Ik ben echt niet goed in het huishouden doen en heb dringend tips nodig om te verbeteren. Ik schaam me verschrikkelijk en durf niemand thuis te ontvangen, ook geen dichte familie, zo'n chaos is het hier. Voor Kleine Meneer er was, was het nog redelijk, maar toen hielp de Grote meer mee in 't huishouden, nu doet die niks meer (maar begrijp het wel hoor, hij werkt nu ook in Brussel en is dus veel weg). Mijn schema op werkdagen: 6u opstaan, bezig tot 7u à 7u30 met Kleine Meneer en terwijl hij eet probeer ik al wat van de plastieken afwas weg te werken; dan vertrekken we samen om Meneer naar opvang/school te doen en om te gaan werken. Rond 9u à 9u30 kom ik _ te laat _ op mijn werk aan; als er een ongeluk gebeurd is op de weg nog later. Werken tot 16u30, tegen 18u à 18u30 Kleine Meneer ophalen in de opvang. 2 keer per week (MA en VR) worden er boodschappen gedaan en zijn we pas rond 19u30 thuis, anders rond 19u. Thuis Kleine Meneer eten geven; ik moet wegens zw.db. nu ook zelf thuis eten want mag niks hebben uit de kantine op 't werk. Na 't eten kuis ik nog de tafel af, lees Meneer een verhaaltje voor, Meneer op de pot zetten en in pyjama gooien, en dan moet ik nog 1à2u. thuiswerken om in te halen dat ik te laat op 't werk was. Tegen dan ben ik eerlijk gezegd zo moe dat ik gewoon ga slapen. Op zaterdag moet ik Kleine Meneer van 13u tot 14u op kleutergym brengen om aan zijn motoriek te werken. Dat is nét te ver om terug naar huis te rijden, dus 12u45 tot 14u15 gaan verloren. De rest van de dag kan ik besteden aan het huishouden in combinatie met het vermaken van Meneer en hem eten geven etc. Op zondagnamiddag rond 17u tot 19u worden we bij mijn beide grootmoeders verwacht; 1 van beide kan echt vervelend beginnen doen als we een weekje overslaan. Soms combineren we dit met bezoek aan mijn vader, soms doen we dat laatste op zaterdagavond. Af en toe zijn we een hele dag (of een heel weekend) kwijt aan bezoek van de ouders van mijn schatje, die wonen ver weg en dat doe je niet voor een uurtje. De rest van de zondag kan ook naar het huishouden in combinatie met Meneer vermaken / eten geven dus. Oh ja, op zaterdag kook ik ook altijd alvast de aardappels voor zondag mee om tijd te sparen. Kan iemand mij een strak schema maken waarmee ik mijn huishouden eindelijk rond kan krijgen? Ik schaam me verschrikkelijk dat hier enkel het hoogst nodige gebeurt eigenlijk en durf geen hulp te vragen aan familie of zo, bang voor hun opmerkingen tot jaren nadien. Als het helpt voor een schema: beneden hebben wij een keuken/eetkamer/living als 1 grote ruimte, een inkomhal, kleine WC en een kamer die dienst doet als berghok en propvol zit (moet dus uitgemest worden). Boven hebben we (onder het dak) onze slaapkamer en daaraan vast een dressing (de slaapkamer is te klein om een kleerkast te kunnen zetten en de dressing is eigenlijk een soort ingemaakte kast onder het schuine dak), een badkamer, een "overloop", de toekomstige kamer van Meneer die nog niet af is (hij slaapt nu bij ons) en de toekomstige kamer van de baby die momenteel vol staat met kleding die te klein is voor Meneer. De kleding die Meneer past, staat naast zijn verschoontafel in de living, evenals zijn speelgoed. Mijn strijkplank staat in de living zodat ik 's morgens af en toe ook nog iets kan strijken, de kleding wordt op de zetel gedroogd (in de kelder ophangen tot het meeste vocht eruit is maar daar wordt niks droog dus moet boven "nadrogen"). Wij hebben een wasmand in de hal waar ik eigenlijk vanaf wil (maar ik wil ook niet dat de heren dan gewoon hun vuile kleren in de living gooien, de Grote laat de zijne ook wel in slaap- of badkamer slingeren) en de wasmachine staat in de kelder naast de verwarming. In principe is het de bedoeling dat ik daar strijk ook maar ik vind het daar zo smerig en kom dus helemaal niet toe aan het kuisen van de kelder. :S
Lieve Silinde, welkom bij de club! Je bent niet de enige en maak je er niet druk om. Moeder zijn is de zwaarste baan die er is!
