Lasagne zonder pakje

Discussion in 'De lounge' started by eekhoorn, May 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. eekhoorn

eekhoorn Actief lid

Oct 8, 2010
    334
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet dat er al veel topics zijn over gerechten zonder pakje. Maar ik ben specifiek op zoek naar lasagne. Alle variaties zijn welkom! Ik probeer het ook wel zelf, maar dan blijft de saus zo dun...

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Gewoon lekker met gezeefde tomaten, italiaanse kruiden, diverse groentes erin.

De saus die ik gebruik voor de pasta is ook wel geschikt voor lasagne.

Ik doe een uitje fruiten, wat groenten (wortel, prei etc) gezeefde tomaten erbij (wel op letten dat er alleen tomaat in zit en geen toevoegingen als suiker enz) peper / zout en italiaanse kruiden erbij naar smaak.
    En ik doe dan de staafmixer erdoor omdat mijn kinderen er niet zo gek op zijn en dan merken ze het niet..

Ik zet trouwens ook regelmatig recepten op mijn facebook pagina healthykelly zonder pakjes en zakjes..

3. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

Feb 24, 2012
    1,286
    9
    38
    Female
    Gehakt bakken, uitje erbij, groenten (wortel-paprika-champignon) erbij, dan tomatenpuree. (Ik doe geconcentreerde tomatenpuree, dat zijn die heel kleine blikjes, en dan een glas water erbij), Italiaanse kruiden.

Ook witte saus maken. Dat doe ik met Maizena en melk, op het einde wat geraspte kaas door de saus roeren.

Op de bodem van je ovenschaal een beetje witte saus doen, en de eerste laag pastabladen, dan telkens gehaktsaus en weer pastabladen. Bovenop giet ik dan de rest van alle witte saus. Dan gerapste kaas erover.

40 min in de oven.

Ik vind het heerlijk zo!

4. sunnyqueen21

sunnyqueen21 Fanatiek lid

Feb 18, 2009
    4,277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    Ik maak het zo:

gekruid gehakt even rul bakken.
    uitje snijden en er bij
    2 teentjes knoflook er bij
    italiaanse kruiden
    groente naar keuze
    tomatenblokjes uit blik
    pakje gezeefde tomaten

Dit is dan de saus en dan de lasagne laag voor laag met lasagnebladen en de saus er tussen
    Ik zelf (dit is persoonlijk) doe laagje saus, lasagnebladen, plakken kaas er op. Weer laag saus, lasagnebladen en plakken kaas er op, weer een laag saus lasagnebladen en dan bechamelsaus er overheen. HMMMM Mijn man en kinderen smullen er van en ik ook!

5. Betty Barclay

Betty Barclay Fanatiek lid

Apr 29, 2011
    3,304
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik kopieer even mijn antwoord voor je uit een van de vorige "lasagne zonder pakje-topics":

Ik heb ooit per ongeluk een goed recept gevonden op internet. En sindsdien scoor ik daar hoge ogen mee bij familie en vrienden! Word vaak gevraagd om hem asjeblieft weer te maken

Hier komt ie:

Boodschappenlijstje:
    - 350 gram biologisch gehakt
    - 1 pakje grand italia lasagnebladen
    - 2 bolletjes mozzarella
    - 1 ui (of bakje voorgesneden ui)
    - 1 dl rode wijn
    - bakje magere spekblokjes
    - 1 fles sugocasa erbe (grand italia)
    - 1 pakje diepvriesspinazie 450g
    (Niet ala crème!!)
    - 1 bakje ricotta 250 gr
    - 1 ei
    - vers geraspte parmegiano (100g)

Bak het gehakt rul. Voeg de ui toe en bak even mee. Giet de rode wijn erbij en de fles sugocasa en laat 15 min op laag vuur pruttelen

Bak ondertussen in een ander pannetje de spekblokjes bruin en voeg die toe aan de gehaktsaus

Ontdooi de spinazie (kun je het beste s ochtends al uit de vriezer in een vergiet doen zodat ie goed uitlekt).
    Meng in een kom de ricotta met 50 gram parmezaanse kaas en een ei. Doe de spinazie er door en wat zout en peper.

Doe achtereenvolgens in een schaal
    - 1/3e van de vleessaus
    - 3 lasagnebladen
    - 1/2e deel van de spinaziesaus
    - 1/3e van de vleessaus
    - 1 bolletje mozzarella in plakjes
    - 3 lasagnebladen
    - 1/2e deel van de spinaziesaus
    - 1/3e van de vleessaus

garneer het geheel met het laatste bolletje mozzarella en 50 gram parmezaanse kaas en dan 30 minuten op 200 graden

6. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Klinkt lekker allemaal!

7. eekhoorn

eekhoorn Actief lid

Oct 8, 2010
    334
    0
    0
    NULL
    NULL
    Super allemaal!

