mij in de gang met haar gezicht richting de muur mocht gaan staan.. toen was de lol er gauw af hoor... hier doe ik niet meer aan 3x waarschuwen want op een gegeven moment wisten ze bij de eerste keer ohh ik mag nog 2x dus... :p

Share This Page