- boodschappen doen als je kleine naar de kleutergym is (geen diepvries spul uiteraard), dan hoef je op vrijdag niet te gaan. - kook voor 2 dagen achtereen. Evt. Om en om, dus op maandag koken voor ma en wo, op dinsdag koken voor di en do. - ruim meteen spullen op na gebruik. - probeer iedere dag iets meer op te ruimen als je aan rommel hebt gemaakt. Op een gegeven ogenblik heb je alle achterstand ingehaald en kan je de tijd die daardoor vrij komt gebruiken om schoon te maken. - schoonmaken kan ook in kleine beetjes per keer, je hoeft niet heel je woonkamer in 1 keer te stoffen. - zorg dat de kamers die niet af zijn zsm afgemaakt worden, door je partner of een ander.
Tip1: NIET ALLES tegelijkertijd willen doen Daarmee bedoel ik te zeggen dat je de moed in de schoenen zakt wanneer je bedenkt wat er nog allemaal moet gebeuren. Gewoon proberen iedere dag iets van 20-30 minuten in de huishouding te doen. Bijv. Iedere dag een ruimte. Kookwekker zetten! Je zult er van versteld staan hoeveel je toch nog doet in die korte tijd. Is er een mogelijkheid dat je bijv een hulp in de huishouding krijgt? Dus iemand die je helpt kuisen? (weet niet hoe jullie financieel zitten en weet niet wat een kuisvrouw in België betaald krijgt) - probeer de was zoveel mogelijk direct weg te werken zodra het schoon en droog is; - je partner opvoeden dat hij direct zijn vuile goed in de wasmand mikt ipv jou het laten opruimen; - idd de tip over het boodschappen doen tijdens de peutergym is een heel goede. en misschien toch maar eens "opstaan" tegen de oma's dat je er niet iedere zondag naar toe gaat... je hebt een eigen gezin en hebt ook nog een huishouding, je werk etc. Onze kinderen zien hun grootouders (mijn ouders, schoonouders leven helaas niet meer) maar eens per maand of per zes weken ofzo. Okay dan wonen wij op anderhalf uur reizen... dus gaan er dan meestal een hele dag naar toe of ze zijn een hele dag bij ons.
Lieve silinde , Wat vervelend datje " om komt" in het werk! Aan je schrijfwijze te zien komen jullie volgens mij uit belgie ? Hier hebben we ah.nl online boodschappen doen wat thuisgebracht wordt, tot in de keuken dat scheelt je last 2 x per week naar de supermarkt....ik weet niet of jullie dat ook hebben? Ik vind persoonlijk dat " elke week moeten" naatje schoonouders werkelijk ridicuul maar dat is persoonlijk. Bel je schoonouders even op en zeg dat je heel graag mee wil komen volgend weekend maar dat dat niet gaat omdat je eea in huis wil doen. Dat begrijpt iedereen! Je man en kleine meneertje gewoon wel laten gaan zodat jij je handen vrij hebt! Begin aan hetgeen waar je je het meeste aan stoort...dat zou voor mij de badkamer en de living zijn...een kelder waar niemand Nders komt dan de was kan als laatste.... Probeer 1 of 2 avonden meerdere porties te koken en deze in te vriezen zodat je een andere dag van de week " weinig" werk hebt aan het eten en je dus tijd overhoudt voor andere dingen.... Als je financiën het toelaten, kijk of je iemand in de huishouding kan vinden! Al is het 1 x in de 2 weken 3 uurtjes...ben je pak m beet 30,- kwijt die dan de grote dingen voor je doet, dus de badkamer uitgebreid soppen, de keuken eens onder handen neemt en de ramen lapt. Wie weet vind je wel iemand die ook meteen het eten kan klaarzetten zodatje ook daar geen omkijken naar hebt. Als je voor jezelf inplant dat je elke dag 30 minuten iets doet in huis, ene dag bedden verschonen en stofzuigen in die kamer en dweilen andere dag al het sanitair poetsen, andere dag de was opvouwen etc dan zul je zien dat het langzaam op orde komt. Maar probeer het iets makkelijker voor jezelf te maken! Vraag hulp! En als je dat liever niet aan familie doet omdat je je schaamt, haal iemand van buitenaf erbij en laat je man even een paar keer alleen naar z'n moeder gaan. Vind niemand erg, dus win win situatie! Jij hebt je handen vrij, je schoonouders zien hun kind en kleinkind je mannen komen thuis in een opgeruimd huis en tussen jouw oren wordt het ook beter! Alles in stapjes....succes wijfie!