8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Hier doe ik
    gehakt rullen met Italiaanse kruiden en knoflook.
    Ui en groenten erbij
    groot blikje tomaten puree erbij(zorg dat de puree goed ontzuurd)
    Dan tomaten blokjes en gezeefde tomaten erbij
    als ik veel saus nodig heb doe ik meer tomaten zooi er in (meestal 1x blokjes,1x gezeefde en 1x ontvelde)
    Dit laat ik 3 kwartier op laag vuur op staan met een beetje sambal erin en wat suiker.

Dan laagjes bouwen met tussenin een laag mozzarella en bovenop ook mozzarella

9. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Ik gebruik graag de sugocasa erbe van Grand'Italia als basis.
    Dat wordt hier thuis erg gewaardeerd.

10. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Ingrediënten:
    Kilo gekruid gehakt, pakje tomatensaus, 2 blikjes tomatenpuree, schouderham, kaas, ui, knoflook, lasagna-bladen, oregano.

Gehakt rullen, ui erbij. Als gehakt gaar is tomatensaus en tomatenpuree erbij. Even laten pruttelen. Dan wat teentjes knoflook erbij en oregano.
    1/3 van de saus in de ovenschaal, dan een laagje ham, een laagje kaas en dan lasagna. Dat herhaal je nog een keer. Bij de laatste laag ook een laagje ham en kaas maar géén lasagna anders worden die bladen hard!! Dan de oven in, zo'n 30 minuten op 200 graden.

Oh, hier kunnen wij 2 dagen van eten! ;)

11. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    - olie in de pan
    - teentje knoflook en ui gefruit
    - dan gehakt rullen
    - champignons en paprika erbij
    - gezeefde tomaten erdoor heen, 1 blik
    - tomatenpuree erbij
    - op smaak brengen met peper, zout, basilicum en italiaanse kruiden

Dan in de ovenschaal, laag voor laag.
    En na laatste laag doe ik er nog tomaten bij, en laatste laag met mozzarella . Dan nog wat kaas er over en 30-45 minuten in de oven.

Daarnaast nog een ruccula salade met blauwe schimmelkaas!
    Rood of wit wijntje er bij en smullen maar!

12. eekhoorn

eekhoorn Actief lid

Oct 8, 2010
    334
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het valt me op dat jullie bijna allemaal niet geheel zonder pakje of zakje koken. De meeste van jullie gebruiken toch tomatensaus of een pakje met gezeefde tomaten. Het liefst kook ik iets ook zonder dat. Daarvoor nog tips?

13. sunnyqueen21

sunnyqueen21 Fanatiek lid

Feb 18, 2009
    4,277
    1
    38
    verzorgende IG
    Friesland
    pakje gezeefde tomaten zit niks extra's in hoor. Je kunt ook zelf tomaten koken en dan het vel er af koken zeg maar en pureren. Maar een pakje gezeefde tomaten is minder werk en zonder toevoegingen verder. Hetzelfde geld voor tomatenblokjes in blik.

14. LMI

LMI Bekend lid

Jan 21, 2014
    655
    54
    28
    Female
    In het kookboek opperdepop, onder het hoofdstuk 1-2 jaar:
    Lasagne met knolselderij

Is ontzettend lekker, ik maak het regelmatig
    In mijn ervaring is de saus niet te dun, maar ik denk dat je daarin wel wat kunt varieren. Wanneer je de lasagnesaus opvult met meer groeten en dezelfde hoeveelheid gezeefde tomaten (of zelf tomaten koken natuurlijk) gebruikt, wordt deze vanaf dikker.

15. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    De sugocasa waar ik het eerder over had heeft geen gekke toevoegingen, dus die reken ik niet onder pakjes en zakjes vol E-nummers en andere conserveringsmiddelen ;)
    Anders zelf tomaten koken, ontvellen enz. dat kan natuurlijk ook, maar is veel meer werk.

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vind tomaten uit blik geen pakjes of zakjes. Er zit namelijk niets door, geen zout, geen suiker, geen conserveer middel. Je kan ook uren lang tomatensaus gaan koken maar ik gooi er gewoon een blik tomaatblokjes door. Dat is dan ook een van de weinige dingen die ik in blik koop. En mais, en heel soms bonen. Als ik te lui ben om te weken en koken.

17. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Tomaten koken en pellen

18. nelta

nelta VIP lid

Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Ingrediënten:

300 gram gehakt
    Groente (net wat ik huis heb, vaak paprika, courgette, wortel enz)
    Blikje tomatenpuree
    Blikje tomatenblokjes
    Tomaten Frito
    Mozzarella
    Geraspte kaas
    Verse lasagnebladen
    Italiaanse kruiden (ook net wat ik huis heb)

Gehakt bakken, groente en kruiden erbij doen. Even doorbakken en vervolgens de tomatenpuree, -blokjes en Frito toevoegen. Daarna de lasagne in de ovenschaal doen. Tussendoor doe ik dan nog een laag mozzarella en bovenop geraspte kaas.

Hier gaat hij zo de oven in ;)

Share This Page