Wat vervelend zeg dat je niet uitkomt met je tijd en dat je er zo mee zit dat je huis verslonst. Kan het me helemaal voorstellen, ik heb dan nog geen kinderen maar kan me levendig voorstellen hoe het hier straks zal gaan! Wat ik wel apart aan je verhaal vind is dat je dus standaard elke dag 1 á 2 uur te laat op je werk bent waardoor je 's avonds thuis werk moet inhalen? Hoe komt dat dan?
Douche en wc schoonmaken doe ik als ik er moet zijn. Dus voordat ik de douche instap eerst even wat schoonmaakspul er doorheen doen. Wc nadat ik geweest ben. .. maakt qua tijd niet uit of je daar je grote boodschap zit te doen of even met een borstel er doorheen gaat en met een doek over de rest toch?
Nu ik dat nog eens zit te lezen.... zie ik inderdaad dat je ontzettend veel reistijd hebt op een dag, anderhalf a twee uur van werk naar KDV. Ook tussen je KDV en je huis zit minstens een half uur reistijd als ik het zo zie.
Verbaas me inderdaad over de reistijd. Je werkt tot 16.30 maar haalt je kleine man om 18.00/18.30 op. Dat is twee uur. Zou beginnen met iedere dag iets te doen. Werk je 5 dagen in de week? Misschien kan je man in het weekend helpen met de huishouding of een keer met jullie zoontje naar gym gaan. Bezoekjes aan familie kunnen misschien wat minder, je hebt je eigen gezin. En inderdaad een huishoudster. Voor de grote dingen is dat heel fijn.. Succes!
Ik weet niet of het financieel haalbaar is voor jullie, maar misschien is het een idee om een hulp in de huishouding te nemen? Al is het maar voor 1x in de 2wk om de boel een beetje extra bij te houden?
Is je man van ma tot vr van huis? Of komt hij gewoon laat thuis van het werk? Jij maakt ook lange dagen, dus ik vind dat eigenlijk geen excuus voor je man om dan maar niks te doen. Je man kan ook eens met je zoon naar de gym gaan op zaterdag, dan kan jij even flink kuisen, of andersom. En zoals al gezegd misschien kun je een betere manier van reizen vinden naar/van je werk? Je doet er nu wel heel lang over.
Bedankt voor de tips die ik al las, dat winkelen tijdens kleutergym is een goede. Ik ga de tip van de kookwekker ook eens proberen in de week om toch iets te doen naast Meneer-tijd en thuiswerken. Mijn wederhelft werkt op 5 km. van mijn werk en we rijden samen; in het weekend is hij vaak met andere dingen bezig zoals onderhoud auto etc. dus ik vind niet dat ik hem kan vragen om nog eens te helpen, en in de week is hij gewoon moe, dan zit hij wat te internetten als hij thuiskomt tot hij gaat slapen, maar ja hij maakt dus ook lange dagen, en vroeger werkte hij veel van huis dus voor hem een hele aanpassing. Andere manier voor woon-werkverkeer is helaas geen optie, waar ik werk is geen openbaar vervoer dus ben aangewezen op de auto en omwille van de uren van de voor/naschoolse opvang zitten we ook midden in de spits qua reistijd, niks aan te doen. Nu ja, behalve ander werk zoeken maar in mijn sector (IT) is zowat alles consultancy (soort "uitzendwerk") met grote bedrijven in Brussel als klant, ik zeg al jaren dat ik iets in onze regio wil maar tja... Wij werken beide fulltime. Ik heb minder werkzekerheid dan mijn wederhelft maar mijn inkomen is wel het hoofdinkomen, mijn huidige werkgever staat niet open voor deeltijds werk (dat ik straks ga kolven op het werk is al "een probleem dat ik moet compenseren met extra uren werk") en minder dan 4/5e zou ik eerlijk gezegd ook niet zien zitten, ik word gillend gek alleen thuis.
Ik breng 1x per week als de oudste op school zit de jongste naar me mams... dan kan ik ongestoord bezig met me huishouden! Werkt voor mij erg goed.
Ja sorry, jij bent toch ook moe van je lange dagen? Ik zou toch eens een ernstig gesprek met je partner aangaan. Zeker omdat er nu een tweede kindje onderweg is. Je kunt niet alles doen lieve schat! Jullie draaien beide lange dagen, beide fulltime en daarnaast draag jij volledig de zorg voor jullie kleintje????? en straks twee kleintjes??? Dan zou ik zeker eens rondkijken voor een kuisvrouw hoor.
Maak het jezelf wat makkelijker en investeer in goede opbergmogelijkheden: bijv, een mooi kastje voor in de hal waar een wasmand in past bakken voor het speelgoed, een droogrek op een vaste plaats, etc. Koop wegwerpschoonmaakdoekjes en leg die op verschillende plekken in huis.ideaal! En berg bijv. de schoonmaakmiddelen voor het toilet ook daar op. Op die manier pak je ze veel sneller als je er toch bent. Neem een kookwekker en een vuilniszak en loop in 10 minuten een kamer door en gooi alles wat weg kan in de vuilniszak. Doe elke dag een andere kamer. Ik heb ooit het boekje "schoon!" gekregen en daarin geven ze je tips hoe je zo snel mogelijk je huis schoon kan maken. En ik kan tegenwoordig inderdaad in 3.20 minuten mijn toilet schoonmaken misschien is het boekje nog te bestellen, wie weet heb jij er ook wat aan? Ik ben er achter dat het ontzettend helpt als je routine hebt en op vaste momenten dingen doet. Kun je trouwens niet in de auto alvast een beetje werk doen zodat je thuis minder hoeft te doen? Er vanuitgaande dat je op een laptop werkt. En de beste tip: stap eens onverwacht bij iemand anders binnen. Het heeft mijn ogen geopend Andere mensen blijken en nog grotere bende te hebben dan ik thuis heb Sterkte meid!
Meid, jij werkt èn fulltime èn doet het huishouden alleen èn bent zwanger èn zorgt zo'n beetje alleen voor jullie kleintje? En jij vind dit normaal? Je man hoeft toch niet elke week aan de auto te werken of wel? Waar ben jij in dit verhaal? Geen wonder dat je nergens meer aan toe komt! Ik zou ipv een schoonmaakschema eens een schema op gaan stellen wie wat doet! Niet wat jij allemaal alleen moet gaan doen.
waarom geen schoonmaakster als je het zo druk hebt? dat schild best een hele hoop en hoef je het zelf alleen een beetje bij te houden?
O ja en absoluut een kuisvrouw gaan zoeken hoor! Denk aan jezelf! Ik denk dat jij je veel beter zal voelen als dat huishouden wat makkelijker wordt!
Neem een keer een week vakantie op. Breng meneer op die dagen gewoon naar de opvang. Mest je hele huis uit en zet zwaar gereedschap in, aanhangwagens om dingen naar de stort te brengen, geld apart zetten om nieuwe kasten te kopen etc. Wat er ook nodig is. Kijk goed naar je huis en hoe je de ruimtes beter zou kunnen gebruiken. Bereid die week dus zo goed mogelijk voor. Als je langer nodig hebt, neem langer vakantie op. In je 'vakantie' is het dan een tijdje flink doorwerken. Maar daarna kun je het beter bijhouden. Is de enige oplossing om echt die cirkel te doorbreken. Je hebt chronisch tijd tekort dus een ander oplossing om echt schoon schip te maken zie ik niet. Probeer in de tussentijd naar oplossingen te zoeken. Overweeg daarbij ook andere oplossingen zoals minder gaan werken, een poetshulp inhuren. Wat schema's etc betreft, die moet je echt zelf maken omdat die echt afgestemd moet zijn op je situatie.